Her er de sidste 5 års mest vindende bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Et reklamebureau, et digitalbureau og et mediabureau ligger suverænt i toppen i det store excelark; fem års award-præstationer talt sammen.

Bureau-præstationer kan synes flygtige, næsten uanset om vi taler kampagner, the long tail eller de mange awards, der oftest nøjes med at skue et års tid tilbage.

I fem år har Bureaubiz kigget på de mest prisvindende bureauer herhjemme – på baggrund af 10 danske og internationale awards, vel at mærke de samme 10 awards i alle årene – og det gør det nu muligt at se på bureauernes præstationer i et længere perspektiv.

Mediabureauernes Top5 og de øvrige bureauers Top10 over de seneste fem års mest prisvindende bureauer kan ses i årets bureaurapport, men her er hovedkonklusionerne:

Blandt mediabureauerne er OMD i særklasse det mest prisvindende bureau i de seneste fem år – med næsten lige så mange point som nr. 2 og 3 tilsammen.

Umiddelbart ikke så overraskende, al den stund at OMD har toppet mediabureauernes liste to gange og været næstøverst de øvrige tre år.

Bureau Point
OMD 232
Mediacom 137
IUM 117

Blandt de øvrige bureauer har der været større udskiftning i toppen; 4 forskellige bureauer, 3 reklamebureauer og 1 digitalbureau, har de seneste fem år kunnet prale med at have været årets mest prisvindende.

Men i et femårigt perspektiv stikker to bureauer ud; &Co og Hello Monday – begge har i særklasse leveret en konsekvent award-vindende indsats den seneste håndfuld år.

&Co er samlet nr. 1, med kun tre point ned til Hello Monday – så lille en forskel er end ikke set i de enkelte award-sæsoner.

Hello Monday har ligget i Top10 alle år og leveret en støt stigende præstation, mens &Co to gange har været nr. 1, men har også haft udfald – for godt et par år siden, hvor pointhøsten kun rakte til en 13. plads.

Bureau Point
&Co 318,5
Hello Monday 315,5
UncleGrey 275
DDB 255
Robert/Boisen   239,5

Årets bureaurapport præsenteres ved et arrangement i Bureaubiz og Kommunikationsforums lokaler i København onsdag den 26. august. Dette arrangement er nu udsolgt.

Årets bureaurapport udkommer torsdag den 13. august i trykt form: 40 sider med en lang række nøgletal på 248 bureauer fordelt på 6 bureautyper. Nøgletallene er unikke. De indsamles dels gennem de trykte regnskaber, dels gennem den journalistiske dialog, Bureaubiz har med bureauerne. Man kan således ikke uden videre finde nøgletallene selv eller andre steder.

Rapporten koster 1895 kr. ex. moms. For 500 kr. ekstra kan man få ekstra eksemplarer (maks. 5).

Bestil ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk