Af Victoria Dahl Understrup, victoria@bureaubiz.dk

Coronavirussen har sendt danske bureauer på hjemmearbejde. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis, når man er kreativ og i øvrigt arbejder i teams? Vi har spurgt tre kreative. 

Mødelokaler og skrivebordspladser har den sidste tid været tomme på de danske bureaukontorer. Hverdagen har taget ny form med hjemmearbejde, virtuelle kundemøder, alene-brainstorms og aflyst afvikling.

Forholdene er dikteret af covid-19, men hvordan fungerer det i praksis for de kreative medarbejdere på bureauerne og kan erfaringerne med hjemmearbejdet bruges til noget, når en form for normal hverdag igen indtræffer?

Bureaubiz har talt med fire kreative fra henholdsvis Kindly, Nordlid og Advice.

Corona bryder normale arbejdsgange og -mønstre
Birgitte Hammerbak, art director hos Kindly, ser både fordele og ulemper ved at arbejde hjemmefra. Hun fortæller, at omstillingen til hjemmearbejdet faktisk gik forbløffende let, fordi alle hurtigt har vænnet sig til de løsninger, der i det store og hele tillader, at arbejdet kan fortsætte som normalt. 


Birgitte Hammerbak, art director hos Kindly.

Helt normalt og uden problemer har det dog ikke været, medgiver Birgitte Hammerbak, for bl.a. samarbejdet med grafikerne er blevet sværere, på trods af Teams’ skærmdelingsløsning og hvad der ellers er af muligheder:

“Normalt sidder jeg tæt på grafikerne, da vi naturligvis har et tæt samarbejde. Under corona er det samarbejde svækket, og vi må hver især træffe flere selvstændige beslutninger. Til gengæld har jeg mulighed for at være mere fokuseret i den enkelte opgave, da jeg ikke bliver afbrudt i samme omfang.”

Det mener hun, at Kindly også kan benytte sig endnu mere af fremadrettet. Hun forestiller sig, at det vil øge effektiviteten med flere hjemmearbejdsdage eller eksperimentering med arbejdsrum i Kindlys ellers åbne kontormiljø, hvor man kan isolere sig, hvis man skal fordybe sig i en opgave.

”Desuden har det vist sig at fungere rigtig fint at afholde kundemøder via Teams. Jeg kunne da godt forestille mig, at nogle af de fysiske møder i fremtiden kunne konverteres til online-møder, for at bruge tiden bedst muligt,” siger Birgitte Hammerbak og uddyber:

“Selvfølgelig har Corona ændret vores arbejdsgange drastisk, men nogle gange er ændring godt. Det er sundt at komme ud af sin komfortzone engang imellem. Når man varierer sine arbejdsgange, kan de nogle gange effektiviseres og udvikles. Det synes jeg bestemt er positivt”.  

Der er ofte en tendens til, at arbejdsgangene kan blive for ensformige. Birgitte Hammerbak påpeger netop, at corona har givet hende mulighed for at variere sin arbejdsrutine, hvilket hun mener, at man løbende bør gøre. 

Det er naturligvis sket på nogle abnorme præmisser. Især da Birgitte Hammerbak er mor til et børnehave- og indskolingsbarn og derfor er tvunget til at indordne sig afbrydelser fra hendes børn. Det har Birgitte Hammerbak løst med en skifteholds-ordning sammen med Lars Andersen fra Nørgård Mikkelsen, som hun bor sammen med. 

“Lars og jeg arbejder på to forskellige bureauer, men i samme funktion. Vi har valgt at samarbejde ved at dele hverdagen op. Nogle gange arbejder jeg fra 7-13 og han fra 13-18, og andre gange omvendt, og så kan vi begge igen arbejde senere, når børnene sover” fortæller Birgitte Hammerbak.

Alene brainstorm med konstante afbrydelser 
Modsat Birgitte Hammerbak oplever Jesper Isholm, creative director hos Nordlid, ikke, at der nødvendigvis er mere tid til fordybelse. Men det er i højere grad blevet muligt at vælge, hvornår man vil gøre det, for hverdagens afbrydelser sker nu i form af en konstant bimlende telefon. 


Jesper Isholm, creative director hos Nordlid.

Jesper Isholm fortæller: 

“Hverdagen er fyldt med tonsvis af møder. Telefonen ringer konstant, og i Teams venter det ene skype opkald efter det andet. Man hives ind og ud af sin egen fordybelse, idet telefonen konstant ringer eller et næste møde venter.”

Møderne er flere end sædvanligt, da Jesper Isholm er nødsaget til at planlægge de fleste former for kommunikation, i stedet for at svinge forbi en kollegas skrivebord.

“Det er tidskrævende og til tider bøvlet,” fortæller Jesper Isholm, men indrømmer, at han i højere grad har mulighed for at lukke af og notere i Teams, at han i de næste tre timer er offline, så han kan fordybe og braine.  

Men selvom Jesper Isholm kan gå offline og lave ene-brainstorm, savner han at lave dem i fællesskab.  

“I en normal hverdag vil man løbende og konstant dele sine tanker med sine kollegaer. Men processerne under covid-19 er bare mere afbrudte. Refleksioner skal skrives ned og først deles, når man afholder et planlagt møde, hvor der er afsat tid til det. Man kan ikke bare komme med de tanker, man gør sig, helt ud af det blå.”

Processen er mindre organisk og brainstormen bliver afbrudt af manglende samvær og distance. 

“Som kreativ vil jeg gerne printe ud, sætte ting på en væg, kigge på det, samle tankerne og snakke om det – igen og igen og igen. Det er slet ikke det samme at dele slides og idéer i en sky, der alligevel hakker,” fortæller Jesper Isholm. 

Jesper Isholm er overbevist om, at han arbejder mere nu end før covid-19. Netop fordi, at puslespillet er svært at samle; der er både en kreativ del, en strategisk del og en økonomisk del, der pludselig skal sættes sammen på en ny måde. Noget, de før har løst inde hos Nordlid og samlet ved løbende kommunikation, men som nu er langt besværligere at integrere, fortæller Jesper Isholm, der ser frem til, at vi nærmer os en normaltilstand.

“Jeg ved, at jeg vil værdsætte, hvor vigtig kommunikation er – ikke møder – men det med hele tiden at være i touch. Det er så svært lige nu. Jeg vil virkelig værdsætte, at vi kan være sammen igen og hele tiden kan dele tanker løbende,” siger Jesper Isholm.

Kreativiteten blomstrer ikke lige så let
Rikke Mønster, kreativ hos Advice, er ligesom Jesper Isholm enig i, at den fælles brainstorm simpelthen mangler. Og dét spiller kreativiteten et gevaldigt puds, mener Rikke Mønster:

”Det er nu, man har tid og ro til virkelig at give den ekstra gas på skuffe-ideer og spændende sideprojekter, men det er som om, at man næsten har for meget tid til at kreativiteten rigtig kommer i gang”.  


Rikke Mønster, kreativ hos Advice.

Ikke kun kræver det lidt ekstra at brainstorme og være kreativ, når man er isoleret i en lille lejlighed. Men det er også distraherende, pointerer Rikke Mønster, der ofte finder sig selv i gang med at åbne køleskab, døre og skuffer uden helt at vide hvorfor.

“Jeg vasker tøj, jeg snacker og har i ovenkøbet sat mig for at sortere tupperware,” griner Rikke Mønster og tilføjer:

“Når man normalt sidder i et brainstorm-rum, så er der fuldt fokus på idéen og briefen. Det har man ikke, når man er hjemme. Her er det hele blandet sammen. Jeg står op, arbejder, går rundt om mig selv og går i seng. Og så forfra igen.”

Kreativiteten er en gnist, der kræver inspiration og nye input, og Rikke Mønster indrømmer, at den har været sværere at tænde under covid-19. Og ikke kun på grund af hendes lejlighed, men også på grund af den manglende ping-pong med kollegaer og kunder.   

“Som kreativ har jeg selvfølgelig behov for at fordybe mig for mig selv – og den alenetid har jo ikke ligefrem været en mangelvare – men det er snakken med andre, der giver mig input og nye vinkler. Jeg kan se det på én måde og min kollega kan se det på en anden,” fortæller Rikke. 

”Men når snakken kun er over video, så dør noget af den umiddelbare ping-ping, hvis fx halvdelen af mødedeltagerne har ”mutet” mikrofonen og internettet hakker,” griner Rikke Mønster og forsætter:

“Jeg glæder mig enormt meget til at sidde i møderummet igen med ideer, mennesker, papir og kruseduller over det hele.” 

Også Jesper Isholm er inde på samme problemstilling – i den forstand, at han påpeger, at covid-19 har givet kreativiteten et ekstra benspænd.

“Jeg må hele tiden gå på kompromis med mine idéer og validere dem: Kan vi egentligt det her? Det er et ekstra benspænd, vi ikke ved, hvor længe vil vare,” fortæller Jesper

Nu skal man ikke kun tænke inden for økonomiske, teknologiske eller tidsmæssige rammer. Som Jesper påpeger skal man simpelthen vurdere, om en idé overhovedet kan eksekveres, når man ikke må rejse, samles så mange mennesker, skal holde god afstand og alle mulige andre foranstaltninger, som gør praktikken anderledes.

Afvikling sat på pause 
En fælles bekymring for de kreative er afvikling. Jesper Isholm stiller spørgsmålet: “Hvad gør vi med produktion? Hvordan afvikler vi, når vi ikke må gå på photoshoot?”

Nordlid har endnu ikke oplevet problemet, men hos Advice er nogle foreløbige produktioner sat på pause. 

Rikke Mønster nævner et konkret eksempel – nemlig en kampagne for Hus Forbi.

“Vi havde allerede skuespillere, hjemløse, fotografer, lydmænd og producere. Så vi ville helt klart være over 10 mennesker, og derfor skulle det selvfølgelig udskydes.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club