Her er Partners nye reklameunivers til Bilka

Lars Hedegaard Pedersen,
journalist og kommunikationsrådgiver

Bilka hyrede Agency Spring til det strategiske oplæg – men Wibroe, Duckert & Partners til eksekveringen. Det er der nu kommet et nyt stort reklameunivers ud af.

Bilkas legendariske slogan ”Hvem Ka’ – Bilka” hænger fortsat ved i forbrugernes bevidsthed.

Derfor var det naturligt at tage afsæt i dét i udviklingen af Bilkas nye strategiske kommunikationsplatform, som lyder Hvem Ka’ – Du Ka’.

Den nye platform er udviklet i samarbejde med en gammel kending af Bilka. Agency Spring er godt nok et nyt bureau, men det er etableret via en fusion af reklamebureauerne Kernel Simpatico og Bilkas mangeårige bureau-samarbejdspartner, Recommended.

Det blev dog ikke den ellers faste bureaupartner, Envision, men et helt tredje bureau, som blev sat til at sætte strøm til det hele.

Og netop i disse dage folder det nye store univers sig ud med Wibroe, Duckert & Partners som kreativt ophav og med Mia Lyhne og Troels Malling i hovedrollerne i ”Far til 14″, der symboliserer Bilkas kernemålgruppe – familien – og med humor iscenesætter en række hverdagssituationer, der illustrerer, hvad kunderne ka’ med Bilka.

Det nye reklameunivers skal medvirke til at give Bilka et nyt særpræg – selv om det sker på ryggen af et gammelt slogan.

“Vi må erkende, at Bilkas brand-særpræg stille og roligt er blevet udvandet i takt med, at discountbutikkerne fylder mere og mere i landskabet. Men vi ved fra vores undersøgelser, at 93 pct. af danske forbrugere fortsat forbinder Bilka med vores gamle ”Hvem Ka’ – Bilka”-slogan,” siger Bilkas marketingchef, Alice Monberg og fortsætter:

“Man bygger ikke et brand ved at kommunikere en masse tilbud. Derimod vil vi appellere til den opfattelse, som danskerne har af at handle i Bilka, hvor vi selvfølgelig fortsat vil holde fast i vores vildt gode tilbud, men også slå på, at når man handler i Bilka, er det en oplevelse og samtidig stedet, hvor fokus er på specialhandlen og kvaliteten i håndværket.”

Alice Monberg henviser til de områder og byer i Danmark, hvor slagteren eller den lokale bager de senere år er lukket.

Dermed bliver omdrejningspunktet for det nye reklameunivers, at Bilka netop har alt under ét tag, og differentierer sig som Danmarks eneste hypermarked med et bredere og dybere sortiment end landets supermarkeder og discountkæder.

En på opleveren

“Vi vil gerne slå noget mere på fagligheden. Derfor kommer det nye univers til at sætte struktur på alt det, som i dag findes under ét tag i Bilka. At du f.eks. kan få din bøf skåret ud ved slagteren – eller har adgang til kæmpe udvalg i personlig pleje-artikler,” siger Alice Monberg og fortæller videre, at den nye strategiske platform desuden indeholder en oplevelsesdimension, som lyder ‘Bilka Live’.

Det nye Bilka Live-koncept har først og fremmest til formål at give kunderne en række ekstra oplevelser. Der kommer til at foregå forskellige events hver uge, som tæller alt fra hårstyling til koncerter, signering af CD’ere og bøger, eller mulighed for at møde levende Disney-figurer.

“Vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil differentiere os på oplevelser. Man skal både kunne blive inspireret af fagfolk, temaer og smagsprøver, men man må også gerne føle sig underholdt. Det er også baggrunden for, at vi har valgt at opbygge vores egen event-afdeling,” siger Alice Monberg.

Bilka Live vil desuden blive implementeret på tværs af Bilkas platforme, med tilbudsaviser og social media som centrale platforme til at binde alle oplevelserne sammen.

Comeback til Bilka-baskeren

Et andet tiltag bliver en gammel kending som “Bilka-baskeren”, der genopstår i en ny udgave som såkaldte ”HyperHits” og ligeledes inkorporeret i Bilkas øvrige kommunikation, hvor man generelt vil gøre mere ud af at fremhæve Bilkas position som Danmarks eneste Hypermarked.

Desuden vil nethandel blive integreret i Hypermarkederne, hvor tablet-løsninger gør hyldemetre uendelige. Når varer eksempelvis ikke er på lager, kan de bestilles hjem til levering på kundernes private adresse.

Med andre ord skal Bilkas nye strategi gøre livet lettere for børnefamilierne, som det bliver lagt op til i Wibroe, Duckert & Partners eksekvering af den nye strategi, som allerede gik luften med en ”forpremiere” juledag.

Fuld gas på medieblusset

Det nye kampagneunivers kommer dog først for alvor på vingerne her i starten af januar, når et massivt medietryk med pladen fuld af landsdækkende kanaler – som f.eks. TV 2, MTG og Discovery Networks – som affyringsrampe får den nye tv-satsning op at flyve.

Der er dog ingen antydning af, at Bilka kommer til at slække på gassen foreløbigt, selv om Alice Monberg beskriver lanceringen af det nye kampagneunivers som en klassisk ”frontloader”.

“Det er jo et univers, der er tiltænkt en lang levetid, og skal fungere på såvel tv og sociale medier. Jeg mener, at vi står med et univers, hvor der er mulighed for at føde nye ideer i en uendelighed,” siger Alice Monberg og tilføjer:

“Ydermere er det vigtigt for os at fastslå, at når vi nu tillader os at bede om folks opmærksomhed, så skal det også foregå på en underholdende måde.”

Bilkas nye strategiske platform har som formål at gøre Bilka til det foretrukne indkøbsunivers med særlig fokus på landets børnefamilier, hvor der allerede fra starten af 2016 vil blive implementeret en række nye initiativer.

Bilka Live, vil være ugentlige events og oplevelser i Bilka. De bliver bliver ligeledes inkorporeret i Bilkas øvrige kommunikation.

HyperHits bliver navnet på ekstraordinært gode tilbud og vil optræde på såvel online medier som i Bilkas tilbudsaviser.