Her er SAS’ nye reklamekoncept

Peter Engholm
25@mail.dk

”For alle” er titlen på SAS’ nye koncept, der samtidig er den officielle premiere på samarbejdet med McCann. Kampagnen åbnes i dag med en manifest-annonce.

For fire måneder siden, kort før nytår, fandt SAS vinderen af sin bureaukonkurrence, og McCann Copenhagen erstattede Wibroe, Duckert & Partners, der stod bag “Så godt som hjemme”-kampagnen.

Samarbejdet tyvstartede med SMS-kampagnen, der var inspireret af en norsk kampagne, men nu følger så “For alle”, der er en ren McCann-skabt kampagne, som skal forklare og eksemplificere fordelene ved at flyve med SAS, hvad enten rejsen er forretning eller fritid.

Kampagnen blev lanceret i dag i en såkaldt manifest-annonce, der slår ambtionen og tilgangen an, og “lige om lidt” følger så film. Vel at mærke film, der er så frisk-fra-set, at Bureaubiz fanger SAS’ marketingchef, Robin Kristensen, på optagelserne. Derfor kommer man til at vente lidt, før man kan få det fulde indtryk af McCanns arbejde for SAS.

“For alle-konceptet konkretiserer reelt vores forretningsstrategi 4Excellence fra efteråret. Hidtil har vores kommunikation måske været lige lidt for coorporate og premium – det er vi stadig, men det skal balanceres, så vi bliver mere inviterende og kommer i øjenhøjde med den enkelte. Når vi er Europas mest punktlige flyselskab, og når vi har flest direkte ruter, så skal vi forklare og dramatisere disse fordele for kunden,” siger Robin Kristensen.

Udfordringen for SAS er ifølge marketingchefen, at SAS er noget, som de andre flyver med. Overvejelsesgraden er for lav i forhold til SAS’ størrelse og position.

“Det er ingen hemmelighed, at finanskrisen har fået mange rejsende til at fokusere ekstremt meget på pris. Her kan SAS sagtens være med, men det er også vigtigt for os at fortælle, at rejsens omkostning ikke udelukkende er udgjort af den tilbudspris, man ser i en reklame,” siger Robin Kristensen.

Med de nye SAS-film følger også nye printannoncer, online-aktiviter og “For alle”-konceptet integreres i alle de øvrige kanaler hos SAS.

“Det bliver årets store kampagne for os – og For alle bliver et vedvarende koncept for SAS. Der er ikke tale om ændringer, men derimod om en justering af opfattelsen af SAS,” siger Robin Kristensen.

SAS 3