Hjem-Is skifter bureau – igen. Og satser digitalt

Peter Engholm
25@mail.dk

Det tredje bureau-skift på fire år bringer Hjem-Is tilbage til samarbejdspartneren gennem en årrække. I første omgang gælder det en digital satsning

Hjem-Is-bilen har slingret lidt de seneste år, når det gælder bureau-samarbejder.

I 2011 skiftede Hjem-Is fra Envision til TBWA, der tilmed fik hele det nordiske marked. Det holdt to år, og i stedet blev Nørgård Mikkelsen valgt.

Sideløbende havde Hjem-Is været i strid med Viking-is, skabt af tidligere Hjem-Is folk. Denne strid sluttede på fordragelig vis, da Viking-is ved indgangen til 2014 købte Hjem-Is i Danmark af Nestlé.

”Det er business as usual,” lød beskeden fra Hjem-Is, der fortsatte med Nørgård Mikkelsen som bureau – dog kun nationalt og ikke længere nordisk.

Det holdt imidlertid mindre end et år – for nu har Hjem-Is skiftet bureau igen. Og processen blev indledt i begyndelsen af året. Hjem-Is er vendt tilbage til Envision. Ja, det er vel nærmest at vende hjem, for Hjem-Is blev første gang kunde på Envision i midten af 90’erne, og det fortsatte – kun afbrudt af en kort pause – altså frem til 2011.

Genoptagelsen af samarbejdet er sket, efter at Hjem-Is foretog ”en kort sondering”.

Den første kampagne, Envision har lavet, er netop kommet i luften – sammen med et nyt strategisk udgangspunkt.

Hjem-Is’ koncept var fra starten i 1964 nytænkende convenience, hvor forbrugerne kunne få is uden for butikkernes normale åbningstider, derhjemme på vejen, tæt på hjemmet. Men i dag skal Hjem-Is-bilen hamle op med nye åbningstider i supermarkederne, der samtidig har udvidet issortimentet voldsomt. Convenience kunne altså ikke længere være omdrejningspunkt for fortællingen.

”Det handler om at få danskerne til at glæde sig til, at Hjem-Is-bilen kommer. Alle danske forældre kan huske bilen fra deres egen barndom – det er jo oplevelsesøkonomi på hjul fra før, det var moderne at tale om den slags. Den nye kommunikation, som Envision har skabt, skal lige præcis hjælpe med til at sætte fokus på selve eventen, at isbilen kommer. Det er Alletiders øjeblik,” siger Lotte Larsen, der er marketing manager i Hjem-Is, i en pressemeddelelse.

I den aktuelle kampagne skal danskerne først og fremmest opdage, hvornår isbilen kommer. Derfor går det ud på at fange isbilen med sit kamera og dele billedet på kampagnesitet. Det udløser chancen for at vinde en bil – ikke en is-bil, men en Citroën.

”Selv om tiden har skabt nogle nye udfordringer for Hjem-Is’ forretningskoncept, har vi nu også nogle helt nye digitale muligheder for at aktivere forbrugernes følelser i forhold til produktet og mærket. Det potentiale glæder vi os til at være med til at folde ud i løbet af de næste år,” siger Jesper Heinsvig, der er kontaktchef på Envision.

Han tilføjer:

”Efter en lille uge er der over 11.000 danskere, der har besøgt sitet, og knap 600 har sendt billeder af isbilen. Isbilen kommer kun hver 14. dag, så nogle skal lige vente på at fange den, før de kan deltage i konkurrencen. En interessant iagttagelse er i øvrigt, at vi allerede nu kan måle, at langt størstedelen af de mange besøgende kommer via sociale medier – det er altså kun ikke bannerannoncerne, der rykker noget her.”

Ud over digitale medier dækker lanceringen af Alle tiders øjeblik nye on-store medier, husstandsomdelinger og en helt ny webshop.

Se kampagnesitet her.