Hjaltelin Stahl mister Ikea

Pia Osbæck,
pia@bureaubiz.dk

Ikea har haft Hjaltelin Stahl som leadbureau ad to omgange. Nu har Ikea sagt endegyldigt farvel til bureauet, som deltog i pitchen. Marketsquare blev valgt, især på grund af deres kendskab til detailhandlen.

Efter samlet set ca. 10 år og mange prisvindende kampagner har Ikea nu fravalgt Hjaltelin Stahl som kreativt bureau i Danmark.

Det nye bureau bliver Marketsquare, som får til opgave at lave lokale versioneringer af kreative kampagner samt udvikle taktisk, aktiverende kommunikation.

Allerede da Virtue blev valgt som kreativt leadbureau for Ikea i februar i år, blev en del opgaver flyttet fra Hjaltelin Stahl. Og i starten af marts skrev Finn Graversen i en kommentar, at det var tvivlsomt, om samarbejdet mellem Ikea og Hjaltelin Stahl ville holde på grund af de færre kreative bureauudfordringer.

Seks bureauer med i pitch
Seks bureauer var oprindeligt med i pitchen, og fire bureauer gik videre og modtog en brief. Også Hjaltelin Stahl havde budt på opgaven, men det tyder på, at det ikke er den største sorg for bureauet, at miste den opgave, som den ser ud nu.

”Da Ikea samlede sin marketing i clusters med Sverige som hub for det nordiske cluster, mistede vi rollen som leadbureau for Ikea i Danmark til Virtue. I forhold til det seneste pitch om at finde et lokalt adaptionsbureau for Ikea, forstår jeg godt, at Ikea valgte anderledes. Vi har haft et fantastisk samarbejde med Ikea i rigtig mange år med flere prisvindende kampagner, senest med Black Friday (re-)Sale, og vi er taknemmelige for den tid og de fine opgave, vi har løst sammen”, siger adm. direktør i Hjaltelin Stahl, Jens Peter Jensen.

Ikea har de seneste år ændret sin organisation i markederne, så man ikke længere arbejdede med en lokal positionering af Ikea-brandet. Og som Jens Peter Jensen er inde på, indgår Ikea Danmark i et cluster med Sverige, som er cluster lead, Norge, Finland, Portugal og Belgien. Det var i den forbindelse, at Virtue blev valgt som kreativt leadbureau, og som nu har gjort, at man også har brug for et andet type bureau i Danmark.

Anne Krogh, country marketing and consumer & customer insights manager i Ikea Danmark, siger i en pressemeddelelse, at Marketsquare skal komplementere Virtue og fremhæver Marketsquares kendskab til detailmarkedet:

”Udover at Marketsquare skal sikre en vellykket lokal adaption af de kreative kampagner skabt i clusteret, skal bureauet udvikle taktisk, aktiverende kommunikation, der kan motivere kunderne til at besøge Ikea og få dem til at handle, uanset om det er fysisk eller online. Her er det naturligvis et stort plus, at Marketsquare har forståelse for detailmarkedet og den forretning, vi driver”.

Hos Marketsquare er CEO/Partner Jens Thrane-Møller naturligvis stolt over det nye samarbejde.

”Ikea er et af de allerstørste brands i verden, men også herhjemme har Ikea et kæmpe navn. De fleste danskere har minimum ét Ikea møbel stående derhjemme, og for os, der elsker detail, er Ikeas varehuse noget helt særligt. Derfor er vi naturligvis stolte over, at vi fremover skal være med til at sætte retningen for Ikea Danmark, både som brand og som detailhandler,” siger Jens Thrane-Møller.

Tak til Hjaltelin Stahl
Fra Anne Krogh lyder en tak til det tidligere bureau:

”Vi vil gerne sige tak til Hjaltelin Stahl for mange års godt samarbejde. Gennem årene har vi sammen opnået flotte resultater og eksekveret velkendte, prisvindende kampagner så som ‘Kvalitetstestet af hverdagen’ og senest ‘Black Friday (Re)sale’, der virkelig har skabt genklang i Danmark og styrket Ikea-brandet,” siger Anne Krogh.

Samarbejdet med Marketsquare er allerede startet.

Hjaltelin Stahl var bureau for Ikea fra 2007-2012, hvorefter We Love People blev valgt. Et par år efter vendte Ikea tilbage til Hjaltelin Stahl.