Facebook har nu offentliggjort den reklamefilm, der skal markedsføre Facebook Home – telefonen som reelt er en software, der placerer Facebook i front på folks telefoner.
Filmen er lavet af Wieden + Kennedy og får premiere på tv på lørdag – men ligger på Facebooks egen side nu (se den her).
AdFreak noterer, at Facebook ikke har haft stor succes med at tale til forbrugerne gennem reklamer – Chairs-spottet blev f.eks. ikke godt modtaget.
Umiddelbart får den nye film heller ikke en god modtagelse. Man kan se reaktioner som “Can I report this as spam?” (781 likes) og en Suzie Weldon, der ikke forstår, hvad det er Facebook forsøger at fortælle:
“If I get a Facebook phone is my life going to be like a circus with that annoying tuba sound following me around?” (3156 likes)
Heller ikke selve produktet får den bedste modtagelse. Danske Mobilsiden.dk har lavet en afstemning, der viser, at kun 8,21 pct. svarer ja til, at Facebook Home er noget de vil gøre brug af. 77,98 pct. svarer nej, mens resten siger “ved ikke”. Knap 1200 har stemt.
Nu skal det dog tilføjes, at 8 pct. af en 1 milliard kan være et ganske godt salg rent telefonmæssigt.
John G. Pedersen fra Mobilsiden.dk skriver i en kommentar:
“Facebook laver en trojansk hest på Android – uden ret mange opdager det dette, iPhone-brugere er indtil videre sluppet for dette, da Apple ikke tillader dyb integration fra tredjepartsudviklere.
Inden du installerer Facebook Home, så gør op med dig selv, hvor meget af dit liv, du vil lægge i hænderne på Mark og hans investorer.”