Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk

Digital kampagne for Hus Forbi skal få virksomheder til at huse en hjemløs hjemmeside på deres egen webadresse.

I Danmark er der et voksende antal hjemløse, der sover i det fri, medmindre de har mulighed for at finde husly på et af landets herberger eller varmestuer. Vigtigheden af at have tag over hovedet om natten, sætter Hus Forbi nu fokus på med kampagnen ”Den Hjemløse Hjemmeside”, der er udtænkt af reklamebureauet Hjaltelin Stahl.

Omdrejningspunktet i kampagnen er en hjemmeside uden fast webadresse, der så at sige er ’hjemløs’ og dermed er i samme båd som den hjemløse.

”Den Hjemløse Hjemmeside er i præcis samme situation som tusinder af hjemløse i Danmark. Hver eneste dag skal den finde et nyt sted at opholde sig, og den er derfor dybt afhængig af, at andre vil give den husly,” siger sekretariatsleder i Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.

Filmen, der ledsager kampagnen, er produceret af Hjaltelin Stahl i samarbejde med The Woerks. Du kan se den her:

Barmhjertige brands søges

Kampagnen blev lanceret igår på Hjaltelin Stahls egen hjemmeside på datoen: (0)4.04. Datoen er en slet skjult reference, som drager paralleller imellem det flakkende liv som hjemløs og den klassiske ”404 Page Not Found”-fejlmelding, man møder, når en hjemmeside er ’gået under jorden’.

Nu er planen, at den hjemløse hjemmeside skal vandre videre i cyberspace. En essentiel del af kampagnen er nemlig at andre organisationer og virksomheder, vil huse Den Hjemløse Hjemmeside, for en enkelt dag, på deres egen webadresse.

De første, der har åbnet deres virtuelle dør på klem, er Politiken, der ligger “hus” til i dag. Efter Politiken har givet kampagnely, bevæger den Hjemløse Hjemmeside sig videre på blandt andre Krak, Bold.dk og Soundvenues – hjemmesider.

‘Con Amore’ kampagne

Det er ikke første gang, at Hjaltelin Stahl laver kreativt arbejde kvit og frit for Hus Forbi. Bureaubiz har fanget Claus Collstrup, Senior Art Director på Hjaltelin Stahl, for at høre, hvad det er, der driver bureauet til igen og igen at lave Hus Forbi-kampagner:

“I sagens natur er det en rigtig god fornemmelse at bruge sit håndværk til, at gøre noget godt for andre. Det synes jeg faktisk vi skylder dem. Så derfor er der lagt meget hjerteblod i kampagnen for Hus Forbi – fra alle de mange mennesker, som har hjulpet til. Og for at det ikke skal være løgn hjælper omkring 1000 hjemløse også til med at udbrede kendskabet til ”Den Hjemløse Hjemmeside” fra i dag – hvilket overskud kræver det lige?”

Hvis man ikke lige læser denne artikel på udgivelsesdatoen, kan man altid finde frem til hvor kampagnen pt. befinder sig, på: www.thehomelesshomepage.com – underforstået at den altså har et ’hjem’.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club