Her er en kandidat til årets mest effektive kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Pensionsopsparing er noget de færreste vil bruge tid på. Men det er lykkedes for Umwelt at skabe en markedsføring for PFA, der viser særdeles stor involvering, og PFA er begejstret.

PFA kan ikke skjule stoltheden over Pensionstallet – værktøjet, hvor man med ét tal kan måle styrken af sin pension og enkelt se, om man har sparet nok op.

Og årsagen stikker dybere end sidste uges pris ved DIA, for danskerne har i den grad taget beregneren til sig, at markedsføringsindsatsen må kandidere til at være en af årets mest effektive:

Siden lanceringen i november har Pensionstallet over 177.000 unikke besøgende, og besøgstiden på selve kampagnesitet, er i snit på godt 14 min. Beregneren har været i sving og udregnet flere end 130.000 pensionstal i alt.

Disse tal perspektiverer PFA’s markedsdirektør, Jesper Bjerre, således:

”Der bruges meget tid på Pensionstallet – også hvis man sammenligner med, hvad danskerne i snit bruger på deres pension pr. år. Vi synes egentlig, at vi rådgiver mange om året, men med Pensionstallet er vi nået ud til lige så mange personer, som vi normalt vil være tre år om. Det er en kæmpe kapacitet”

Hvor mange af de 130.000 er blevet eller bliver til kunder?

”Vi har mange kontaktpunkter, så vi har ikke målinger på dét. Formålet med Pensionstallet er at give et forenklet overblik over pensionen. Og overblikket kan vise, at man er godt dækket ind, eller reelt har behov for mere. Det er forkert i min optik at sidestille rådgivning med en skræmmekampagne, der har til hensigt at få pungen op af lommen på folk hver gang, der tales pension,” siger Jesper Bjerre.

Han understreger, at Pensionstallet er en rådgivnings-lignende situation, der skal ses som entrébilletten til en egentlig rådgivning.

Dette skal nu ikke tage noget af tyngden fra Pensionstallet – eller førnævnte stolthed. Umwelt er bureauet, der har udviklet Pensionstallet sammen med PFA – og det er produceret af Umwelt, Bacon og Relax We Are The Good Guys. Der er også en kampagne – men den er reelt mere taktisk i forhold til at få formidlet beregneren, og dermed er hele konceptet eksponent for en ny måde for bureauer og annoncører at tænke på.

Hos Umwelt omtaler adm. direktør, Martin Michael Hansen, da også PFA-samarbejdet som bureauets mastercase – casen, hvor alt dét, bureauet gerne vil stå for, er lykkedes. Og det handler om ”at udvikle værktøjer til at bakke kundernes marketing-platform op.”

Her er bureaumanden faktisk beskeden, for Jesper Bjerre ser ikke Pensionstallet alene som en marketing-platform, men mere som en nytænkning og metodik, der i øvrigt kan vise sig at være dagsordensættende for bureauernes måde at arbejde på:

”Pensionstallet er ikke en markedsføringsaktivitet, men en fast del af dét at drive rådgivning – og en del af vores forretning, som vi er så stolte af, at vi bruger den i markedsføringen. Det er et værktøj, vi bruger aktivt – også i perioder, hvor man ikke ser det i medierne,” siger Jesper Bjerre.

For jo: Pensionstallet handler for PFA naturligvis om at drive forretning, men der har fra begyndelsen også været et branche-element i værktøjet:

”Vi er en branche, der er udfordret af, at mange opfatter pension som svært og komplekst. Vi vil med Pensionstallet gerne forenkle begreberne, og har derfor stillet metoden til rådighed for vores kolleger. Vi har fået en række forespørgsler, og det vil overraske mig, hvis der ikke kommer noget, der minder om Pensionstallet, fra de øvrige selskaber,” siger Jesper Bjerre.

Umwelt og PFA vandt sidste efterår Grand Prix i Advertising Effectiveness Award – men det var ikke for Pensionsberegneren. Spørgsmålet er så, om de kan gentage kunststykket.