Her er de seneste fem års mest prisvindende bureauer

Peter Engholm,
journalist

Awardmæssigt har det seneste halve årti været et udskilningsløb. Et bureau topper suverænt, mens to bureauer deler andenpladsen. Se Top5 her og mediabureauernes Top3.

En award giver et fint overblik over det seneste års præstationer inden for et forholdsvist afgrænset felt. Hvis man så ser på 10 forskellige awards over en 5-årig periode, giver det et solidt overblik over de danske bureauers stamina – eller staying power, på reelt dansk.

Og listen – se top-5 længere nede – efterlader ingen tvivl: & Co. er uden sidestykke den seneste håndfuld års absolut mest prisvindende bureau herhjemme.

Bureauet har i perioden samlet 885 point i den oversigt, som Bureaubiz fast har lavet siden 2011. Det skal ses i forhold til de 415 point, som både Uncle Grey og Robert/Boisen & Like-minded har opnået.

Disse to bureauer har skabt et yderligere hul ned til nr. 4 og 5 på listen, Hjaltelin Stahl og Hello Monday med hhv. 238,5 point og 213 point.

& Co. har mere end én guldkalv pr. år
& Co. er det mest prisvindende bureau i awardårene 2018-19, 2017-18 og 2016-17, og alene i de tre seneste år har & Co. høstet tre gange så mange awardpoint som nærmeste forfølger, Robert/Boisen.

Arbejderne The Indoor Generation (for Velux), Alt det vi deler (for TV 2) og The DNA Journey (for Momondo) har været de seneste tre års respektive topscorere. Men & Co. baserer ikke sin suverænitet på én årlig guldkalv. Arbejder som Help a Dane (for TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse), Hate is so 2018 (for Bianco) og Get Your Brain Back (for reMarkable) er alle guldvindere, som hver især ville udløse et ”Så er årets høst i hus” hos næsten ethvert andet bureau herhjemme.

 


Uncle Grey og Robert/Boisen er solide
Uncle Grey var i 2015-16 det mest prisvindende bureau, da arbejder for både Weber og Canon formåede at gøre sig gældende ved Cannes Lions, D&AD, Eurobest, Creative Circle Award (CCA) og DIA. Uncle Grey har ligget stabilt i awardtoppen, undtagen i de seneste awardår, hvor bureauet havnede lige uden for top-10.

Robert/Boisen er ene om at have været i bureauernes top-5 hvert år de seneste fem år – tal om stamina. Bureauet har hidtil ikke været det mest prisvindende i et år, men har dels leveret et højt bundniveau – senest med 6 priser for 5 forskellige kunder ved CCA – dels ført bevis for, at kreativiteten virker: 3 Grand Prix’er i de seneste 4 år ved Advertising Effectiveness Award.

Hjaltelin Stahl og Hello Monday
Hjaltelin Stahl har ikke lige så mange årlige top-5-placeringer som Robert/Boisen, Uncle Grey og & Co., men har historisk – også de seneste fem år – været i toppen blandt de bureauer, der formåede at gøre sig gældende i flest forskellige awards.

Hello Monday er eneste digitalbureau på top-5, og bureauet var det mest prisvindende af alle i 2014-15 med juryanerkendte arbejder for bl.a. Google, j. viewz og Carlsberg/TV 2 Zulu. De seneste par år har bureauet imidlertid ikke haft samme faste gang på podierne, så en placering i top-5 næste år er langt fra givet.

Virtue står på spring
Hvem banker så på uden for top-5? Det gør især Virtue. Bureauet, der med Carlings Digital Collection vandt den første danske Cannes Lions Grand Prix i en halv menneskealder. Hvis Virtue kan kapitalisere – også awardmæssigt – på den massive opmærksomhed, der følger med den globale branches mest prestigefyldte Grand Prix, så er vejen banet for en entré i top-5.

De seneste fem års mest prisvindende bureauer

Point    Bureau

885       & Co.

415       Robert/Boisen & Like-minded

415       Uncle Grey

238,5   Hjaltelin Stahl

213       Hello Monday  


De seneste fem års mest prisvindende mediabureauer

Point   Mediabureau

183      OMD

136      PHD

  78      Carat

Bureaubiz har i en årrække givet mediabureauerne en særlig liste, fordi de ikke på samme måde som de øvrige bureauer spredte indsatsen over mange awardshows.

Denne top-3 har en sikker nr. 1 i form af OMD og en lige så sikker 2’er i søsterbureauet PHD – altså en awardmæssig cementering af Omnicom Media Groups position.

På denne liste er spændingen koncentreret om tredjepladsen. Carats placering skyldes stærke awardsæsoner fra 2014-15 til 2016-17. De seneste to år har Carat ikke gjort sig lige så gældende ved prisuddelinger, som det er tilfældet med MediaCom og Mindshare – og disse to mediabureauer er nu lige efter Carat, set over en femårig periode.

Årets Regnskabsrapport fra Bureaubiz rummer også årets award-vinderliste. I alt 86 bureauer er det seneste år blevet noteret for en jury-anerkendt præstation.

Bureaubiz har de seneste ni år samlet bureauernes præstationer i først 10, siden 9 awards – i form af 4 internationale og 5 danske.

Priserne i oversigten er:
Cannes Lions, D&AD, Creative Circle Award, Rambukken, Advertising Effectiveness Award, Danish Digital Award, The True Award, Echo Awards og Eurobest.   

Grundstammen har – for sammenligningens skyld – været den samme, men da Aurora, DM-prisen og Danish Internet Award i perioden enten er fusioneret ind i andre priser eller blevet nedlagt, så har vi tilføjet D&AD og Danish Digital Award. 

I oversigten gives 1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld eller for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for en Grand Prix eller tilsvarende hovedpris. Cannes Lions og D&AD tæller dobbelt. I håndværkskategorier, hvor en person belønnes, gives det halve antal point til bureauet bag.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.