Her er sommerens bedste viralfilm

Peter Engholm
25@mail.dk

Oven på verdens bedste reklamefilm, fra Cannes Lions, kommer her sommerens bedste viral – en Top5 cocktail bestående 2 dele teknik, 2 dele drik og 1 del sport. Listens nr. 1 vandt sølv i Cannes.

Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – for bl.a. at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen.

Man tager først alle de mest sete, delte og buzz’ede film, og så vurderes bunken efter seks subjektive kriterier.

På forrige liste blandede Radio Klassisk, Sjællands Symfoniorkester og Makropol sig i toppen sammen med Carlsberg.

Den aktuelle liste – for juni – er blottet for rødhvide-præstationer, og vi er tilbage til en håndfuld mega-brands: Coca-Cola, Nike, BMW, Perrier og Samsung.

En gåsehudsfilm af en 1’er er signeret Coca-Cola og to argentinske bureauer. Coca-Cola vil ikke længere nøjes med at vise og tale om happiness, men nu også fremprovokere det.

Nuvel, helt så vidt går det ikke her, men umiddelbarheden og autenciteten er i top, når klodens overvågningskameraer fanger alt det gode, mennesket er i stand til.

Filmen fik en løve i Cannes – af sølv. Guldet udeblev efter sigende, da enkelte af scenerne i den indsendte film var genskabt – p.g.a. den dårlige kvalitet af originaloptagelsen.

1. Security Cameras by Coca Cola

Coca Cola indtager førstepladsen i juni måned med en video, der minder os om, at verdens overvågningskameraer fanger andet end tyveri, hærværk og vold.
Videoen er et patchwork af optagelser fra overvågningskameraer verden over, og med opfordringen ”look at the world a little differently” er alt fra kærlige over barmhjertige til heroiske øjeblikke indkapslet.
Videoen, der spiller på de helt store følelsestangenter, er nærværende og velproduceret. De sjove, romantiske og usædvanlige klip holdes sammen af et velvalgt 70’er hit ”Give a little bit”, af Supertramp. Videoens fine budskab og originale idégrundlag gør den let delelig, og har sikret Coca Cola godt fem mio.  views på to uger.
Videoen er en del af en større international ”Open happiness” Coca Cola kampagne, og dermed startskuddet til et nyt viralt Coca Cola comeback kort efter Pepsi’s videosucces i sidste måned: ”Uncle Drew”.       

  • Score: 8.9
  • Designed by: Landia og Wunderman Buenos Aires

2. The drop by Perrier

Tankerne ledes tilbage til Lars Von Triers Melancholia, fransk haute couture og science fiction med denne seneste Perrier video “The drop”.
Jordens befolkning har rettet al deres håb og opmærksomhed mod en guldklædt heltinde på en mission. Med Solen brændende under sig og en Perrier i hånden overvinder lysten hende, og hun fortærer ivrigt af vandet, der tilsyneladende er det eneste, der kan rede Jorden fra den brændende sol. En enkelt dråbe falder fra hendes mundvig ned i ildhavet under hende, men er det nok?
Gennemført ned til sidste detalje er videoen æstetisk, mystisk og fangende på en måde, der bestemt er Cannes værdig. Foruden at score højt på produktionskvaliteten er der et godt flow i historien, der fastholder seeren.
Videoen har opnået færre views end denne måneds første plads, og scorer også kun middel på shareability, da den ikke på samme måde trænger ind under huden eller relaterer sig til et populært ”meme”. Endvidere kunne man ønske sig mere dybde i den overordnede kampagne, der står en smule alene i sin æstetiske skønhed.

  • Score: 8,5
  • Designed by Ogilvy Paris

3. Seductive Motion by Samsung

Da Victoria’s Secret-modellen Angela Bellotte i videoen ”Seductive Motion” anvender motion-control teknologi, er hendes SamsungSmart TV ikke det eneste, der reagerer. Det gør samtlige af nabobygningens mænd også, hvilket resulterer i et større sammenstød af bejlere foran hendes hoveddør.
Over 11 millioner views er det blevet til gennem juni måned, hvilket endnu engang demonstrerer effekten af basal humor og smukke (letpåklædte) kvinder i advertising.
Hertil kommer de mange kendte ansigter, der kan spottes blandt bejlerne, inklusiv ikonet fra Old Spice reklamerne. Videoen følges op af en facebook kampagne, hvor der udveksles ”likes” for ”behind the scenes” optagelser af Angela og co. Videoen scorer højt på de fleste parametre på trods af, at den balancerer på grænsen til det småplatte.

  • Score: 8.0
  • Designed by BETC London

4. Bullet by BMW

BMW har skabt en unik video med henblik på at promovere deres nye M5. Videoen, der beskrives som ”High Performance Art” features M5’eren, der i høj fart tilintetgør en række opsatte elementer.  Hver gang, et element rammes, slår videoen over i slowmotion, imens klassisk musik tilfører scenariet et smukt udtryk af fuldstændig ødelæggelse og kraft i sammenstødet.
Bilen repræsentere en kugle, der styrer igennem elementerne med en upåvirkelig eksplosiv styrke. Videoen tager os tilbage til de originale BMW-film, hvor produktion var af Hollywood karakter. Videoen leverer sit budskab uden brug af ord og med en gennemslagskraft, der er beundringsværdig.
Videoen scorer højt på produktionskvalitet og æstetisk fremtoning, men da målgruppen er BMW-entusiaster begrænses shareability faktoren … en smule.

  • Score: 7,8
  • Designed by: Brent Choi

5. The Ring Maker by Nike Basketball

For at hædre LeBrons største sportslige succes, har Nike lanceret ”The Ring Maker”, der hylder den beslutsomhed og udholdenhed, der er nødvendig for at vinde et mesterskab.
Videoen, der debuterede umiddelbart efter Miamis sejr, anerkender, hvad LeBron har troet på hele sit liv – at skæbnen er optjent, ikke givet.  Historien om LeBron er fortalt igennem en guldsmed, der begynder at arbejde på en mesterskabsring, da LeBron endnu er ukendt. Guldsmedens håndværk følger op- og nedturene i LeBrons første otte år i ligaen, og afsluttes akkurat i tide til mesterskabet. Således formår Nike at parallelisere de følelsesmæssige op- og nedture, som sportsstjernen LeBron og guldsmeden gennemlever – for derved at gøre dem universale. Videoen er nicheorienteret og opnår derfor ikke en høj shareability score, men demonstrerer tydeligt bredden i Nikes ”always on” reklame strategi.

  • Score: 7.0
  • Designed by Wieden + Kennedy, Portland

Bag om scoren:
Videoerne er valgt ud fra visninger, delinger og generel buzz – og vurderet på en 1-10 skala ud fra seks kriterier (goviral scorecard):

  • Umiddelbar tiltrækning: Skaber de første 10-15 sek. den nødvendige nysgerrighed? Payoff’en skal præsenteres hurtigt eller på anden vis kommunikeres tydeligt – brugerne er karrige med deres tid.
  • Publikums-krog: En kändis, et overlegent lydspor, eksklusive billeder, sex appeal eller en fængende titel – er der noget i filmen, der får den til løbe langt på literen blandt brugere og webmasters.
  • Storytelling: Interessant – dét er kodeordet. Noget, brugerne ikke har set før – eller ikke set så godt før, sammenlignet med det hidtidige indhold i genren. Storytelling dækker også over historiens forløb og det bagvedliggende kreative koncept.
  • Dele-venlighed: Ekseveringen sker på en måde – format og tone – så brugerne vil dele det i deres sociale netværk eller på blogs. Mennesker er fødte historiefortællere, så de vil dele historier og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion: Går på layout, autencitet, production value og filmens overordnede flow. Er filmen behagelig at se, skaber den følelser hos målgruppen og – helt enkelt – er der overensstemmelse mellem layout og historie.
  • Kampagnen – overordnet set: Brugerens rejse og kampagnens dybde er væsentlige ingredienser i engagementet. Har vi flere indholds-elementer og flere kanaler i spil?