Her er septembers bedste viralfilm

Peter Engholm
25@mail.dk

Øl er tilbage på Top5 – det samme er en viral fra Danmark i form af en både beundret, shortlistet og ugleset film. Se alle film her.

Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – for bl.a. at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen.

Man tager først alle de mest sete, delte og buzz’ede film, og så vurderes bunken efter seks subjektive kriterier.

Sandsynligheden taler for, at du har set flere af filmene, enten ved egen drift eller via omtale på f.eks. Bureaubiz. Det gælder bl.a. Bussen – reklamen fra Midtrafik, der har fået ros fra internationale medier og en nominering ved True Award iblandet ikke helt så positiv kritik fra Bureaubiz’ læsere. Den kritik synger Goviral ikke helt med på, da det bliver til en femteplads over den seneste måneds bedste viralfilm.

 1. The Express by Heineken

På månedens førsteplads finder vi Heinekens James Bond featured ad The express, der på få uger har opnået over 3,5 mio. views. Heineken indgik i marts dets hidtil største product placement investering i en James Bond film (Skyfall).

Udover at positionere Heineken som ny James Bond signatur-drink har investeringen også sikret tilblivelsen af The express med Daniel Craig, som James Bond, i en af filmrollerne. Filmen udgør én lang action scene, hvor hovedpersonen bliver forvekslet med James Bond.

I forlængelse af reklamefilmen har Wieden og Kennedy designet en Facebook applikation, der på genial vis lader forbrugeren interagere med historien. Filmen er af høj kvalitet og indeholder gennemtænkte kampagne elementer, men den meget buzz relaterer sig i høj grad til James Bond-fans, der kritiserer den Heineken-drikkende Daniel Craigs version af 007.

  • Score: 8.6
  • Designed by: Wieden + Kennedy, Amsterdam

https://www.youtube.com/watch?v=BbzZI38BZvg

2. The next big thing is already here by Samsung  

I forbindelse med Apples IPhone 5 lancering har Samsung endnu engang haft held med en viral modkampagne. På bare få uger har over 16 millioner set videoen, der til forveksling ligner den video, Samsung lancerede i 2011, da IPhone 4S kom på hylderne.

I videoen ses billeder fra flere store amerikanske byer, hvor hundredvis af mennesker står i kø forud for lanceringen af, hvad der skal ligne den nye IPhone 5. Som i eventyret om kejserens nye klæder gør en af de forbipasserende folkemængden opmærksom på, at de tager fejl, da hans Galaxy S III kan mindst lige så meget. Videoen er velproduceret og morsom, da den griber fat om et emne, de fleste kan relatere til. Imidlertid tæller det ned, at kampagneideen er set før, hvilket overodnet fremstiller Samsungs come back  en smule desperat  – alt imens Iphone 5 slår ny salgsrekorder.

  • Score: 8.3
  • Designed by: 72 & Sunny, USA

https://www.youtube.com/watch?v=nf5-Prx19ZM

3.  Its not the miles its how you live them by Volkswagen

Endnu en fantastisk Volkswagen-reklame, der i stedet for at være produktfokuseret har held med at sætte fokus på noget helt andet, nemlig hvordan vi lever vores liv.

I den korte video ses udelukkende mennesker, der ler og griner. Det virker afsmittende og får seeren til spørge sig selv, hvad det her går ud på?

Videoen er endnu et eksempel på en reklame, der giver udtryk for holdninger frem for at tale produktattributter og pris, der også i Danmark har givet eksempelvis Call Me-kampagnen ”Tal ordentligt” stor succes.

Med Its not the miles its how you live them fokuserer Volkswagen på, at hvert sekund af livet tæller. Foruden at score højt på share ability opnår Volkswagen point for at have tænkt den overordnede kampagne idé til ende, idet seeren kan dele livsbekræftende historier med hinanden på whyvw.com.

  • Score: 8,2
  • Designed by: Deutsch 

https://www.youtube.com/watch?v=PR_UYx4vSPs

4. It doesn’t count if … by KFC

KFC Grilled BBQ tager fat på et fænomen, som mange, nok især kvinder, vil kunne nikke genkendende til: De mange regler (eller undtagelser fra samme) vi opstiller for os selv, når indtagelsen af søde/fedende sager skal retfærdiggøres.

Kalorierne tæller f.eks. ikke, hvis du spiser af din kærestes dessert, hvis du har skåret en kage i mindre stykker, det regner, eller du er ulykkelig.

Videoen appellerer til vores selvironi, fordi den blotlægger vores uskrevne regler. Den er fangende, underholdende og formår på intelligent vis at italesætte vores evige søgen efter det perfekte og selvkontrollerede. Man trækker på smilebåndet og får faktisk en smule lyst til at spise noget ”syndigt”.

  • Score: 8.0
  • Designed by: Fabric Worldwide 

5. The Bus by Midttraffik

En dansk kampagne har igen sneget sig ind på månedens top 5. Midttrafik har skabt en yderst velproduceret reklamefilm, der på en dejlig ironisk måde får den så velkendte danske provinsbus til at fremstå både eftertragtet, moderene  og endda en smule street.

I videoen begejstres folk over bussens luksus og kæmper i overdreven vildskab for en plads på de polstrede sæder.

Videoen scorer ikke alene højt på produktionskvaliteten, men også dens evne til at fange seeren og fortælle historien er enestående.

Imidlertid savner kampagnen dybde og efterlades med humoren som eneste drivkraft, hvilket trækker ned i den overordnede bedømmelse af dens virale potentiale.    

  • Score: 7.9
  • Designed by: Midttrafik, Thomas Falkenberg og M2Film


Kriterier for scoren

Govirals bedømmelse baseres på et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.

  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft

    Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!
  • Publikums fastholdelse

    Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.
  • Storytelling

    Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.
  • Share ability

    Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion

    Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling? 
  • Samlet kampagne

    Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?