Af Daniel Aziz, Kursus- og netværksleder på Kforum
Fremtidens fortællerformer var på dagsordenen, da This.conference løb af stablen.

Fremtidens fortællerformer var på dagsordenen, da This.conference løb af stablen sidste torsdag i Århus. Den bød på et internationalt line-up af anerkendte speakers, der gav deres perspektiv på de nyeste trends inden for digitale medier, branding, gaming, serier, film og innovativ forretning. 

This.conference er en hyldest til historiefortællingen og kreativiteten. Og netop fortællekunsten blev belyst med perspektiver fra VR, innovativt børne-tv og fra podcastmagere. Og nå ja: Så kom professor Gert Tinggard Svendsen med et bud på, hvorfor vi i Danmark er verdens lykkeligste folk. Spoiler alert: Det er ikke hygge!

I Norden er vi storytellers
Tidligere minister og nuværende formand for Dansk Erhverv Brian Mikkelsen åbnede konferencen. Hans budskab var, at ‘Vi i Norden er nationer af storytellers’ – for det ligger simpelthen i vores kreative DNA at skabe besnærende narrativer.


Brian Mikkelsen, formand for Dansk Erhverv, åbner This.conference. 

Med en litterær arv fra blandt andet Astrid Lindgren og H.C. Andersen får vi storytelling ind med brystmælken. Og det skal vi i Norden forstå at lukrere på.

Brian Mikkelsen kom hurtigt til sagens kerne: Storytelling kan sælges. Det er en eksportvare, vi ofte overser, men som vi har til overflod!

Verdensmestre i tillid 
Vi danskere er de mest naive i verden… eller som vi selv udtrykker det: de mest tillidsfulde. Vores system – the Danish Way – er indrettet efter og bygger på, at vi grundlæggende stoler på hinanden. Fuck, hygge. Det er tillid, vi er verdensmestre i!

Vores transaktionsproces er hurtig, nem og effektiv – og det skyldes i høj grad, at vores indbyrdes tillidsforhold til hinanden er stærkt. Eller som Gert Tinggard Svendsen, professor ved Aarhus Universitet, sagde: “The level of bøvl in Denmark is very low”. Bøvl sættes her lig manglende tillid. Og da vores mængde af ‘bøvl’ er lille, er vores tillid modsat stor.

Godt en fjerdedel af et lands velstand stammer fra “ukendte” faktorer, og ifølge Gert Svendsen er tillid muligvis vores. Tænk på vejboderne på vej til sommerhuset med friske jordbær, hvor der ligger en gammel cigarkasse, hvor man selvfølgelig smider en 20’er i, i fald man køber jordbær.

Det viser sig faktisk, at der er en sammenhæng mellem tillid og lykke. Som Gert Svendsen afsluttende påpeger, er det en overvejende fordel: “Kontrol er godt, men tillid er billigere”.

Go global or go home
René Rechtman, CEO hos Moonbug og co-founder af RFRSH, delte sin opskrift på, hvordan man går global. René er ikke hr. Hvem-som-helst. To gange er han blevet inkluderet i Wired Magazines top-100 over de mest indflydelsesrige personer i Europa. Og hvis der er noget René Rechtman har styr på, så er det, hvordan man går global!


René Rechtman, CEO hos Moonbug & co-founder af RFRSH.

Kort fortalt skal du finde den ting, du kan gøre bedre end de andre. For René Rechtman har det for eksempel været at lave innovativt børne-tv. Hans nyeste startup er Moonbug Entertainment. Her indkøber de populær børnekanaler, typisk fra YouTube. Målet er at etablere sig som globale udbyder af børneprogrammer.

Så først: Find en ting, du kan gøre bedre end andre. Og derefter: Følg denne opskrift – trin for trin, pointerer René Rechtman: 

  1. Hav en klar vision. Fokusér på dén og intet andet.
  2. Tænk stort. Data er alt! Brug det.
  3. Vær fokuseret. Det er nemt at blive distraheret, så hold fokus på det væsentlige. 
  4. Diversity er key. Og er ifølge Rechtman en nødvendighed, hvis du skal bygge et globalt firma.
  5. Vær loaded. For du skal simpelthen have penge, og helst mange af dem!

Hvis kagen ikke er bagt til perfektion, kan du altid forsøge dig med yderligere foranstaltninger: Ansæt nogle superstjerner, tal om din vision, og forsøg at give dine ansatte frihed. Derefter er det i bund og grund et spørgsmål om at skalere op. For som René siger: “Go global, everything else is a waste of time”.

Skub grænserne for din storytelling med VR
Maria Herholdt Engermann og Signe Ungermand fra Mannd har kreeret den ultimative VR-oplevelse:  ‘X-Ray Fashion’. Det er instrueret af den italienske instruktør Francesco Carrozzini, som giver et indblik i en dybt dysfunktionel modeindustri.


‘X-Ray Fashion’ giver dig et indblik i en dybt dysfunktionel modeindustri. 

Oplevelsen starter hos indiske syersker, og langsomt bliver du taget med på en rejse, som ender på en catwalk i New York. Du står pludselig ansigt til ansigt med de mennesker, som har lavet din T-shirt. ‘X-Ray Fashion’ fortæller en mørk og barsk historie om tekstilindustrien. Oplevelsen foregår i en fysisk installation, som tager dig gennem forskellige stadier af modeindustriens mørke sider. Undervejs oplever seeren skiftende terræn, vind, vand og varme. 

VR som medie er med til at give fortællingen ekstra potens, da VR kan noget, som meget andet content ikke kan. For når du tager VR-brillerne på, er du en del af historien, og det er en kraftfuld oplevelse.

VR’s kraftigste våben er, at det bygger på oplevelser og uundgåeligt vækker vores følelser. Følelser, der i sidste ende kan ændre vores adfærd.

X-Ray Fashion Virtual Reality Installation from Connect4Climate on Vimeo.

“Fake news er ikke et problem – dårlige nyheder er et problem”
Sådan sagde Ulrik Haagerup, stifter af og CEO hos Constructive Institute, om den nuværende tilstand af den globale nyhedsstrøm.

Se denne video, og forstå, hvorfor der er behov for Constructive Institute:

Storytelling er det gamle og det nye
Den gode historie dør aldrig, og selvom det kan virke affortryllende, at H.C Andersens fyldepen er skiftet ud med teknologi og SoMe, består det gode gammeldags håndværk stadigvæk.

Fremtidens storytelling er en cocktail af tech, mediebevidsthed og kreativitet – og ikke mindst evnen til at turde. This.conference er i høj grad en hyldest til kreativiteten, men i endnu højere grad en hyldest til modet og troen på, at man med gode historier kan ændre verden.

Med vores lave bøvl-niveau kombineret med vores fantastiske evne til at fortælle historier er der faktisk også en skilling at tjene. Det er også hyggeligt win-win. Tak til this. 2019 – vi ses til næste år!

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer