Ved et møde i Bruxelles sidder bl.a. en NATO-officer, grundlæggeren af FEMEN-bevægelsen og en ukrainsk viceminister. Og Tao Thomsen fra Virtue. Da deltagerne præsenterer sig selv, erkender han lettere panisk, at intet i hans bureautid har forberedt ham på sådan et møde – og at hans titel som creative director ikke bare falder udenfor, men næsten er pinligt at sige højt i det selskab.
En anden deltager redder ham fra den akavede situation ved at introducere ham som ”Tao Thomsen— the social entrepreneur”.
Situationen understreger, at anerkendelsen af Backup Ukraine – casen for Polycam og Unesco, skabt af Virtue – rækker langt ud over den klassiske kreative branche.
Men det var i velkendte kreative rammer, at omverdenen fik kendskab til casen:
For et år siden vandt Virtue både Grand Prix og guldløve i Cannes. Og resten er bogstaveligt talt award-historie, for Backup Ukraine er den mest prisbelønnede danske case i reklamehistorien. Blandt de ca. 100 priser er Grand LIA, Clio Grand, Eurobest Grand Prix’er, Best of Discipline og 7 guld i The One Show, 2 Yellow Pencils (og 8 andre) ved D&AD og i sidste uge 6 guld ved CCA.
Eller 4 CCA-guld faktisk, for da fredagens fest var forbi, stod der ikke længere 6 guldcirkler, men 4. Så hvis du er kommet til at pakke awardholderen med et par cirkler for meget, så hører Virtue gerne fra dig.
Tilbudt pladser i et sikkerhedsråd
Netop den hjemlige CCA markerer afslutningen på et års triumf blandt alverdens award-juryer, og derfor gør Morten Grubak, global executive creative director hos Virtue, og Tao Thomsen, creative director i Virtue, her status over casen.
”Vi er stolte over priserne og anerkendelsen. Både fordi det har fastholdt opmærksomheden på Ukraine og deres kulturarv, og fordi det viser, at vores arbejde kan noget uden for vores egen lille verden. Casen har været i de fleste globale medier, morgen-tv, aften-shows, museumsudstillinger og fået ærespriser fra Colombia Universities Digital Storytelling Lab,” siger Tao Thomsen og Morten Grubak Supplerer:
”Jeg har længe været forundret over, at man taler om kreativitet som superpower, men samtidig holder den langt væk fra kernen i forretning og politik. Her var ideen imidlertid så stærk, at man blev nødt til at lukke os ind. Og det forklarer, hvorfor vi har hilst på NATO-topchefer, EU-topfolk og ambassadører og været til cyberkrigs-konference i Sofia.”
Tao Thomsen siger:
”Det vildeste var nok, da vi fik en mail fra en person centralt placeret i EU-kommissionen om, at vi burde søge en plads i sikkerhedsrådet for Balkans kulturarv. Vi sendte dog tilbuddet videre til Unesco, fordi deres folk var langt bedre egnet til pladserne end os.”
Kreativitet kan løse problemer
Alt dette ligger langt fra en bureau-hverdag …
”Det ligger måske langt fra bureauverdenen, men ikke langt fra hjertet. Det er et bevis på, at kreativitet sammen med højteknologi kan spille en central rolle i at løse problemer. Og det er anden gang, vi har været med til det,” siger Tao Thomsen.
Morten Grubak tilføjer:
”Første gang var adDRESS the future med Carlings (der vandt Grand Prix i Cannes i 2019, red.). Den kom i hall of fame, og vi bliver anset som godfathers inden for virtual fashion. Det var metaverse, før det blev mainstream – ligesom The Genderless Voice var en AI-skabt stemme, før alle talte om AI.”
Tre uger, der næsten er fortrængt
Hvordan begyndte Backup Ukraine?
”Med en falsk start, der var lige ved at glide ud i sandet. En app, der kunne hjælpe Ukraine med at fastholde kulturarv i 3D. Vi reagerede, da russerne rykkede ind, men vi var for tidligt ude: Hjælp os med at få mennesker ud og få kugler ind. Så det var et nej-tak, og vi lod ideen ligge et par uger,” siger Tao Thomsen.
Morten Grubak siger:
”Da rapporter om bombninger af museer og statuer dukkede op, fik vi støvet et whatsapp-nummer op på en chef for et ukrainsk initiativ, der skulle redde kulturarv. ”Skal vi ikke betale for det? Så gør det!”. Blueshield, Polycam og Unesco rykkede – og tre uger fra, at vi fik et ok, var vi i luften.”
”Jeg er tæt på at have fortrængt, hvad der skete – det var sindssygt komprimeret,” supplerer Tao Thomsen.
”Projektet lykkedes, fordi alle fandt det vigtigt. Energien var der, fordi virkeligheden i Ukraine var så voldsom. Og fordi ukrainerne har en håbefuldhed og ukuelig vilje,” siger Morten Grubak.
Den faglige anerkendelse har været intens gennem 12 måneder. Det samme har opbakningen til dét, casen handler om: Bevarelsen af Ukraines kulturarv. Anerkendelsen begyndte på scenen i festivalpalæets Lumiere Theatre under Cannes Lions, men opbakningen fulgte ikke helt trop:
”Vi vandt en Grand Prix og ville bortauktionere den til fordel for Ukraine. Lions-organisationen fortalte os, at det måtte vi ikke – på grund af Cannes’ IP-rettigheder,” siger Morten Grubak.
Ikke længere i skyggen af svenskerne
I har skabt en case, der – awardmæssigt – nok bliver umulig at slå …
”Jeg er ikke bange for ikke at få tilsvarende ideer. Jeg kan være mere i tvivl om, at jeg kan fremmane energien til at eksekvere så intenst,” siger Tao Thomsen.
Morten Grubak breder det ud:
”Og jeg tror, der kommer mere. Dansk kreativitet står stærkt – med hamrende gode cases som Chillboards fra Nord DDB, Københavnerbænken fra TV 2 Creative og Hjelmen fra &Co. Alle har løftet sig, og vi står ikke længere i skyggen af svenskerne. Når Danmark har så meget med i Cannes, One Show, Clio og D&AD, så konkurrerer vi ikke længere internt. Når vi er ude i verden, så er der et andet sammenhold. Samtidig markerer talenterne sig også. Det er en generation af kreative, der ikke begrænser sig.”
Elsker at arbejde ud fra Danmark
Der er to ting, der ikke har ændret sig siden Cannes sidste år – og det er jer to. I er fortsat hos Virtue.
”Det går ikke ubemærket hen, hvis man er i Top10 på alverdens branche-lister. Det er en megafed platform, men den er ikke personlig. Jeg har været hos Virtue i otteethalvt år. Hvis jeg ville have skiftet, så havde jeg gjort det for længe siden. Virtue har investeret i projektet og i, at jeg kan få lov til at arbejde, som jeg gør,” siger Morten Grubak og tilføjer:
”Når vi kan nå alt det, vi kan, fra Danmark, hvorfor så flytte til New York eller London? Jeg elsker Danmark.”
Tao Thomsen siger.
”Jeg kommer ikke nødvendigvis til at bo i Danmark hele livet, men jeg flytter ikke lige med det samme. Og i hvert fald ikke for pengene. Jeg har talt med recruiters, hvor det var lige før, at der kom et ekstra nul på tilbuddet. Men hvis jeg skal betale for fire gange skole i New York og en nanny, så vil jeg ikke komme hjem fra New York med andet end et pænt ur. Så det er ikke økonomien, der trækker – men at arbejde med nogle af de dygtigste mennesker. Og det kan man jo få lov til nu om dage, selv om man bare sidder derhjemme.”
Globale briefe og ideen, du tror nok på
Med afsæt i Backup Ukraine og jeres seneste år – hvad er rådet til andre kreative?
”Denne branche kommer alligevel til at tage al din energi. Så overvej at tage ejerskab over, hvad du bruger energien på – og hvor energien tager dig hen,” siger Tao Thomsen.
Morten Grubak uddyber:
”Der er masser af globale briefs, der ikke nødvendigvis har en kunde bag. Du behøver ikke at vente på, at Nike giver dig en brief om ligestilling, før du går i gang. Hvis du får en idé, du tror nok på, så lad dig ikke stoppe. ”
Hvor er kunderne i dette – kan bureau-kreative fokusere på briefen og ikke kunden?
”Kunden er uundværlig og uundgåelig. For du kommer ingen vegne, hvis kunden ikke kan se sig selv i briefen,” siger Morten Grubak, og Tao Thomsen tilføjer:
”Det handler om at finde det fælles fodfæste – der, hvor Venn-diagrammet overlapper.”
Døren blev åbnet til Coca-Cola
I taler om, at bureauet har investeret i jer og Backup Ukraine. Hvad har Virtue, efter jeres mening, opnået med denne case?
”De har fået placeret et lillebitte og – indtil for nylig – relativt ukendt bureau i den absolutte kreative verdensklasse. Det åbner døre ind til globale kunder og pitches,” siger Morten Grubak.
”Sidste gang (med Carlings, red.) førte det til, at vi blev globalt innovation leadbureau hos Coca-Cola. Det var aldrig sket uden det arbejde. Og det har ikke åbnet færre døre denne gang,” siger Tao Thomsen.