Her er vinderne blandt mediabureauer i 2023

Finn Graversen
journalist

OMG stod for den største nominelle fremgang, mens flere mindre bureauer havde de største vækstrater.

Blandt de fire store mediabureauer var OMG en klar vinder i 2023. Gruppen voksede med ca. 19 mio. kr., og da både GroupM og Dentsu blev noteret for pæne fald, mens Mediabrands blev noteret for status quo, så vandt OMG markedsandele. Væksten på 9,7 pct. skal endda sættes i forhold til, at mediabureaugruppen faldt 4,4 pct., hvilket er usædvanligt. Siden 2010 er det kun sket en gang tidligere, at gruppen oplevede en faldende bruttoavance. Det var i corona-året 2020.

Det er bl.a. et resultat af, at GroupM efterhånden er så stor, at et fald på 10 pct. vejer tungt. Nominelt var det lig med et fald på over 60 mio. kr. GroupM øgede dog samtidig bundlinjen med ca. 20 mio. kr. til et plus på ca. 60 mio. så der er næppe krisestemning i gruppen.

Selvom OMG kan prale med den største nominelle stigning, så kan gruppen ikke bryste sig af at have præsteret den største vækstrate.

Den ære tilfalder mindre mediabureauer som Calibrate og Off-Road med plusser på henholdsvis 51,2 og 41,8 pct. Også Tre Kronor performede flot med en vækst på 26,9 pct.

Og så fortsatte Orchestra den positive udvikling. I 2023 blev det til en vækst på 14,4 pct., og med en bruttoavance på over 60 mio. kr., haler bureauet ind på de fire store. Orchestra har præsteret ubrudt vækst i de seneste 10 år, og indtjeningen er også fulgt med. I 2023 blev det til et plus på 10 mio. kr.

Alle disse tal fremgår af den årlige BureauTrends-rapport fra Bureaubiz, der udkommer i slutningen af september.

Et tal fremgår dog ikke. Det er Havas. Bureauet har ikke indsendt regnskab rettidigt og står derfor i CVR lige nu registreret som sendt til tvangsopløsning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det skete d. 23. august.

Nøgletal for Mediabureau-gruppen

  • Bruttoavance 1,351 mia. kr. -4,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,055 mio. kr. -9,2 pct.
  • Lønandel 61,7 (56,6)
  • Resultat før skat +157 mio. kr. -8,9 pct.

Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektøranalysen er en del af BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz. Den udkommer til september i forbindelse med Creative Clubs Bureaulederseminar, som i år fokuserer på tre centrale områder, der pt optager bureaulederne og som udstikker fremtiden for bureaubranchen: Økonomi og marked samt AI og ESG.

Læs mere om og bestil rapporten BureauTrends her.

Læs mere om og meld dig til Creative Clubs bureaulederseminar her