Horsens-bureau til tops som et af Danmarks mest veldrevne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Superego topper blandt de små bureauer, mens det nye FFW står som det mest veldrevne blandt de store bureauer.

Et godt år gør ikke nødvendigvist et bureau veldrevent. Derfor er filosofien bag Bureaubiz Performance Index (BBPI), hvor man tildeler alle bureauer en score på basis af tre års udvikling på to centrale nøgletal: vækst i bruttoavance og overskudsgrad.

BBPI er desuden opdelt i en Major League (+15 ansatte) og en Minor League (under 15 ansatte).

I årets rapport fra Bureaubiz med nøgletal på 248 bureauer er det et lille reklamebureau og et stort digitalt bureau, der topper som Danmarks mest veldrevne.

Mens trekantområdet i de senere år lagt ryg til flere bureaukonkurser, så har Superego i Horsens præsteret en solid udvikling.

På tre år er bruttoavancen vokset med ca. 6 mio. kr. til 10,4 mio. og af de 6 mio. er ca. 1,6 mio. flyttet over på bundlinjen. Det er således lykkedes at opretholde en meget solid overskudsgrad på over 25 sideløbende med væksten.

Der er tre ord, som stifter og ejer, Anders Juel fremhæver. Superego er et kreativt bureau, som er fair og effektivt.

“Jeg startede som et enkeltmands-bureau, og her gav det sig selv, at prisen var en faktor. Det har jeg holdt fast i efter, at vi er begyndt at vokse. Vi leverer fine løsninger men vi er fair og effektive, og det er en model, som har tiltrukket et antal kunder,” siger Anders Juel og fortsætter:

“Vi er ikke lokalt reklamebureau – vi arbejder med landsdækkende og regionale kunder – og vi er heller ikke et discount-bureau, selvom vi opererer med lavere bruttoavancer og lønninger end gennemsnittet for branchen. Vores kunder ville ikke blive hos os, hvis ikke vi leverede ordentligt arbejde.”

Anders Juel fremhæver desuden, at bureauet ikke arbejder systematisk med new bizz. Kunderne kommer gennem netværket og ringe i vandet, hvor nogen ser løsninger fra bureauet, som de kan lide.

Han forventer, at bureauet vil vokse fortsat.

“Vi har et koncept som fungerer og som vi sagtens kan vokse videre på,” siger Anders Juel.

Top 3 BBPI – Minor League

Bureau BBPI-score Overskudsgrad
Superego 6,9 27,3
Help PR 6,3 52,3
Html24 6,2 21,8

I Major League toppede Magnetix sidste år, og selvom bureauet i 2014 præsterede endnu et stærkt år, så var der så meget fart på det tidligere Propeople – nu FFW – at det overhalede og indtog 1. pladsen.

Faktisk må Magnetix se sig placeret på 4. pladsen, idet både Think Digital og sidste års vinder i Minor League, eventbureauet Eventually, indtog 2. og 3. pladsen.

FFW er ejet af svenske Intellecta og et resultat af en fusion ved indgangen til i år mellem Propeople og Bysted.

Tallene er den danske del af forretningen, mens bureauet har en række aktiviteter på globalt niveau, mens Magnetix bliver bedømt på hele sin forretning.

Top 3 BBPI Major League

Bureau BBPI-score Overskudsgrad
FFW 9,0 33,8
Think Digital 8,3 13,5
Eventually 6,4 15,2

Årets bureaurapport udkommer torsdag den 13. august i trykt form: 40 sider med en lang række nøgletal på 248 bureauer fordelt på 6 bureautyper. Nøgletallene er unikke. De indsamles dels gennem de trykte regnskaber, dels gennem den journalistiske dialog, Bureaubiz har med bureauerne. Man kan således ikke uden videre finde nøgletallene selv eller andre steder.
Rapporten koster 1895 kr. ex. moms. For 500 kr. ekstra kan man få ekstra eksemplarer (maks. 5).
Bestil ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk

Årets bureaurapport præsenteres ved et arrangement i Bureaubiz og Kommunikationsforums lokaler i København onsdag den 26. august. Dette arrangement er nu udsolgt.