Selvom de digitale bureauers bruttoavance i 2024 falder for første gang siden 2011, så er 4 ud af de 10 største bureauer på tværs af bureautyper alligevel digitale.
Det allerstørste bureau er VML Map. De er faktisk så store, at hvis man tager dem ud af Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse, så falder de digitale bureauers bruttoavance med 7 pct., hvor faldet ’kun’ er 2,6 pct., når VML Map tages med.
Men det er ikke kun de digitale bureauer, for hvem det har været op ad bakke. Reklamebureauerne faldt med 3,2 pct., kommunikations- og PA-bureauer med 1,9 pct. og mediabureauer med 0,4 pct. Til gengæld var der fest og farver hos de eventbureauer, der er med i Nøgletalsanalysen, for deres bruttoavance steg i gennemsnit med 23 pct. Også hos designbureauerne gik det rigtig flot med en stigning på 6,7 pct.
De største bureauer på tværs af bureautype
På listen over de 10 største bureauer, er der udover de 4 digitalbureauer, 3 mediabureauer, 2 reklamebureauer og 1 designbureau.
Men selvom man ligger blandt de 10 største bureauer i Danmark, så slipper man ikke nødvendigvis for, at gå markant ned i bruttoavance. Det gælder fx digitalbureauerne Merkle Denmark, hvis bruttoavance faldt med 27,3 pct. og Impact Commerce Group, som faldt med 15,1 pct. Som nævnt hev VML Map gennemsnittet for de digitale bureauers bruttoavanceresultat op – bureauet havde en vækst på 23,9 pct. Der skal alligevel noget til, når man har en bruttoavance, der nærmer sig en milliard.
- VML Map: 935.959
- GroupM: 517.541
- Dentsu Denmark: 276.551
- Impact Commerce Group: 258.574
- Spring Family: 250.247
- Merkle Denmark: 234.537
- OMG: 225.106
- First Chair: 210.510
- Manyone: 209.319
- Novicell: 199.320
(tallet er bruttoavance i mio. kr.)
De 3 største digitalbureauer
Kigger man på, hvem der er på top3-listerne inden for hver bureautype, så er de tre største digitalbureauer de samme som ses på top10-listen over alle bureauer:
- VML Map: 935.959
- Impact Commerce Group: 258.574
- Merkle Denmark: 234.537
De 3 største mediabureauer
De 3 største mediabureauer er også på top10-listen med GroupM som markant det største mediabureau målt på bruttoavance. I Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse kan man se, hvilke mediabureauer, der går frem og hvilke der går tilbage. Her kan det blot konstateres, at der er virkelig store udsving.
- GroupM: 517.541
- Dentsu Denmark: 276.551
- OMG: 225.106
De 3 største reklamebureauer
På reklamebureausiden er Spring Family det største bureau – i øvrigt lige som sidste år. Faktisk er rækkefølgen på de fire største reklamebureauer fuldstændig den samme som sidste år, mens der bliver byttet rundt på de resterende pladser på top10.
Men mens Spring Family er gået frem i bruttoavance sammen med yderligere to bureauer på top10-listen, er de øvrige 7 bureauer gået tilbage.
- Spring Family: 250.247
- First Chair: 210.510
- The North Alliance: 194.527
De 3 største kommunikations- og PA-bureauer
De 3 største kommunikations- og PA-bureauer er også de samme som året før, men rækkefølgen er byttet om. Mens Geelmuyden Kiese er rykket fra førstepladsen til tredjepladsen, er Operate Gruppen rykket op fra tredje- til andenpladsen og Rud Pedersen er rykket op fra nr. 2 til at blive det største kommunikationsbureau målt på bruttoavance. På kommunikations- og PA-bureauernes top10-liste er hele 8 bureauer gået frem. Flere faktisk ret markant med helt op til 27 procents fremgang. Og altså til trods for en generel tilbagegange på 1,9 pct.
- Rud Pedersen: 66.107 mio. Kr. I bruttoavance
- Operate Gruppen: 61.370 mio. kr. i bruttoavance
- Geelmuyden Kiese: 50.065 mio. kr. i bruttoavance
De 3 største designbureauer
Hos designbureauerne er der især et bureau, der skiller sig ud. Det er dette års nr. 2, som med en fremgang på over 100 pct. er rykket op som det andetstørste designbureau fra en sjette plads sidste år – og det er med kun 5 ansatte. Bureauet befinder sig i øvrigt på flere toplister i Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse. I en liga for sig selv blandt designbureauer er dog nummer 1, Manyone, der har en bruttoavance, der er fire gange større end de øvrige på listen.
- Manyone: 209.319
- Kühl & Han: 54.070
- Kontrapunkt: 49.465
De 3 største eventbureauer
Som sagt har eventbureauerne haft en fest. Kun 4 af de 23 eventbureauer, der er med i Nøgletalsanalysen, er faldet i bruttoavance, og størstedelen af dem, der er gået frem, har gjort det i meget høj grad med en fremgang på op til knap 300 pct.
- Eventually: 27.839
- Monkfish: 20.702
- We Are Hero: 20.097
I Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse, der udkommer med BureauTrends i disse dage, kan man se 408 bureauers nøgletal for 2024, fx også hvor meget de er gået op og ned i forhold til 2023; hvem der er med på toplisterne over de største bureauer, de største overskud og de største underskud; de højeste og de laveste lønninger; den største fremgang og det største fald i bruttoavance; den største fremgang i bruttoavance pr. medarbejder; den største overskudsgrad og meget mere.
Desuden indeholder BureauTrends CMO trendanalysen og bureaudirektøranalysen. Du kan bestille BureauTrends her.
I øvrigt bliver hovedtallene fra Nøgletalsanalysen præsenteret på Creative Clubs bureaulederseminar den 16. september. Læs mere om bureaulederseminaret her.