Den velgørende hotelportal Goodwings er i dag i 25 lande med 320 virksomheder tilknyttet. Nu vil virksomheden 20-doble det antal kunder inden for de næste to år. Men stadig uden brug af reklamer, som er konkurrenternes akilleshæl.
Årligt bruger de internationale hotelportaler milliarder på marketing. I 2016 steg eksempelvis Trivagos salgs- og marketingomkostninger med 70 procent fra året før, og konkurrenter som Kayak, Booking.com og Priceline er kendt for at bruge hver en krone muligt på reklamer.
Samme år satte en lille dansk virksomhed sig for at gå mod strømmen. Ambitionen er at tage de stores marked uden brug af så meget som én Facebook-annonce eller ét tv-indslag.
Goodwings har nemlig fjernet alle budgetter til marketing. I stedet kanaliserer de pengene over i velgørenhed, så når man laver en booking, donerer Goodwings 50 pct. af kommissionen til et godt formål.
På bare to år har virksomheden fået tilknyttet 320 virksomheder, der booker hoteller til medarbejderrejser og firmature gennem portalen. Det tal skal nu 20-dobles.
På portalen kan man vælge mellem 31 velgørende organisationer, som ens penge kan gå til. Også det tal skal skaleres heftigt nu.
“Et år tidligere end forventet har vi fået skaleret voldsomt op globalt og er nu i 25 lande. Vi har gjort vores hjemmearbejde og research og har rakt ud til ikke bare kendte NGO’er, men organisationer, som har samme mindset som os. I dag får vi henvendelser fra NGO’er i hele verden,” siger stifter Christian Møller-Holst.
Stifterne af Goodwings, Christian Honoré (tv.) og Christian Møller-Holst (th.), vil både gøre rejsebranchen profitabel og socialt ansvarlig – uden brug af reklamer. Foto: Scanpix / Ólafur Steinar Gestsson.
En udgift, der skaber værdi
Christian Møller-Holst arbejder fra kontoret i København, hvor han hver uge har Skype-møder med omkring 20 nye NGO’er. Inden 2018 bliver til 2019, vil han have tilknyttet 200 velgørende organisationer, som private og virksomheder kan donere penge til blot ved at booke hotel.
Det er dem, som markedsfører portalen i lande som Sydafrika, Cambodia, Canada, USA og Australien. Det skal generere omkring 5.500 virksomhedspartnere inden for de næste to år.
“Vi skal vise dem vores value proposition, som er, at lægger de hotelomkostningerne, som i dag kun er en udgift, hos os, kan det skabe værdi indadtil og ud mod verden. Det er det fundamentale i vores forretningsmodel, og lykkes vi med at bygge et stort globalt netværk og blive repræsenteret i 100 lande, så tager vi en stor luns af markedet,” siger Christian Møller-Holst.
Han laver et regnestykke. De 320 virksomheder, som er en del af Goodwings, bruger på årsbasis tilsammen lige under 100 millioner kroner på hotelbookings.
Normalt ville der gå omkring fem millioner herfra til AdWords og reklamer for normale hotelportaler, siger Christian Møller-Holst:
“Men på de 100 millioner ville vi kunne sende fem millioner til velgørenhed, uden det koster kunderne mere. Det er vores fordel i kampen mod de store hotelportaler.”
Unge vil have virksomheder til at tage socialt ansvar
Unge mellem 24 og 34 år vil gerne have, at virksomhederne tager socialt ansvar. Det viser en undersøgelse fra Deloitte foretaget blandt 10.000 unge.
75 procent af de unge mener ifølge undersøgelsen, at virksomhederne fokuserer på deres egen dagsorden frem for på det omgivende samfund, og 63 procent mener, at virksomhederne ingen anden ambition har end at tjene penge.
Flertallet af de unge så dog gerne, at virksomhederne i stedet fokuserede på at skabe arbejdspladser, forbedre de ansattes liv og karriere og ikke mindst påvirke samfundet og miljøet positivt.
“Kunder i dag og i stigende grad i fremtiden vil have produkter og services, som giver mening. Når folk finder ud af, at vores konkurrenter bruger 220 milliarder kroner årligt på reklame, får de dårlig smag i munden. Medarbejdere i virksomheder vil have meningsfuldhed på arbejdet og udenfor,” siger Christian Møller-Holst.
Også den store generation af Millennials lægger stor vægt på meningsfuldhed. Men fordi antallet af landsindsamlinger er steget sammen med antallet af NGO’er, der beder om penge på sms, e-mail og på gaden, er det blevet en udfordring for NGO’erne at undgå modreaktioner.
Det handler om at lave systemiske løsninger, siger Christian Møller-Holst:
“Man skal tænke donationer ind i sin forretningsmodel. Private og virksomheder får muligheden for at gøre en forskel, uden at det bliver dyrere eller mere besværligt.”
Goodwings har i alt modtaget omkring 20 millioner kroner fra danske business angels. Den nye strategi ligger inden for rammerne af virksomhedens nuværende økonomi.
“Vi kan ikke både lave reklame og donere penge. Det er det dogme, vi har givet os selv. Personligt tror jeg, det er stærkere på den lange bane. Når folk ser, hvad der kommer ud af det, hvor stor en forskel det gør, skal vi nok blive et stort, globalt brand.”