Af Finn Graversen, journalist

Orchestra blev årets vinder blandt mediabureauer, mens GroupM klarede sig markant bedre end de store konkurrenter.

Selvom det er gået op og ned rent økonomisk i branchen i alle de år, Bureaubiz har udarbejdet en nøgletalsanalyse – d.v.s. siden 2008 – så har der været i hvert fald et gennemgående træk:

Mediabureauerne er i alle årene vokset mere end reklamebureauerne.

På den måde bliver årets Nøgletalsanalyse, der indgår i BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz og MyResearch, historisk. Det viser sig nemlig at mediabureauerne i corona-året 2020 tabte mere end reklamebureauerne.

Reklamebureauerne kom ud af året med et fald i bruttoavance på 7,3 pct., mens mediabureauerne faldt med 9,8 pct. Dermed blev mediabureauerne den gruppe, der blev næsthårdest ramt i corona-året – efter den lille gruppe af event-bureauer, der faldt med 32 pct.

Spørgsmålet er, om det er en overraskelse. Ligger man nemlig et par år længere tilbage, så har der vist sig svaghedstegn i mediabureauernes udvikling. De vækstede godt nok, men mindre end markedet, og man skal helt tilbage til 2015 for at finde et år, hvor mediabureauerne voksede mere end markedet.

Det kan rejse spørgsmålet, om mediabureauerne nu har toppet, og at de fremover skal kæmpe med hinanden om markedsandele frem for at vækste gennem udvikling og udvidelse af deres forretninger.

Man skal dog nok vente et år eller to, før man konkluderer, fordi mediabureauerne historisk har været gode til netop at udvide deres forretning.

Nøgletalsoversigten viser i øvrigt også, at Danmarks største mediabureau, GroupM kom væsentlig bedre ud af året end de store konkurrenter.

Årets vinder blev det danskejede bureau, Orchestra, der voksede med hele 33 pct. til en bruttoavance på ca. 40 mio. kr. Næstbedst klarede de to mindre mediabureauer, Hilmar & Høgsberg samt Tre Kronor, sig med en vækst på ca. 15 pct.

Men kigger man på de store internationale grupper, så står der solide fald ud for både Dentsu, OMG og Mediabrands. Disse tre bureauer mistede til sammen ca. 68 mio. kr. i bruttoavance.

I sammenligning med dem endte GroupM med et beskedent fald på 1,5 pct. til en samlet bruttoavance på 473 mio. kr. GroupM forbedrede endda sin bundlinje, som i flere år har set noget mager ud sammenlignet med de store konkurrenter.

GroupM lagde ca. 7,5 mio. kr. ekstra på bundlinjen og overhalede dermed den ellers så stærke indtjeningsmaskine i Dentsu målt på størrelsen af overskud i kroner.

BureauTrends indeholder Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen, Bureaudirektør trendanalysen, årets gang og de mest prisvindende bureauer. 
Nøgletalsanalysen bygger på 369 bureauer med en samlet bruttoavance på 8,124 mia. kr.
2021-rapporten udkom medio september, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Hjaltelin Stahl, Merkle, Omnicom Media Group og Orchestra.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club