Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sunrise fortsætter sin belønnede kampagne, der kører til og med 2012. Men et nyt bureau har vundet de fremadrettede opgaver.

Nye udfordringer skaber et behov for at modernisere Hjerteforeningen, og derfor vil man benytte foreningens jubilæum i 2012 til at præsentere en rebranding.

“På en række områder går det faktisk ganske godt med hjertet. Men samtidig opstår der nye udfordringer, vi skal beskæftige os med. Derfor vil vi gennemføre en branding-proces i forbindelse med tilrettelæggelsen af en kampagne omkring vores 50 års jubilæum i 2012,” siger kommunikationschef, Niels Adler.

Foreningen har i nogle år haft et succesrigt samarbejde med Sunrise omkring kampagnen i forbindelse med kvinder og hjertesygdomme – den blev i efteråret belønnet med en Advertising Effectiveness Award – alligevel valgte man at gennemføre en bureaukonkurrence i slutningen af sidste år.

“Vi arbejder med indsamlede midler, og derfor har vi en forpligtigelse til løbende at udfordre vores samarbejdspartnere,” siger Niels Adler.

Resultatet blev, at Sunrise blev vippet af pinden til fordel for det århusianske bureau Aros Kommunikation.

Niels Adler understreger dog samtidig, at foreningen også lægger vægt på kontinuitet, og derfor vil Sunrise fortsætte med kvindekampagnen, der kører 2012 med.

Konkurrencen omhandlede rebrandingen og jubilæumskampagnen, men efterfølgende har Aros også vundet en hjerteredder-kampagne, der skal køre i de næste fem år.

“Hjertesagen er dog ikke helt ny hos Aros Kommunikation, da vi har været så heldige at have et rigtig godt samarbejde med Børnehjertefonden i de sidste par år,” siger partner og chefkonsulent hos Aros, Line Stærk.

Hun fortæller videre, at holdnings- og adfærdsbearbejdende kampagner efterhånden er blevet en niche for bureauet.

“I samme kategori har vi tidligere hjulpet Red Barnet med deres kommunikation, ligesom vi har lavet holdnings- og adfærdsbearbejdende kampagner for både Sundhedsstyrelsen, Servicestyrelsen og flere andre. Cykel- og energi-kommunikation er andre eksempler,” siger Line Stærk og nævner desuden, at bureauet også har arbejdet med bekæmpelse af svind i detailhandlen gennem intern kommunikation.

Hjerteredder-kampagnen skal fokusere på livredende førstehjælp, og den kommer til at køre i fem år på et bredt udvalg af platforme.

Målet er at redde liv ved at lære danskerne at give førstehjælp i forbindelse med hjertestop. Årligt rammes 3.500 danskere af hjertestop. Der ydes kun basal genoplivning i 29 pct. af tilfældene. Det tal skal op.

Kommentarer

  1. Tillykke til Aros. Godt gået!
    Kunne man forestille sig flg. overskrift: “Virksomhed X fandt sit bureau i København”? Nej, vel. Bureaubiz har en tendens til at vinkle rubrikken på Århus/Jylland/provins eller lignende, hver gang et bureau uden for Kbh. har præsteret noget. Det bliver lidt trættende.

  2. På Bureaubiz har vi en overvejelse, når vi laver en rubrik: Hvilken kan friste flest muligt til at læse historien? Så kan du overveje om f.eks. “Hjerteforeningen valgte Aros” ville have været bedre. Vi tror det ikke, og tallene ser da også ud til at gå ganske godt på historien. Egentlig tror jeg også, Aros er interesseret i, at så mange som muligt ser nyheden.

  3. Jeg kan bekræfte Finns hypotese. Vi vil gerne have flest muligt til at læse historien – vi er meget stolte af den!

  4. Helt fair nok med teaser-teknikken, når I skriver rubrikker. Det køber jeg. Jeg synes bare, der er en tendens til, at når f.eks. et 15 mands bureau i København får en ny kunde, så udløser det en lang artikel med indforståede henvisninger til bureauets meritter, mens et tilsvarende bureau i Århus eller Jylland sjældent får omtale, og når det gør, er det “overranskende”, at et “ukendt” bureau i provinsen også får kunder. Men måske er det bare mig.

  5. Vi er ikke mere imponeret af bureauer i København end af bureauer i Jylland, så hvis vi i vores journalistik kommer til at virke sådan, så beklager jeg, og vi vil bestræbe os på at undgå det. Men når man kæmper om læsernes gunst, så søger man vinkler der skiller sig ud i forhold til det mest almindelige. Derfor bliver f.eks. “en kvinde” generaldirektør for DR, mens “en mand” ikke bliver det. Så i rubriksnedkeriet risikerer man ind imellem nogle utilsigtede holdninger.

  6. Det lyder godt. 🙂
    Jeg kender godt udfordringerne med at skabe skulle unikke vinkler på mange historier, der overordnet set minder om hinanden.

    Tak for hurtig og sober respons.

  7. Aarhus mistede faktisk sit Å ved årsskiftet – måske det rygte også er kommet til København 🙂

  8. Det er lige præcis er den slags ligegyldige debatter der der giver en lange n…..! Det får mig nemlig til at føle mig som en bondeknold fra jylland, ikke at der er noget i vejen med at være det, men for h…..hold nu fokus på bolden. Vi lever og arbejder i en global verden, kys den og brug den. Finn Graversen dine holdninger er helt rigtige, respekt for det. Op på hesten igen med jer, vi skal ud over stepperne -tjek køreplanen, man behøves ikke altid at komme ind med 4 toget…

  9. Jeg har både arbejdet i Kbh og Aarhus, og mener at have observeret, at der er flere forskelle på både byerne og mentaliteten. Men lad mig sige en ting til alle aarhusianere: Lyt dog efter folk som Mads (eller en som Per Pedersen fra Uncle). Så skal det nok gå alt sammen. Og denne type tråde vil sandsynligvis forsvinde…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club