Her er januars bedste viralfilm

Peter Engholm
25@mail.dk

En blandet pose bolsjer med drama, nostalgi og Super Bowl-opvarmning udgør Top5 for den seneste måneds film på nettet.

På søndag går det løs, når verdens største enkeltstående reklame-vindue – og en kamp med amerikansk fodbold, ikke at forglemme – serveres med Super Bowl.

I dagene efter vil nettet flyde over med de bedste og værste spots fra begivenheden, så lad os benytte lejligheden indenda til at skue tilbage på den seneste måneds bedste viralfilm. 

 Top5 for januar er håndfuld blandede bolsjer med bl.a. Nike der rør på sig igen viralt efter OL i sommer, og Volkswagen, der tager forskud på Super Bowl med en umiddelbart glad – men også kontroversiel reklame.

Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – for bl.a. at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen. Man tager først alle de mest sete, delte og buzz’ede film, og så vurderes bunken efter seks subjektive kriterier.

1. Child of the 90s by Internet Explore

På godt en uge er månedens nr. 1 blevet set af godt 9 mio. mennesker på YouTube. Hvorfor? Fordi den på genial vis sender den generation, der voksede op i 90erne, en tur ned af Minde Allé.  
Tilsyneladende udgør både yoyo’er, tamagotchier, pogs og ying yang halskæder globale samtidstrends fra årtiet, og det nostalgiske gensyn får motioneret smilebåndene hos målgruppen. 
Child of the 90s er et åbenlyst forsøg på at vinde de nu Firefox- og Chrome-loyale unge tilbage ved at spille på nostalgien og den fælles fortid. 
Selv om kampagnen er både fangende, velproduceret og har et enormt konversationspotentiale, fremstår budskabet ”you grew up, so did we” en anelse desperat fra en browser, der for blot to måneder siden var ude med et kommunikationsbudskab der lød: ”IE sucks… less.”

  • Score: 9.3
  • Agency: Column Five, Newport Beach, CA, USA
2.  No cup is safe by NIKE

Nike har holdt sig ude af det virale rampelys siden OL 2012, men er nu tilbage med en video, der i januar alene har opnået over 9 mio. views på YouTube.
I videoen dyster Tiger Woods og Rory McIlroy i ”skyd din golfbold i en hvilken som helst kop”- disciplinen. En disciplin, der efterfølgende har ført et hav af kopivideoer med sig, bl.a. en fra 4golfonline kaldet ”No cup is safe or big enough”, der afsluttes med en alternativ variation af det klassiske Nike-slogan: ”Just can’t do it”.  
Nikes video bygger ikke på kreativ nytænkning, men er originalt eksekveret, samtidig med at kendisfaktoren har medvirket til videoens store virale optag – som altid hjulpet på vej af Nikes enorme fanbase.
McIlroy blev officielt en del af Nike-familien i januar, og rygter går på, at han de næste 10 år vil modtage i omegnen af 250 mio. dollars, så mon ikke vi får set lidt mere til ham fremover?

  • Score: 9,0
  • Agency: Wieden + Kennedy
3. Huge bear surprises crew by Ecobubble

Listens tredjeplads går til Ecobubble for en video, der er alternativ inden for kategorien af hårde hvidevarer.
I ren dokumentargenre stil følger man et hold, der på deres photoshoot overraskes af en bjørn. Stemningen på holdet fortættes i takt med, at bjørnen nærmer sig, og den håndholdte filmning virker både fangende og troværdig. Ikke desto mindre er overraskelsen så meget større, da bjørnen pludselig rejser sig og smider pelsen.
Overordnet fremstår videoen underholdende, fangende og velproduceret uden dog at indeholde den dybde, der på længere sigt skal holde kampagneideen i live. Samtidig begrænser konversations- og delingspotentialet sig til den underholdningsværdi og det overraskelseselement, videoen leverer.

  • Score: 8.9
  • Agency: The Viral Factory, UK 

4. A dramatic surprise on an ice-cold day by TNT

Når forgængeren – A dramatic surprise on a quiet square fra april – fik over 42 mio. visninger på YouTube, er det noget af en succes at komme efter.
TNT gør et hæderligt forsøg med A dramatic surprise on an ice-cold day, der er fyldt med drama til bristepunktet, igen ud fra det koncept, at en rød knap udløser alle hærlighederne for øjnene af tilfældige og uforstående forbipasserende.
Med små 5 mio. views opnået på en uge er der endnu et stykke vej for efterfølgeren, men konceptet fejler ikke noget. Tværtimod går man lidt og venter på , at TNT snart får øjnene op for det danske marked og placerer den legendariske røde knap foran ens actionforladte gadedør.

  • Score: 8.8
  • Agency: Duval Guillaume Modem 
5. Super Bowl 2013 by Volkswagen

https://www.youtube.com/watch?v=9H0xPWAtaa8#!

Sidst på Top5 ses en af de allerede offentliggjorte Super Bowl-reklamer.  De flere end 4,5 mio. views opnået på tre dage skyldes for det første den enorme hype omkring Super Bowl, hvor reklamerne bygges op som reelle filmpremierer med trailere, sneak peeks m.m., for det andet, at VW-videoen er blevet opfattet racistisk i USA, og dermed har været genstand for megen debat.
Volkswagen hævder, at kampagnens formål udelukkende er at sprede smil under sloganet ”Get in. Get happy”. Men stereotypen i reklamen får mundvigene til at vende nedad hos så mange amerikanere, og en smule besynderligt at pre-test af reklamen ikke har gjort VW opmærksom på denne type reaktioner. Spørgsmålet er, om dårlig omtale er dårlig omtale eller i virkeligheden en viral og kommerciel booster af dette års første rigtige VW reklamestunt?

  • Score: 8,5
  • Agency: Deutsch LA