Af Peter Engholm, journalist

Simon Engstrøm har i halvandet år udfyldt en særlig rolle som executive creative director hos Hjaltelin Stahl: At fremme den kreativitet, der kaldes Magic i bureauets payoff. Og magien bliver taget bogstaveligt.

Ved sin første julefrokost hos Hjaltelin Stahl optrådte Simon Engstrøm med magi.

Bureauets executive creative director har alle dage kunnet lidt tricks til husbehov, men i halvanden måned op til julefrokosten var han gået i decideret skarp træning hos tryllekunstneren Klaus Mulbjerg for at levere varen.

For dét med magien tager Simon Engstrøm seriøst. Det samme gælder naturligvis timingen. Hjaltelin Stahl har byttet rundt på ordene i sit payoff – fra Logic & Magic in any media til Magic & Logic – for at understrege kreativitetens betydning i bureauet.

Don’t tell it, show it er den klassiske sætning, som Simon Engstrøm efterlever – også i det daglige. Et højt kreativt niveau hos Hjaltelin Stahl er den vigtige halvdel af bureauets succesformel ”Magic & Logic”.

”Det står i min kontrakt, at jeg skal hjælpe med at fremme kreativiteten. Og når der skal accelereres, så gøres det ikke ved at pille ved én ting ad gangen. Det handler om at skabe et gunstigt miljø for de kreative, og det forsøger jeg at skubbe på med. I den forbindelse har vi bl.a. lavet et Creative Lab, som har en mere fri rolle i forhold til bureauets kunder og kan gå på tværs. Det lab har jeg ansvaret for,” siger Simon Engstrøm.

“Det er en superspændende tid for kreativiteten, hvor virksomhederne tager mere ansvar og søger at være en del af fællesskabet. Verden lytter, hvis dét, du siger, er oprigtigt og giver mening – hvad enten det er klima eller bæredygtighed”

Ligefrem fri rolle til de kreative …?

”Det er ikke fri leg – for det er reklame ikke. Det, vi laver, skal naturligvis opfylde målene sat af de kunder og brands, vi arbejder for. Men på baggrund af indsigter, analyser og strategier – altså vores Logic-leverancer fra plannere, strateger mm. – skal der være perioder med åben plade og rum til kreativ udvikling,” siger Simon Engstrøm.

Hvad er fordelen ved den åbne plade?

”At man øger sandsynligheden for at give kunden noget, som hun ikke troede, hun havde brug for. Det er en superspændende tid for kreativiteten, hvor virksomhederne tager mere ansvar og søger at være en del af fællesskabet. Verden lytter, hvis dét, du siger, er oprigtigt og giver mening – hvad enten det er klima eller bæredygtighed,” siger Simon Engstrøm.

Positivt overrasket
For halvandet år siden blev Simon executive creative director hos Hjaltelin Stahl, hvor han sidder i bureauets kreative ledelse sammen med Pernille Strøm, Mads Tagel og Nicolai Stahl.

Simon Engstrøm er art director med en fortid på 25 år i branchen. Han har været på bl.a. Grey København og Y&R og desuden haft sit eget bureau, Seligemig. Da han tiltrådte stillingen, var han glad for, at Hjaltelin Stahl var et danskejet bureau og ikke en del af et internationalt netværk.

I marts 2019 kom så årets største nyhed i den hjemlige bureaubranche: Accenture Interactive købte Hjaltelin Stahl.

Nu er du på et bureau, der er internationalt ejet …

”Ja, og jeg må sige, det har overrasket mig positivt. Accenture Interactive har købt ind i det, Hjaltelin Stahl er gode til, og lader os fortsat arbejde ud fra det. Og når man ser i bakspejlet med deres køb af profilerede bureauer som Droga5 og Rothco, har ideen med købene vel heller ikke været med det formål at ændre dem,” siger Simon Engstrøm og tilføjer:

”Hjaltelin Stahl og Accenture Interactive arbejder begge – nu sammen – ud fra den samme model. Trekantsmodellen med kreativitet på toppen og nedenunder humanisme og teknologi. Vi er bevidste om, at Accenture Interactive kan noget specielt på tekniksiden. Vi er selv gode, men med Accenture Interactive får vi en ekstra motor. Vores kreativitet tilført teknologi giver nogle løsninger, som vi glæder os til at udkomme med.”

“Jeg er ikke mikro-managementcheftype i det daglige. De enkelte creative directors er deres egne kreative chefer på de enkelte kunder. Jeg ser mig snarere som en forkæmper for kreativiteten. Jeg skal skabe et rum, der er det mest inspirerende at være i for de kreative”

Dertil kommer den menneskelige side af konsulenthusets handel:

”Accenture Interactive har givet os adgang til en række internationale CMO’er – til fantastisk spændende mennesker, der har fundet ud af, at måden at fortælle historier på har ændret sig. Det har åbnet nye døre for os,” siger Simon Engstrøm.

Forkæmper for kreativiteten
Om godt en måned åbner Hjaltelin Stahl døren for de tre hidtidige partnere i Crispin Porter Bogusky CPH, herunder Kristoffer Gandsager og James Godfrey, der bliver ansat som creative directors. Disse tunge profiler ændrer ikke Simon Engstrøms rolle:

”Jeg er ikke mikro-managementcheftype i det daglige. De enkelte creative directors er deres egne kreative chefer på de enkelte kunder. Jeg ser mig snarere som en forkæmper for kreativiteten. Jeg skal skabe et rum, der er det mest inspirerende at være i for de kreative,” siger Simon Engstrøm.

Rummet kan også forstås fysisk. Den kreative afdeling på i alt 50 personer sidder atter sammen, efter de i knap to år har siddet ude i de enkelte kundeteams.

Og rummet gælder ikke kun de etablerede og erfarne kræfter på bureauet. Som tidligere formand for Young Creatives føler jeg meget stærkt for vores ungdomsafdeling. Jeg er overhovedet ikke færdig med at udvikle nye måder til at få kreativiteten til at blomstre på Hjaltelin Stahl. Jeg er først lige startet,” siger Simon Engstrøm.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club