Der kommer en pitch – det fortæller Trygs marketingchef – men først er selskabet gået i tænkeboks omkring sit fremtidige set-up. Det sker i forlængelse af, at Hjaltelin Stahl har opsagt sit 4 år gamle samarbejde med forsikrings-koncernen.
“Uanset hvem, der stopper et samarbejde, så vil det selvfølgelig give anledning til nogle overvejelser om, hvad vi vil fremadrettet. Vi konsoliderede for nogle år siden alt vores arbejde hos Hjaltelin Stahl, så vi har i princippet arbejdet med en ‘One-stop-shopping’. Men vi er en anden annoncør, så lige nu gør jeg mig en række overvejelser, om vi skal indrette os på en anden måde, og det vil selvfølgelig have indflydelse på, hvem og hvad vi skal søge af samarbejdspartnere,” siger Charlotte Ejstrup, marketingchef hos Tryg, til Bureaubiz.
Det hører ikke til de mest almindelige nyheder, at bureauerne opsiger samarbejdet med en kunde – men den meddelelse kom altså ud fra Hjaltelin Stahl i fredags.
Det skete med en pressemeddelelse, hvor man siger pæne ord om samarbejdet – men også en meddelelse, der udsendes fredag efter Kr. Himmelfartsdag, hvilket er en dreven pr-strategi, når man i bund og grund ikke ønsker alt for meget opmærksomhed.
Ingen af parterne har ønsket at uddybe årsagen til bruddet, men i meddelelsen hedder det bl.a.:
”Vi har haft nogle gode år med Tryg og er rigtig stolte af det arbejde, der er blevet lavet. I det seneste lange tid har samarbejdet imidlertid ikke været på samme gode niveau. Det har vi ikke formået at løse, og derfor har vi nu valgt at opsige samarbejdet, så begge parter kan finde et bedre match,” siger adm. direktør Steffen Hjaltelin i pressemeddelelsen og fortsætter:
”Det er helt udramatisk og vi arbejder i øvrigt videre med et stort fælles projekt hen over sommeren. Tryg er et fantastisk brand og på mange måder en fantastisk virksomhed. Vi ønsker al mulig held og lykke i fremtiden”.
I pressemeddelelsen understreges det samtidig, at samarbejdet har givet gode resultater – såvel forretningsmæssigt som kreativt. I efteråret 2014 blev samarbejdet således kronet med Danmarks fornemmeste pris: Grand Prix ved Advertising Effectiveness Award.
Opsigelsen af Tryg får ingen konsekvenser for medarbejderantal hos Hjaltelin Stahl.
Det kan i øvrigt nævnes, at Joachim Rubow for ca. 15 måneder siden tiltrådte en stilling som chef for divisionen Strategi & Kommunikation. Han får dermed det overordnede ansvar for forsikringsselskabets interne og eksterne kommunikation, markedsføring, branding, CSR og koncernstrategi.