Her er en mastercase på content-strategi

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et firma har opnået en så stærk position, at selv en produkt-præsentation bliver en global mediabegivenhed. og så har du nok gættet, hvem det er.

Content er en del af det nye sort. I en verden præget af sociale medier, hvor vi går fra push til pull, kommer der naturligt fokus på content-strategier, for de står som et af midlerne til at få forbrugerne til at beskæftige sig med dit brand.

Men når det er sagt, så er det ikke altid så ligetil at definere klart, hvornår noget er en content-strategi. Er &Cos Christopher Walken kampagne for Jack & Jones f.eks. content? Eller er det content, når Zulu laver en ny tv-serie baseret på Carlsbergs reklamekoncept, hvor venskab sættes på prøve?

Eller er en produkt-præsentation fra Apple content?

AdAges klumme-skribent, Simon Dumenco, skrev forleden om Apple under overskriften:

“We’re all Content Strategists for Apple working pro bono.” Heri beskæftiger han sig bl.a. med den enorme media-opmærksomhed, som en produkt-præsentation hos Apple er omgærdet med. Alle medier – store som små, print og online – skriver om det.

Det ligner en yderst effektiv pr-strategi, men der er også millioner af mennesker, der følger med, så Apple når langt ud selv uden medierne. Apples indflydelse på mennesker er med til at nære medieinteressen.

“Apple er masseforføreren – det er tæt på religion. Tænk blot på, at de har fået langt over 4 mio. forudbestillinger på den nye iPhone før den overhovedet er på markedet,” siger partner i Radius, Nicolaj Taudorf Andersen og medgiver, at når Apple er tæt på religion, så kan man også betragte det som en content-strategi.

“Alle markedsførere er interesseret i earned media, fordi det både er billigere og mere troværdigt, når man får det. Apple er formidable til det. De leverer i virkeligheden bare grundstenene – så bygger alle forbrugerne selv videre på fortællingen,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.

Om Apple er den ypperste content-strategi, vil han ikke sige – Red Bull er også fantastiske til content marketing – men de er gode – og så gode, at de er i en klasse for – om ikke sig selv – så i hvert fald de meget få.

“Derfor kan man heller ikke bruge Apple som foregangsbillede. De færreste virksomheder vil nogen sinde komme i nærheden af den klasse. Men derfor kan der godt uddrages nogle læringer om godt content,” siger Nicolaj Taudorf Andersen og fortsætter:

“Helt centralt handler det om relevans. At blive accepteret så forbrugerne gider bruge tid på dit brand kræver, at der opleves en relevans. Spørgsmålet er så, hvilken palette af ting, der skal være tilstede for at opnå relevans. Vi opererer hos os med fire forskellige ting:

Underholdning – man vil altid få credit, hvis man kan underholde folk

Viden – der ligger meget social kapital i at gøre folk klogere og give dem mulighed for at dele noget som de første.

Æstetik – design og smukke ting kan engagere folk.

Endelig er der også en genre, der handler om at skabe et univers eller en figur, som kan bære din historie. Vi taler ikke om folkekomedier men om evnen til at bygge et univers, som kan engagere folk. Der må gerne være store følelser i det. Amerikanerne er gode til det, og vi er her langt bagud i Danmark.”

At content og pr flyder sammen i Apples tilfælde er ikke helt tilfældig for Nicolaj Taudorf Andersen.

“Det er et naturligt resultat af brancheglidning. Hos pr-bureauer arbejder vi helt naturligt med content, og det er også min oplevelse, at man i mange reklamebureauer overvejer, om man skal have pr-folk ansat,” siger Nícolaj Taudorf Andersen.