En liste over antallet af likes og følgere på de sociale medier vil i sagens natur være kvantitativ. Og det kan ikke bruges til noget som helst, lød kritikken, da vi i går bragte listen over reklamebureauerne.
Kritikken kom ikke mindst på Bureaubiz’ Facebook-side fra Ask Hybel, David Lorentzen og Allan Vincentz.
Det er helt sikkert relevant at diskutere, hvad antallet af likes og følgere kan bruges til. Men selv om der måske ikke ligger en sandhed i antallet, så ligger der måske heller ikke en sandhed i det modsatte.
Under alle omstændigheder fornemmer vi samtidig en betydelig interesse for historien, så uagtet kritikken følger her listen over de digitale bureauer.
Udgangspunktet for listen er de 61 bureauer, som optræder i den årlige bureaurapport fra Bureaubiz, og listen viser, at to mellemstore bureauer gør sig stærkt bemærket, når det gælder antal. Det gælder Hello Monday og Mindjumpers – hvor sidstnævnte er i særklasse på Twitter-følgere.
At det lige netop er Hello Monday og Mindjumpers, undrer ikke Jonas Klit Nielsen, der er adm. dir. hos Mindjumpers.
”Da vi startede i 2008, var sociale medier et helt naturligt omdrejningspunkt for os, så vi var tidligt i gang. Hello Monday er også et bureau, der er meget tro mod at være vokset op i den digitale verden,” siger Jonas Klit Nielsen og fortsætter:
”Vi bruger de sociale medier aktivt i vores arbejde for kunderne – bl.a. trækker vi på netværk og free-lancere rundt om i verden. Al vores kommunikation foregår på engelsk, og når vi på den måde har et internationalt perspektiv på vores aktivitet på de sociale medier, giver det naturligt et større antal følgere.”
Jonas Klit Nielsen vurderer – uden at have talt op – at omkring 70 pct. af basen findes uden for Danmarks grænser. Og så nævner han et helt konkret resultat.
”Vi har åbnet en afdeling i London, og inspirationen til dette kom fra det engelske reklamebureau, Mother, der henvendte sig til os i forbindelse med et blogindlæg,” siger Jonas Klit Nielsen.
Højere gennemsnit
De digitale bureauer ligger på højere gennemsnit end reklamebureauerne, når det gælder likes på Facebook og Følgere på Linkedin samt Twitter.
Måske ikke så mærkeligt, når der nu er tale om digitale bureauer. Men sociale medier er vel efterhånden mere medier end digital, og således ikke mere naturlig for en bestemt bureautype.
De digitale bureauer har et gennemsnit på næsten 1300 likes på Facebook og ca. 1140 følgere på Linkedin, mens snittet er på ca. 1160 på Twitter.
Twitter er dog helt domineret af Hello Monday og Mindjumpers.
Også Hello Monday har et internationalt perspektiv, der givet understøtter antallet af likes og følgere. Og det internationale rummer nogle dilemmaer, for så vidt angår denne type oversigt. Også Vertic har udenlandske afdelinger, men har hovedkontor i Danmark, så disse bureauers samlede tal er taget med.
Når det gælder Valtech og Netbooster, har vi dog ikke taget gruppetallene, fordi de danske bureauer er datterselskaber i en international kæde.
Men for at vende tilbage til starten – oversigten er en rent kvantitativ optælling, og selv om man vel kan hævde, at en stor base giver flere muligheder end en lille base, så siger tallet ikke ret meget om, hvorvidt bureauerne rent faktisk bruger de sociale medier til noget.
Uanvendelige tal
Allan Vincentz, der er Head of e-Commerce,/Digital/Data/Tecnology hos Norbreeze Group, skrev således på Facebook:
Er nødt til at erklære mig enig med de øvrige i tråden her: Det giver generelt set ikke mening at evaluere virksomheders indsats på sociale medier via antallet af likes eller følgere. Like er, kan og vil aldrig blive et kvalitativt mål, der kan stå alene. Specielt ikke sådan som f.eks. Facebooks algoritme fungerer idag.
Der skal langt flere parametre ind i en sådan evaluering. Ved at skrive en sådan artikel, så holder I en gammel misforståelse i live om at antallet af likes eller følgere er vigtigt. En fuldstændig forkert opfattelse som mange firmaer stadigvæk har, og som nogle firmaer i “bureau”-branchen stadigvæk har.
Jeg håber ikke, at alt for mange beslutningstagere med et markedsføringsbudget til rådighed, der er i tvivl om hvorvidt de skal allokere en del af budgettet til sociale medier, læser denne artikel. I så fald har artiklen kun skadet og ej gavnet.”
Tallene herunder er indsamlet mandag d. 16. november. Og så skal der føjes en forlods undskyldning til: Det er ikke altid lige let at identificere bureauers sider på de disse tre platforme. Har vi overset nogen, så undskylder vi.
- 9763 Hello Monday
- 6718 Mindjumpers
- 4831 1508.dk
- 4585 Konstellation
- 3982 Html24
- 2354 Novicell
- 2295 Atcore
- 2139 Plant
- 1998 Magnetix
- 1708 Combine
- 1537 In2media
- 1485 Hello Group
- 1411 Creuna
- 1341 Think digital
- 1289 KathArt Interactive
- 1229 Signifly
- 1218 Vestjysk Marketing
- 1079 Konform
- 1066 Untold
- 1050 Adapt
- 6250 Hello Monday
- 4241 Vertic
- 4099 1508.dk
- 3498 Creuna
- 2836 Hello Group
- 2275 Stupid Studio
- 2166 In2media
- 2036 Mindjumpers
- 1760 Impact
- 1725 CO3 Web Agency
- 1521 IIH Nordic
- 1508 Novicell
- 1358 Konstellation
- 1251 NetBooster
- 1203 Think digital
- 1085 Digitas LBi
- 1051 Combine
- 1041 Vertica
- 1024 Peytz & Co
- 945 Hesehus
- 21800 Mindjumpers
- 9049 Hello Monday
- 3642 Adapt
- 3020 1508.dk
- 2597 Creuna
- 2151 FFW
- 1634 Stupid Studio
- 1530 Think digital
- 1474 In2media
- 1201 Klean