Her er Hjaltelin Stahls premiere for Swipp

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den første kampagne for Swipp, siden man sagde farvel til Partners og valgte Hjaltelin Stahl, lanceres i dag. Det er en produkt-forklarende indsats rettet mod handlen.

Afsenderen af sidste års vel nok mest omtalte danske kampagne, Swipp, er klar med et nyt tiltag – kreeret af et nyt bureau. Nu lanceres en no-nonsense tilgang, i første omgang målrettet erhvervslivet.

Det er næsten et år siden, at mobilbetalingsløsningen fra godt 70 pengeinstitutter med bistand fra Wibroe, Duckert & Partners gik stort ud og med et selvironisk glimt i øjet fortalte, at danskerne har fået Swipp.

Efter 3-4 uger stoppede kampagnen, og efter yderligere 3 måneder stoppede Swipp samarbejdet med Partners – med meldingen om, at kampagnen havde virket. Awareness var steget til 92 pct. i hjulpet kendskab, og antallet af danskere med Swipp var gået fra en halv til en hel million.

Og herefter skulle der skiftes tone og stil – og bureau.

Valget faldt i begyndelsen af året på Hjaltelin Stahl, der havde været bureau for Paii – de fire store teleselskabers mobilbetalings-løsning, som Swipp i mellemtiden havde købt.

Og den nye stil? At kommunikere de præcise produktfordele ved Swipp, uden så meget omsvøb.

Hovedtemaet er ”Et tegn på en god forretning”, og budskabet er enkelt: Swipp er markedets eneste mobilbetalingsløsning, hvor pengene overføres direkte fra betalerens bankkonto til modtagerens bankkonto. Dermed sparer Swipp de erhvervsdrivende for tidskrævende mellemled og høje transaktionsomkostninger – og medvirker til en god forretning.

Kampagnen kommer samtidig med introduktionen af Swipps selvstændige app og mobilbetalingsløsning, som de erhvervsdrivende kan integrere direkte i deres kasseapparatssystem.

”Vores markedsanalyser viser os, at både forbrugerne og forretningerne er interesserede i fordelene ved mobilbetaling dér, hvor danskerne plejer at handle. Vores første opgave er dermed at gøre de danske erhvervsdrivende – fra de helt store spillere på detailmarkedet til enkeltmandsforretningen under opstart – opmærksomme på Swipps unikke fordele for deres forretning,” siger Peter Rosenstand, marketingdirektør i Swipp.

BtB-kampagnen består af online og af print, i form af dagblade, fagblade og lokaleaviser. Samt social og PR.

Mette Hørdum, kontaktdirektør hos Hjaltelin Stahl, siger om det noget analoge medievalg:

”Det handler om at vælge de rigtige kanaler – ikke pr. automatik de nyeste. Vi ved, at de lokale handlende læser deres fagblade og de lokale ugeaviser. Derfor skal vi naturligvis også være der”.

”Og bare rolig”, fortsætter hun; ”I kommende kampagner kommer vi hele mediepaletten rundt”.