Af Peter Engholm, journalist
Kilde: Getty Images.

136 bureauer optræder i Bureaubiz’ award-oversigt 2021/22. I toppen er der stabilitet, mens der er større udskiftninger længere nede. Se toplisterne her.

Undertegnede har gennem årene deltaget i over 70 af branchens awardshows og har oparbejdet en vis rutine i 1-tabellen ved at tælle shortlister og priser – og omregne til point – i Bureaubiz’ oversigter over de mest prisvindende danske bureauer.

Den store årlige oversigt kan som vanligt læses i rapporten BureauTrends, læs mere nederst.

Som altid bringer vi i disse spalter et overblik. Og som altid – okay, i al fald for 6. år i træk – er &Co. øverst på listen. Denne gang skyldes det alt overvejende ‘Hjelm har alle dage været en god idé’, der bl.a. vandt 6 guld ved Creative Circle Award, 2 løver i Cannes og 2 pencils ved D&AD.

Det nye i forhold til sidste år er, at &Co. igen er alene på førstepladsen. Sidste års delte nr. 1, Uncle Grey, er nu nr. 5. Og foran Uncle Grey er en trio i tæt kamp om andenpladsen.

Hello Monday er samlet nr. 2 takket være ‘Fingerspelling with machine learning’, der vandt guld ved DDA, Eurobest samt femdobbelt guld ved CCA. Virtue satte med ‘Backup Ukraine’ rekord ved Cannes Lions med 1 Grand Prix, 1 guldløve, 4 sølv, 4 bronze og 20 shortlister – så meget har hverken en dansk case eller et dansk bureau nogensinde før vundet ved én og samme Cannes Lions-festival.

Der er stor stabilitet i toppen, men blot lidt længere nede på listen er der større forskydninger. Og hvis udviklingen fortsætter, så kan andre bureauer titte frem i denne type artikel næste år. 

Bureaubiz har noteret i alt 136 danske bureauer i forbindelse med årets prisuddelinger. I rapporten listes og rangeres de 90 bureauer, der har opnået mere end blot en enkelt shortliste det seneste år.

Top5: Mest prisvindende bureauer – 2021/22

  1. 216  &Co.
  2. 117  Hello Monday
  3. 111  Virtue
  4. 104  Accenture Song (tidl. Hjaltelin Stahl)
  5.  79  Uncle Grey

OMD gør comeback på førstepladsen
Mediabureauerne har deres egen award-oversigt, og her har OMD i årevis tronet som landets mest prisvindende. Dog ikke sidste år, hvor Dentsu X blev nr. 1, takket være prisvindende Ikea-arbejde.

Ikea-casen Cirkulär indbragte i år Dentsu X bl.a. en guldløve i Cannes – flot, men endnu flottere var OMD’s comeback. Særligt bureauets høst ved årets Rambuk var bemærkelsesværdig: Her vandt OMD både 4 kategoripriser og Grand Prix’en.

Top3: Mest prisvindende mediabureauer – 2021/22

  1. 56  OMD
  2. 46  Dentsu x
  3. 31  Orchestra

Sådan gives der point
1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld, 5 point for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) samt 10 point for Grand Prix eller lignende hovedpris. Awards vundet i Cannes Lions og D&AD tæller dobbelt.

Awards i årets oversigt

  • Cannes Lions
  • Creative Circle Award
  • D&AD
  • Danish Digital Award
  • Echo Awards
  • Eurobest
  • Rambukken
  • The True Award
    Advertising Effectiveness Award er lukket og afløses i awardsæsonen 2022/23 af Effie Awards Denmark.

Rapporten BureauTrends kan bestilles her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club