Her er de mest vindende bureauer, kampagner, annoncører …

Peter Engholm
25@mail.dk

The Gunn Report samler klodens største awards – og ryster excelarket. Ud kommer vinderne i flere kategorier – samt en forklaring på, hvorfor et dansk team bliver mødt med store forventninger.

Bureaubiz samler hvert år 7 danske og 3 internationale awards og lister således ikke blot de mest prisvindende bureauer, men alle vindende bureauer herhjemme. The Gunn Report har siden 1999 gjort det samme – på globalt, regionalt og nationalt plan, vel at mærke.

Nu foreligger resultaterne af The Gunn Report 2011 – der kan ses her – og har man fulgt med i løbet af året, og bl.a. bemærket stjernerne ved Cannes Lions, vil man kunne nikke genkendende til flere af topscorerne, samtidig med at der er flere højdespringere.

Som optakt til dette års mange awards er her højdepunkterne fra året, der gik (det danske bidrag skal findes i The Most Awarded Agency in Digital in The World):

The Most Awarded Commercials in The World

  • 1. Nike • Write The Future (Wieden+Kennedy, Amsterdam) – triumferer i en række film-kategorier og er samtidig den mest belønnede reklame i The Gunn Reports historie.
  • 2= Heineken • The Entrance (Wieden+Kennedy, Amsterdam)
  • 2= T-Mobile • Welcome Back (Saatchi & Saatchi, London)
  • 4. Old Spice Body Wash • Questions / Boat (Wieden+Kennedy, Portland)
  • 5= Google Chrome • Speed Tests (BBH/Google Creative Lab, New York)
  • 5= Volkswagen Passat • The Force (Deutsch LA/Lowe & Partners, Los Angeles)

The Most Awarded Print Ads & Campaigns in The World

  • 1. Samsonite Suitcases • Heaven And Hell (JWT Shanghai) – fornem art direction og den første kinesiske vinder nogensinde.
  • 2. FedEx • Neighbours campaign (DDB Brasil, Sao Paulo)
  • 3. Harvey Nichols • Accessories Required campaign (Y&R Dubai)
  • 4= Decode Bing with Jay-Z • Decode Bing with Jay-Z (Droga5, New York)
  • 4= Land Rover • Passport Stamps (RKCR/Y&R, London)

The Most Awarded Digital in The World

  • 1. Old Spice Body Wash “Responses” campaign (Wieden+Kennedy, Portland) – en værdig fortsættelse til “The Man Your Man Could Smell Like”, der erobrede film-kategorien året før.
  • 2. Zenith Independent Band • Sour/Mirror (Masashi Qanta Saquoosha Hiroki,Tokyo)
  • 3= Google Chrome • Speed Tests (BBH/Google Creative Lab, New York)
  • 3= Mini Countryman • Mini Getaway Stockholm (Jung von Matt, Stockholm)
  • 5. Uniqlo • Uniqlo Luck Line (Dentsu, Tokyo)

The Most Awarded All Gunns Blazing in The World

  • 1. Førstepladsen deles mellem tre i denne kategori, der samler integrates, innovative, titanium o.lign.: Decode Jay-Z with Bing (Droga5, New York), Concert Hall Dortmund • Concert Milk (Jung von Matt, Hamburg) and the entire integrated Old Spice campaign.
  • 4= Nike • Write The Future (Wieden+Kennedy, Amsterdam/AKQA, London)
  • 4= WWF • Save As WWF (Jung von Matt, Hamburg)

The Most Awarded Countries in The World

  • 1. USA – med den næsthøjeste score nogensinde.
  • 2. Storbritannien
  • 3. Brasilien
  • 4. Argentina
  • 5. Tyskland
  • Australien opnår sin hidtil højeste placering med en 6. plads. Indonesien kommer første gang i Top25 – her har foreløbig 38 lande placeret sig gennem tiderne, inkl. Danmark, men det ligger en håndfuld år tilbage.

The Most Awarded Advertisers in The World

  • 1. Nike – med den højeste score i dette årtusind og en ny nr. 1, efter at Volkswagen har siddet på tronen i imponerende 10 år.
  • 2. Volkswagen
  • 3. Google
  • 4. Old Spice
  • 5. WWF

The Most Awarded Agency in The World

  • 1. Wieden+Kennedy (Amsterdam)
  • 2. Wieden+Kennedy (Portland) – det er første gang, at samme bureaukæde napper de øverste to pladser. Og vel at mærke en kæde med 1/20 af kontorerne sammenlignet med de nærmeste konkurrenter. Wieden+Kennedy i London og i Tokyo er i øvrigt på Top 50.
  • 3. AlmapBBDO (Sao Paulo) (most awarded agency in Print)
  • 4. Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi (Buenos Aires) (highest ever ranking)
  • 5. Jung von Matt (Hamburg, Berlin, Dortmund) (most awarded agency in AGB)

The Most Awarded Agency in Digital in The World

  • 1. Delt mellem tre bureauer: AKQA (London), BBH (New York) & R/GA (New York) – AKQA har således en flot placering at forsvare, hvilket er med til at forklare de høje forventninger, som Peter Ammentorp og Nicolai Villads mødes med, når de skal tegne det nye bureau, AKQA Paris, kreativt. Bemærk i øvrigt, at andelen af point, der går til specialiserede digitalbureauer kontra klassiske bredere funderede bureauer er faldet fra 54 pct. i 2008 og 2009 til 22 pct. i 2011.
  • 4. Wieden+Kennedy (Portland)
  • 5. Dentsu (Tokyo)

The Most Awarded Agency Network in The World

  • 1. BBDO
  • 2. DDB
  • 3. Ogilvy
  • 4. Leo Burnett
  • 5. Wieden+Kennedy
  • Samme Top4 for 3. år i træk. BBDO fik 55 point flere end nr. 2, mens kun 6 point skilte nr. 2 og nr. 5. I årene med The Gunn Report har DDB vundet denne kategori to gange, Leo Burnett og TBWA én gang hver, mens BBDO har vundet de øvrige ni gange.