Skuffelse er nok den mest udbredte reaktion på tirsdagens pressemøde i Apple, hvor firmaet introducerede to nye telefoner.
Skuffelsen skyldtes måske, at interessen har samlet sig om lanceringen af en discount-model i flere farver, iPhone 5C. Den anden var en iPhone 5S – umiddelbart en opgraderet iPhone 5.
Men opgraderingen rummer faktisk en feature, der får det danske bureau, Lifted, til at tale om en væsentlig nyhed, der kan få meget stor betydning for fremtidens mobil-marked. Bureauet synes faktisk, nyheden er så spændende, at man undrer sig over den ringe opmærksomhed.
“Det overrasker mig, at det primært er farver og priser, som har pressens interesse. De færreste bemærkede, at Apple lancerede noget, som jeg tror bliver starten på et paradigme-skifte. Noget som vi alle kommer til at blive glade for og lyn-hurtigt vænne os til,” siger adm. dir. Jannik Liedner, Lifted og fortsætter:
“Apple er gået (næsten) forrest og vist verden, at tiden nu endelig er moden til at vi kan afskaffe pin-koder og passwords – og erstatte det med noget langt enklere og mere sikkert: Vores fingeraftryk. Den nye iPhone åbnes ikke ved et tryk på den runde knap, plus et svirp med en finger fra venstre til højre, indtastning af en kode og tryk på en applikation. Alle disse handlinger, som vi i øvrigt foretager utallige gange hver dag, sker nu ved at man bare lægger sin finger på telefonens home-knap. Og når noget skal købes (i første omgang kun i iTunes), så glem alt om at bøvle med indtastning af password… bare vis din fingerspids.”
Jannik Liedner peger videre på, at fingeraftryk kommer til at være en integreret del af Windows – det har Microsoft sagt før sommeren. Så det kommer nu i alle PC’ere, på mus og tastaturer, tablets og spilkonsoller. Desuden står samtlige mobiltelefonproducenter klar til at lancere deres smartphones med teknologien.
“Tjek bare kursen på de svenske selskaber Fingerprint Cards og Precise Biometrics – så ved man at der er noget meget stort under opsejling,” siger Jannik Liedner.
Hvis nogen tænker på sikkerheds-spørgsmål, så er teknologien således, at der skal en levende finger til. Dette nævner Jannik Liedner for at imødekomme eventuelle indlæg fra folk der har set et afsnit af Mythbusters hvor de finder et fingeraftryk på et glas og bruger det til at snyde.
Den stigende teknologi-anvendelse i marketing indebærer bl.a., at mange virksomheder beder kunderne give sig til kende… hidtil ved at de skal logge ind, afgive utallige oplysninger om sig selv, gennemføre betalinger, osv.
“Disse pin-koder, passwords, email-adresser, kundenumre, brugernavne osv. skal vi huske – og det er en kæmpe barriere når vi forsøger at lave intelligent markedsføring og online salg. Dels fordi det er meget at bede om, dels fordi det tager tid og dels fordi vi ofte glemmer hvilke passwords vi har valgt. Så for at hjælpe os selv lidt, så bruger mange af os så simple passwords, at hackerne har næsten frit spil,” siger Jannik Liedner og fortsætter:
“Men alt det vil snart være slut, når fingeraftryk bliver bredt anvendeligt. Så skal vi bare lægge en finger på vores PC, mobil eller tablet (for ikke at tale om bil, husdør, osv), så har vi adgang til vores applikationer og data – og kan foretage langt sikrere betalinger. Til stor glæde for os selv, bankerne, e-handelsforretninger og alle os som bare gerne vil give kunderne bedre oplevelser.”