Hjaltelin Stahl buldrer frem

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bruttoavancen voksede markant, og overskuddet blev 3-doblet til 13 mio. kr. Bureauet rykker frem på listen over Danmarks største reklamebureauer.

Hjaltelin Stahl klarede sig særdeles godt i 2014 og har netop aflagt et regnskab præget af markante vækstrater på stort set alle nøgletal. Regnskabet er det bedste i bureauets 12-årige historie.

Vurderet på kolde tal voksede bureauets bruttoavance med næsten 20 mio. kr., hvilket svarer til et mellemstort reklamebureau. Det bringer bureauet op på en størrelse, hvor det formentlig vil være blandt de 5-7 største danske reklamebureauer. I 2013 var det 12. størst.

Bureauet er dog ikke kun blevet større – det har også evnet at omsætte væksten til indtjening. Af de 20 mio. kr., bruttoavancen voksede, endte 8,8 mio. kr. på bundlinjen, som således blev tredoblet. Omsat til overskudsgrad indebar det en forøgelse fra 8,1 til 18.

Men ud over den økonomiske vækst, så har året også budt på en markant vækst i antal medarbejdere. Bureauet er gået fra 49 ansatte til 68, og status lige nu er meget højere.

”Det er klart, vi har haft et enormt fokus på at sikre vores kultur og leverancer i denne vækstfase. I 2014 og første halvår 2015 er der kommet netto 39 nye medarbejdere til at håndtere den forøgede omsætning, så vi nu er ca. 90 medarbejdere,” siger CFO og HR-chef, Lotte Jakobsen, og fortsætter:

“Det har vi klare indikationer på er lykkedes mere end godt. Vores medarbejderevalueringer fortæller os det. Og skulle de lyve – hvad jeg ikke tror – bliver vi bekræftet ved, at vi kun har haft frivillig aftrædelse af 5 medarbejdere i hele 2014 og 2015.”

Også viceadm. dir. Jens Peter Jensen fremhæver medarbejdersiden i bureauets udvikling.

“Er der én ting vi helt uomtvisteligt har gjort rigtigt er det, at vi har samlet nogle af de dygtigste, sødeste og flittigste mennesker i kongeriget her i Vestergade. Stærke kompetencer og personligheder helt ud i alle hjørner af cross/omni channel leverancen. Gode kollegaer der har sikret, at kunderne er blevet og nye er kommet til,” siger Jens Peter Jensen og fortsætter:

”Vi er kommet rigtigt pænt fra start her i 2015 og vi tror på endnu et godt år med to-cifrede vækstrater på toppen. Jeg tror dog ikke vi kan præstere samme overskudsgrad – det er i hvert tilfælde ikke målet, da vi i øjeblikket investerer tungt, bl.a. i tracking og social. Glade kunder og glade medarbejdere kræver fortsat fokus, hårdt arbejde og evne til adoptere den nye forbrugervirkelighed og adfærd i vores løsninger.”

Blandt de nye kunder nævner han Suzuki og Swipp.

Nøgletal for Hjaltelin Stahl

  • Bruttoavance 71,848 mio. kr. +37,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,057 mio. kr. -0,6 pct.
  • Lønandel 64,8 (66,3)
  • Resultat af primær drift +12,968 mio. kr. +208,6 pct.