Har du fulgt med i EM i fodbold? Og bemærket banderne?
Der er masser af logoer – og så er der lige et enkelt, der skiller sig ud: “Probably” står der bare. Vekslende med ind imellem “The best in the world”.
Når man ser pressemøder er der i baggrunden en planche med et hav af logoer – og så lige et Probably ind i mellem.
Jamen, der ved vi da godt, hvad er. Det er selvfølgelig Carlsberg, der eksponerer sit nye slogan. Probably er skrevet lige som Carlsberg-logoet, og det kan ligne en anderledes og kreativt mere vovet måde at eksponere det store og dyre sponsorat på.
Det er dog mere af nød end af lyst, er Keld Strudahl overbevist om. Han er selvstændig konsulent med årelang erfaring i sponsor-verdenen – bl.a. fra mange år hos Carlsberg – og han fremhæver, at Frankrig med Loi Evian har en af verdens strengeste alkohol-lovgivninger, der bl.a. bandlyser eksponering af alkohol i forbindelse med sports-stævner.
“Jeg er overbevist om, at det mere er af nød end af lyst, at man har valgt den løsning. De har formentlig fået den bragt så langt som det overhovedet er muligt.” siger Keld Strudahl og fortsætter:
“Så længe UEFA arbejder med sponsorater så traditionelt, som de gør, så ligger værdien mest på eksponering af logoer. Der er en grund til, at selv Coca-Cola opretholder logoet, selvom det nok er verdens mest kendte brand.”
Problemet for Carlsberg er, at “Probably the best beer in the world” godt nok nyder stor anerkendelse mange steder, og at det vurderes som positivt, at bryggeriet nu satser på det fremadrettet – men det er kun indarbejdet i relativt få markeder, og de fleste steder er det slet ikke indarbejdet godt nok til, at man kan bruge det på den måde med effekt.
Polfoto: Expa/PC
“Den optimistiske version er, at nu får det nye slogan et ordentlig skud. Men det er og bliver en dyr løsning, og det vil stille store krav til opfølgende aktiviteter,” siger Keld Strudahl og fortsætter:
“Det kan dog godt vise sig at være en rigtig vej at slå ind på. Man kan bestemt ikke udelukke, at de franske regler vil sprede sig, og at et brand som Carlsberg derfor i stigende grad vil have behov for en løsning, hvor man lige som Nike kan opnå en solid og genkendelig eksponering uden at skrive sit logo – men det er noget der kræver tid og investeringer for at blive indarbejdet.”
Keld Strudahl fremhæver desuden, at der stilles store krav til aktiveringen under EM.
“Jeg synes, de har gjort mange gode ting. De har også virkelig investeret i flotte film omkring sponsoratet. Men jeg kunne godt tænke mig lidt mere kreativitet end uddeling af billetter. De siger, de deler flere ud end nogen sinde – men der er altså også flere kampe, så det i sig selv er ikke så imponerende,” siger Keld Strudahl.
https://www.youtube.com/watch?v=yk9-cme90nQ
https://www.youtube.com/watch?v=RYij9YC8RbQ