Her er en helt ny job-titel: Head of Karma

Peter Engholm
25@mail.dk

De 39 butikschefer hos Lagkagehuset har udtrykt sig klart: De vil gerne have mere kærlighed og karma internt i virksomheden. Det er der kommet en usædvanlig stilling og titel ud af.

Lagkagehuset fik i foråret ny adm. direktør i form af Jesper Friis. Han havde før været hos Danish Crown – som chef for DC Pork, hvor han fik ros for at bringe nytænkning i koncernen.

Og nytænkning ligger der også i en ny titel og funktion i Lagkagehuset: Head of Karma.

Så hvis du er klar til at ”definere, udvikle og implementere en god karmafilosofi” i Lagkagehuset, så er her jobbet til dig – især hvis du derudover har erfaring inden for kommunikation, branding og/eller marketing.

Det er Jesper Friis, der har fået indrykket opslaget, men han vil ikke tage æren for tiltaget:

”Lagkagehusets 39 butikschefer har diskuteret virksomhedens prioriteringer fremadrettet, og der var et klart ønske om mere kærlighed og karma. Man kan studse over titlen, men den passer nu godt i virksomheden, hvor vi udviser stor kærlighed over produkterne og råvarerne, og omsorg over for vores kunder,” siger Jesper Friis.

Han tilføjer:

”Vi diskuterede, hvordan dælen vi skulle arbejde med karma og besluttede at tage tyren ved hornene og slå stillingen op. Og det er ikke bare et projekt. Hvad angår karma, er det en livslang opgave at blive et bedre menneske.”

Stillingsopslaget nævner ”3-5 års erfaring fra en lignende stilling”. Hvaffer en lignende? Og så skal en Head of Karma tilsyneladende bl.a. have gode sproglige kundskaber i dansk og gerne engelsk …

”Opslaget er lavet på traditionel vis af en headhunter. Men det gør ikke noget, at opslaget ikke slår det stort op. Stillingen er internt rettet. Den skal ikke markedsføre Lagkagehuset, den er ikke ment som kommunikation med vores kunder eller et udtryk for, hvordan vi skal agere som virksomhed,” siger Jesper Friis.

Hvad angår virksomhedens ageren, er det Jesper Friis’ holdning, at virksomheden bør tage et ansvar, som rækker ud over vanlig virksomhedsdrift – altså af mere samfundsrelateret karakter. Men dette er et andet hovedområde end kommunikation – og den nye stilling, understreger direktøren.

Head of Karma lyder mere som et job for Master Fatman …

”Hvis Master Fatman søgte jobbet, var der er en stor sandsynlighed for, at han ville få det,” siger Jesper Friis og tilføjer:

”Jeg tror ikke, at der findes en traditionel uddannelse, der i sig selv kvalificerer til jobbet.”

Hvilke reaktioner har I fået på opslaget?

”Nogle har trukket på smilebåndet og fundet det vidtløftigt, mens andre har taget det seriøst – hvad det også er ment som. Vi var spændt på reaktionen, og nu er vi spændt på ansøgerfeltet.

Men helt overordnet: Er stillingen ikke bare noget new age-fis i hornlygten?

”Blandt otte overordnede prioriterings-områder, som butikscheferne har identificeret er mere kærlighed og karma én af dem, og vi tager det superseriøst. Vi søger ikke en Head of Karma for omverdenens skyld, Det er en intern øvelse, der rækker langt. Det er på ingen måde et selvpromoverende CSR-trip,” siger Jesper Friis.