Hvad hitter mest i kommunikationsverden lige nu?

Anders Højberg Kamp
freelance journalist

Miljø? Relationer? Omstillingsparathed? Hør kommunikationsfolk fra både Danmark og udland forklare, hvad de synes er mest ‘urgent’.

Hvad er mest urgent i kommunikationsverden lige nu? Klima, fake news, krisestyring, mediernes opbrud? Bureaubiz og Kommunikationsforum har spurgt udvalgte kommunikationschefer om, hvad der er af tvingende nødvendighed.

Hvad er mest urgent lige nu?

Arkitekten Mads Quistgaard er partner og kreativ direktør i designbureauet Urgent.Agency, som arbejder i krydsfeltet mellem kultur og design. I ethvert design, om det er en del af en byggeudvikling eller en visuel identitet, skal kultur og mennesker tænkes ind.

På en konference i Silicon Valley fik Mads Quistgaard den idé at spørge tilfældige folk, hvad der er top of mind, eller hvad der er mest urgent.

Så han tog sin telefon frem og spurgte dem, han mødte på sin vej: What’s urgent?, filmede og lagde svaret op på sin Instagram-profil. Vi bringer nederst videoerne, der gav vidt forskellige svar.

Noget af det vigtige for Mads Quistgaard er samtale, og hvordan vi sammen kan løse verdens udfordringer.

Som inspiration har vi selv taget kampen op og spurgt Mads Quistgaard og fire udvalgte kommunikationschefer om det samme.

Mads Quistgaard, partner og kreativ direktør, Urgent.Agency
Vi møder arkitekt Mads Quistgaard på Blågårdsgade på Nørrebro i sit bureau, som han driver sammen med kulturdesigneren Christian Pagh. Det er som nævnt Mads Quistgaard, der har fundet på ideen at spørge folk, hvad der er urgent. Hans ide er, at folk skal tale fra hjertet, så vi kan få en snak om, hvordan verden drives fremad.


Mads Quistgaard forklarer, hvad han synes, der er mest urgent lige nu.

“Det er urgent at skynde sig langsomt. At tænke langsigtet. Det, jeg mener er, at vi ikke skal tænke, hvordan vi kan få fordele nu, men tænke på, hvordan vi kan hjælpe hinanden og tænke på tværs over tid.”

Han nævner klimaproblemerne, som han ser en apati overfor. En af amerikanerne, han interviewede, havde ideen til en ny økonomisk model, hvor staten gav afdragsfrie lån til klimavenlige køb og løsninger.

“Vi har lige nu fået utrolig meget magt. Vi er på et tidspunkt, hvor vi kan ødelægge hele jorden med atomvåben, men vi kan også redde jorden. Så lad os tage en dyb indåndning og tænke holistisk, med balance og empati.”

Han understreger, at vi ikke skal være bange for den fjerde industrielle revolution, altså kunstig intelligens.

“Det, vi skal være nervøs for er, at det er de forkerte mennesker, der kontrollerer udviklingen. Vi skal gøre fremskridtet til fælleseje”, siger Mads Quistgaard.

Ditte Sig Kramer, kommunikationschef, Vega
I arkitekt Vilhelm Lauritzens berømte og fredede Vega-bygning møder vi Ditte Sig Kramer, som siden 2015 har haft det overordnede ansvar for spillestedets branding og kommunikation.

Ditte Sig Kramer forklarer, hvad hun synes, der er mest urgent lige nu.

Spillestedet var engang arbejderbevægelsens forsamlingslokaler, og derfor ser Ditte Sig Kramer også sit ansvar for at viderefortælle Vesterbro-bygningens historie som en del af den samlede fortælling om Vega.

Men på de helt store linjer er øget ansvarlighed blandt de store teknologigiganter, som Facebook og Google, helt urgent, fortæller Ditte Sig Kramer:

“Ingen havde vel i deres vildeste fantasi  for 10 år siden forestillet sig, at for eksempel fake news ville blive så presserende. Misinformation eller løgne har altid været en del af samfundet eller magten, men den hast, det kan spredes med nu, og den impact det får i forhold til de demokratiske  institutioner, havde ingen vel forestillet sig. De takter, som Facebook og Google begynder at vise ved at tage rollen som global samfundsaktør seriøst, det er urgent,” siger Vegas kommunikationschef.

Førhen var Facebook og Google blot teknologiske hjælpemidler. Nu er de demokratiske grundsøjler, understreger Ditte Sig Kramer.

Facebook vil for eksempel ansætte 10.000 sikkerhedsmedarbejdere i forbindelse med russernes kampagneforsøg på at påvirke den amerikanske valgkamp, mens Google er begyndt at jagte falske billetudbydere, der har nydt godt af Google til at sælge koncerter, festivaler og sportsbegivenheder.

“Vi i Vega kan som enkelt aktør ikke gøre noget ved problemet, der er blevet globalt, så det er først, når Google går ind og forbyder for eksempel adwords fra falske aktører, at det for alvor hjælper,” siger Ditte Sig Kramer.

Mette Barnes, communications manager, MTG Danmark
Bag Mette Barnes hænger et vægstort fotografi af Linse, Stephanie og Mopper – reality-stjernerne fra TV3-programmet Familien fra Bryggen.

De sidder i barokke guldstole, på bordet står der cola og pommes frites, og på skødet har de hver en hund.

Smagsdommere har længe påpeget det tabloide image, som der på vægbilledet bliver spillet på med tyk ironi.

“Vi er lidt den frække dreng i klassen, som er kulørt og går lidt til kanten. Vi skaber rigtig meget underholdning og content, og vores programmer er heldigvis superelskede af mange danskere.”


Mette Barnes forklarer, hvad hun synes, der er mest urgent lige nu.

Fordi kanalens programmer er drønpopulære, kommer der også reaktioner på sociale medier, hvis noget går galt. Derfor er det ifølge Mette Barnes urgent, hvordan man håndterer krisestyring i en tid med sociale medier som Facebook.

Mette Barnes, der har en fortid i teleselskabet 3 Danmark, påpeger, at kommunikatøren har fået en ny rolle, og “at der skal ageres på flere kanaler på samme tid, og at det ikke længere er helt så afsenderstyret, som tendensen var for fem år siden.”

“I efteråret oplevede vi, at Smølferne blev sat på med engelske undertekster. De skulle selvfølgelig have været på dansk. Og der kunne vi mærke reaktionerne på Facebook.”

Det gik smølfe-amok i en såkaldt shitstorm.

“Vi klædte vores Facebookteam på og svarede så vidt muligt en til en, så vores seere følte, at de blev hørt. Så i den situation så vi faktisk, at kritikken vendte og blev positiv ”

Ifølge Mette Barnes er medierne også meget hurtige til at skrive, når en organisation har været ude for en shitstorm. Derfor mener Mette Barnes, at danske virksomheder har brug for professionelle kommunikatører.

“Især i Danmark er vi lidt hurtige til at brokke os på sociale medier, og det kræver nye tankegange for os kommunikatører. Det kan være at svare brugerne med det samme, det kan også være at give dem en kompensation, hvis fejlen berettiger til det. Issues er meget uforudsigelige, og mange virksomheder har heldigvis et professionelt kommunikationsteam, der er godt gearet til at håndtere issues, men det er bare en ny situation hver gang, så det kan være svært at være forberedt.”

Martin Barlebo, kommunikationschef, Ørsted
Martin Barlebo sidder i energiselskabet Ørsteds store, nybyggede hovedsæde i Gentofte møder vi . Her er fyldt med jakkesæt og – ser det ud til – styr på tingene. Alt i alt er der flere tusinde medarbejdere. Der er også indendørs træer og ikke alt for varmt i en af bygningens enorme sale med glasvægge til alle sider.

“Arkitekten ville gerne have, at man har det som om, man er udenfor. Det er derfor, her er lidt koldt,” undskylder Martin Barlebo med slet skjult humor.


Martin Barlebo forklarer, hvad han synes, der er mest urgent lige nu.

“Når jeg tænker på, hvad der er urgent, tænker jeg to ting. Dels er der klimaudfordringen, vi har talt om i mange år. Vi fyrer for mange fossile brændstoffer af,” siger kommunikationschefen.

Han understreger, at Ørsted har nedbragt omkostningerne for vedvarende energi, så det er muligt at lave den grønne omstilling, uden at det bliver for dyrt.

“Men hvis man kigger på det kommunikationsmæssige, er opbruddet i medierne meget urgent. Med det mener jeg alt fra avisernes faldende abonnenter til det store antal af nye medier. Hvor finder man de rigtige medier, hvad er fake news, og hvordan agerer man som virksomhed i det nye mediebillede?”

Tidligere ringede man til Berlingske Tidende, fortæller Martin Barlebo. Når artiklen var trykt, var informationerne verificeret af en journalist og dermed sande.

Men nu er mediebilledet et helt andet og lever sit eget liv på internettet. Folk stoler ikke på medierne, og troværdighed for en virksomhed kommer ikke så let.

“Jeg var for nylig ude at holde et oplæg på RUC og stillede de studerende imagespørgsmålet: Er Dong troværdig? Og det var der ingen, der syntes. Som i ingen. Der var vel 60 elever, og som kommunikationsstuderende på RUC skal man sikkert synes, at vi ikke er troværdige, men stadig. Hvordan navigerer man som troværdig virksomhed, hvis alting er fake news, og ingen tror på noget som helst?”

Mette Lundorf, Sadolin & Albæk
Ved ankomsten i de flotte, gamle ejendomme i Palægade ved Kongens Nytorv bliver man meget høfligt mødt af en receptionist, der spørger, om hun skal hænge ens jakke på bøjle.
”Relationer, understøttet – ikke erstattet – af digitale indsigter og indhold, bliver noget af det vigtigste, vi kommer til at arbejde med fremadrettet,” fortæller Mette Lundorf, kommunikations- og HR-chef i erhvervsmæglervirksomheden Sadolin & Albæk, da vi har sat os over en kop kaffe i et hjørnelokale.

Mette Lundorf forklarer, hvad hun synes, der er mest urgent lige nu.

Hun mener, at det er tvingende nødvendigt at sikre, at den faglige viden i medarbejdernes hoveder og deres personlige relationer til kunderne bliver knyttet endnu stærkere til virksomheden for ikke at gå tabt, når både medarbejdere og kunder skifter jobs. Og det er en opgave, som kommunikationsteamet skal engagere sig dybt i.

”I vores branche er der blevet talt og skrevet meget om analytics, branding, big data, disruption, måling, influencers, content og sociale medier. Og i kombination med management consulting-branchens fortsatte begejstring over Excel-ark, lean, procesoptimering, KPI’er og så videre er det utroligt nærliggende for os kommunikatører at sætte relationerne på formel i form af målrettet content, der går ud lige præcis onsdag klokken 11:30, fordi statistikken siger, at det er det tidspunkt, hvor flest åbner deres mail.”

Ifølge Mette Lundorf får vi utrolig meget indhold i hovedet hver dag. Vi vil gerne læse det hele. Men har ikke tid.

“Flere og flere begynder at lægge mobilen væk, fordi det stresser for meget. Og det er her, jeg gerne vil genintroducere de menneskelige relationer – nu også i kommunikationsteamets verden,” siger hun,

Relationerne, som sælgerne og konsulenterne har med kunderne, er fuldstændig umulige for kommunikatører at kontrollere, siger hun.

“Og det skal vi heller ikke. Vi skal tværtimod sætte os ind i, hvad relationerne mellem den enkelte medarbejder og kunderne er drevet af – og understøtte det med relevant kommunikation. Præsentationer, der er lette at gå til – og printe, fordi det er det, der fungerer, når man som sælger ikke ved, hvilket mødelokale man skal være i. Gå-hjem-møder om præsentationsteknik.”

De originale ‘What’s urgent’-videoer
Ideen med at lave korte videoer og spørge folk what’s urgent kom som nævnt fra Mads Quistgaard i Silicon Valley. Formålet er, at vi skal tale sammen for at redde verden.
Herunder kan du se, hvad blandt andet internationelt anerkendte arkitekter, direktører og forskere svarer Mads Quistgaard på det tvingende nødvendige spørgsmål.