Her er den nye ledelse i Nørgård Mikkelsen

Peter Engholm,
journalist

Et af landets største bureauer har gennemført et generationsskifte. Den nye ledelse fortsætter den udvikling, der er foregået diskret. Hidtil. Opgaven er nu at gøre Nørgård Mikkelsen større – og mere synlig.

Nørgård Mikkelsen eksekverede for nylig den gedigne nyhed, som bureauet havde varslet nogle måneder forinden: at Erik Laumand formelt træder tilbage som adm. direktør, og overlader ledelsen af bureauet til to personer: Kasper Jensen, der er ny CEO, og Bodil Ibsen, der er COO.

At nyheden var gedigen, skyldes primært, at bureauet ikke rutter med udskiftninger – hverken i ledelsen eller blandt de øvrige medarbejdere. Erik Laumand havde således været hos Nørgård Mikkelsen i 35 år, heraf de 21 år som øverste chef.

Alene af den grund er der anledning til at stifte nærmere bekendtskab med bureauets nye ledelse: Hvad er Nørgård Mikkelsen for et bureau anno 2019, og hvad bringer Kasper Jensen og Bodil Ibsen til bordet?

Det korte svar er, at Nørgård Mikkelsen vedstår sig sin værdimæssige arv. Bureauet er således effektfokuseret og har – som det formuleres – “de ting på hylderne, som er relevante og interessante for kunderne i 2019”. At være skarpe på alle digitale kanaler er en selvfølge i dag – og noget, der har været arbejdet målrettet med igennem en længere årrække.

Opgaven for makkerparret i Nørgård Mikkelsen er derfor at justere processer, fastholde nysgerrigheden samt det, der kan ses udefra: at få bureauet til at vokse på både toplinjen og bundlinjen. Og få kommunikeret til omverdenen, hvad Nørgård Mikkelsen står for.

Der var også engang, hvor Nørgård Mikkelsen spurgte ”Gør det noget, det virker?” – som et hip til bureauer, der fokuserede nærmest ensidigt på kreativitet. Og denne tilgang gælder faktisk stadig.

Videreførelse af arven
Der var engang, hvor Nørgård Mikkelsen var et reklamebureau – med et forretningsben solidt plantet i de klassiske tilbudsaviser. FMCG og retail er stadig blandt bureauets kerneområder, men med bl.a. Mobile Publicator – som Nørgård Mikkelsen selv har udviklet – er der sat strøm til tilbudsaviserne. Og produktet bruges f.eks. også til at håndtere kundernes CRM og skabe digitale leadkampagner.

Der var også engang, hvor Nørgård Mikkelsen spurgte ”Gør det noget, det virker?” – som et hip til bureauer, der fokuserede nærmest ensidigt på kreativitet. Og denne tilgang gælder faktisk stadig.

”Vi har altid positioneret os på at være effekt-bureauet og fokuseret på, at markedsføring først og fremmest er et værktøj til at skabe øget salg. Og vi har løbende forstærket den effektdrevne og digitale markedsføring,” siger Kasper Jensen.

”Og vi har altid haft stærke medie-kompetencer. Det har vi holdt fast i – og håndterer det også for mange af vores kunder. Det handler om at bringe data, medie og kreativitet tættere på kunden selv samt gøre det mere agilt, for det er med til at skabe værdi for slutbrugeren,” siger Bodil Ibsen.

“Vores flade struktur og nysgerrigheden har altid været der, og det gør det muligt at skabe den nødvendige udvikling. Og den skal komme fra alle i organisationen. Alle på bureauet har lov til at sige ”Hey, det her er virkelig interessant!”

Teknik, taktik og det tredje element
Kasper Jensen nuancerer data-elementet:

”Der har i branchen været stort fokus på teknik og taktik. Vi kan måle alt, men hvis al koncentration rettes mod last click, så risikerer vi at glemme bindeleddet – det, der skaber reel værdi for slutkunden. Det er vores ansvar at have styr på teknik og taktik – og have succeskriterier for enhver indsats. Men vi skal også have øje for værditilførslen som det tredje element, hvad enten det er kommunikationen, produktet, servicen eller en anden kundeoplevelse.

Nørgård Mikkelsen har altid været opsat på at være så tilpas meget foran udviklingen, at det giver værdi til kunderne, understreger Bodil Ibsen og nævner som historisk eksempel, at bureauet var blandt de første med tv-reklamer – med flere kunder i den allerførste blok på TV 2.

”Nørgård Mikkelsen er et bureau, der arbejder med innovation og kommunikation. Det indebærer et konstant krav om at være nysgerrig og gentænke sig selv. Det er nødvendigt for vores kunder og deres brands, og det forventer vi af os selv. Vores flade struktur og nysgerrigheden har altid været der, og det gør det muligt at skabe den nødvendige udvikling. Og den skal komme fra alle i organisationen. Alle på bureauet har lov til at sige ”Hey, det her er virkelig interessant!” – og så undersøge det og tage bolden med at drive udviklingen på området,” siger Bodil Ibsen.

Heller ikke innovationen er den nye ledelses opfindelse – men noget, de er bevidste om at føre videre. Kasper Jensen uddyber:

”Vi har længe arbejdet med udvikling af nye fødevarer, services og og andre former for substansudvikling. Vi arbejder her med formlen Substans x Synlighed = Effekt, fordi synlighed og kommunikation ikke alene skaber et stærkt brand. Substansen i produktet eller servicen skal være skarp og i tråd med forbrugernes ønsker og behov.”

“Alle deler viden og synspunkter – det styrker lysten til noget så banalt som at tale sammen.”

Justeringer og frigjort energi
Umiddelbart kan det lyde lidt flot at tale fornyelse med en topersoners ledelse, der tilsammen har 40 års anciennitet. Og som har været en del af bureauets daglige ledelse i en vis tid inden da.

For Kasper Jensen har været på Nørgård Mikkelsen i 14 år. Dén stikker Bodil Ibsen – med sine 26 år på bureauet.

”Nørgård Mikkelsen har altid haft en udtalt grad af selvledelse og et fokus på de mål, vi sætter op for os selv. Vi er selv formet af den stærke kultur. Så det er reelt justeringer, som – har det vist sig – har frigjort yderligere energi,” siger Kasper Jensen.

Bodil Ibsen uddyber:

”Vores månedlige informationsmøde, som vi nu holder én gang om ugen – på 10-15 minutter – er et eksempel på den agilitet og dynamik, vi ønsker. Vi står op, og i stedet for lange case-præsentationer med tendens til envejskommunikation fra ledelsen er stemningen mere afslappet og inviterende til dialog. Alle deler viden og synspunkter – det styrker lysten til noget så banalt som at tale sammen”

”Og vi skal samtidig vokse. Ikke at vi skal være 120 medarbejdere, men vi skal vokse på både toplinjen og bundlinjen. Det er det, du skal holde os op på om fem år.”

To ministre i ledelsen
Bodil Ibsen er internt blevet indenrigsministeren, og Kasper Jensen udenrigsministeren. Og det er naturligt, at det er dette makkerpar, der har fået tøjlerne på Nørgård Mikkelsen:

”Vi skal udvikle bureauet, fastholde innovationen og få bureauet til at vokse … Det er opgaver, som én person alene ikke kan løse. Samtidig med, at vi begge har kunder – for det skal vi have. Jeg skal skaffe nye kunder, spotte nye produkter og positionere Nørgård Mikkelsen,” siger Kasper Jensen.

”Og jeg skal sikre de rigtige folk til de rigtige opgaver, så vi uforandret har innovationskraft i markedet. Processerne skal være agile og trimmede, og organisationen skal forblive flad. Kunsten er at sikre, at alle ved, hvad de – på bureauet – er sat i verden for,” siger Bodil Ibsen.

Skal vokse og blive mere kendt
Nørgård Mikkelsens nye ledelse har også fået et rygstød i form af det 2018-regnskab, der blev offentliggjort i sidste måned: en bruttoavance på 64,5 mio. kroner og et resultat før skat på 6,8 mio. kroner. Bruttoavancen var skrumpet lidt, resultatet steget en smule, men visse ting ændrer sig – tilsyneladende – ikke: Nørgård Mikkelsen har i årevis har haft en overskudsgrad på den rigtige side af de 10 procent.

”Det er en god bund. Vi har styrket kompetencerne – inden for effekt og det digitale – og vi skal blive ved med at være innovative og transformere os,” siger Bodil Ibsen.

”Og vi skal samtidig vokse. Ikke at vi skal være 120 medarbejdere, men vi skal vokse på både toplinjen og bundlinjen. Det er det, du skal holde os op på om fem år,” siger Kasper Jensen.

”Samtidig skal vi have alle med. Det gælder internt, hvor Kasper holder innovationslabs for medarbejderne hver tredje uge, og det gælder eksternt. Vores eksisterende kunder er med os – og vi har lange kunderelationer – så nu gælder det det øvrige marked,” siger Bodil Ibsen.

”Vi er væsentligt foran det billede, markedet har af os. Så vores kommunikations-kompetencer skal vi også bringe i spil på egne vegne,” siger Kasper Jensen.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.