Det er en af Danmarks mest omtalte virksomheder, som Hjaltelin Stahl nu kan skrive på kundelisten. Men børsnoterede Vestas er ikke bare omtalt – turbulensen har været betydelig i takt med svingende økonomiske resultater og børskurser, der har været meget volatile.
Men også når det gælder bureausamarbejder, har der været turbulens. Både i kritiske udmeldinger om danske bureauer fra Vestas’ øverste marketingansvarlige, Morten Albæk, samt i valg af bureauer, hvor man inden for de seneste 2-3 år har haft både amerikanske Droga5, Kunde & Co, Kernel samt flere andre i gang.
Nu lægges der så op til mere stabilitet. Hjaltelin Stahl er hyret som creative lead på globalt niveau på en aftale, der gælder for 2013 og 2014.
Selv om det danske marked er vigtigt, så er den kommunikative udfordring meget bredere, fortæller adm. direktør Steffen V. Hjaltelin.
“Danmark er Vestas hjemmemarked og hjemsted. Det er her, man er børsnoteret, og Danmark er et foregangsland på vindenergi, og derfor er det et vigtigt marked også på den kommunikative udfordring,” siger Steffen V. Hjaltelin og fortsætter:
“Men rundt om i verden – på de 62 markeder, hvor Vestas er til stede – er udfordringen en ganske anden. Her er Vestas en markedsleder, der står for høj kvalitet. Opgaven her handler også om at markedsføre vind som en nødvendig del af fremtidens energiforsyning.”
Kommunikationsopgaven er således bredspektret og kan dække alt lige fra at understøtte den direkte salgsindsats til en bredere forbrugerpåvirkning. Hertil kommer messer og konferencer, som spiller en betydelig rolle for Vestas.
“Der vil være projekter og sager som kræver særlig opbakning, men samtidig skal vi bruge vores kompetencer på tværs af mange kanaler med specielt fokus på nye kanaler inden for både earned og owned media,” siger Steffen V. Hjaltelin.
Ud over Hjaltelin Stahl som creative lead samarbejder Vestas med konsulentfirmaet Quartz+Co på strategisk niveau og med bl.a. Vertic og Creuna på digitale projekter.
“Vestas er et dansk firma, så det er helt naturligt at give det kreative ansvar til et af Danmarks ledende bureauer,” siger Mirella Amalia Vitale, der er VP, Global Marketing hos Vestas.