Her er verdens mest værdifulde brands

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Apple og Googles topper fortsat listen over verdens mest værdifulde brands. Men for første gang er en kinesisk virksomhed med på Top 100 listen.

Apple er nummer et. Google er nr. to. Huawei er nr. 94. Og når nr. 94 er interessant, så er det fordi, det er første gang en kinesisk virksomhed er med på Interbrands rangliste over verdens førende brands.

Apples og Googles topplaceringer kan ikke siges at være overraskende al den stund, at de også var nr. 1 og 2 sidste år. Men inden da var det faktisk Coca-Cola, der toppede. I år er Coca-Cola så nummer tre. Målingen har været lavet siden 2000.

Både Apple og Google har ifølge Interbrands’ rangliste, øget deres markedsværdi. Apple med 21 procent og Google med 15% i forhold til året før.

Således er Apples brandværdi nu på intet mindre end 698 mia. kr. og Googles på 631 mia. kr.

Det brand, der dog er steget mest i værdi, er Facebook, der er klatret op ad rangstien fra nr. 52 sidste år til nummer 29 i år – og dermed en stigning på 86 procent.

Huawei kniber sig som nr. 94, lige med ind på listen som det første kinesiske brand.

“Huawei har opnået en placering blandt verdens mest værdifulde brands i kraft af hastig vækst og langsigtede investeringer. Huawei har løbende ekspanderet tilstedeværelsen rundt om i verden og fortsætter med at imponere med nye teknologiske løsninger til både virksomheder og forbrugere. Og Huawei er klar til at møde forbrugernes ønsker – både på de etablerede og på nye markeder,” siger Jez Frampton, Global Chief Executive Officer, Interbrand.

Huawei producerer udstyr til telekommunikation. 65 procent af Huaweis indtægter kommer fra andre steder end Kina.

De 10 bedste globale brands på Interbrands’ brandingliste 2014:

  1. Apple
  2. Google
  3. Coca-Cola
  4. IBM
  5. Microsoft
  6. Generel Electric
  7. Samsung
  8. Toyota
  9. MacDonald’s
  10. Mercedes-Benz

Se hele listen her