Hov! Vi har en stjerne som reklamesøjle

Peter Engholm
25@mail.dk

Michelle Obama optråde i forgårs på amerikansk tv i en H&M-kjole til 34,95 $. Helt bevidst fra hendes side og en overraskelse for H&M, som får to gratis råd med på vejen af dansk ekspert.

Den amerikanske førstedame, Michelle Obama, tonede onsdag frem på NBC Today og fortalte om hendes mands rygestop og døtrene, der ikke er på Facebook.

Men det, der fik bloggere og medier til tasterne, var hendes kjole: En H&M-sag til lidt under 200 kr.

For en person i dén position finder man ikke bare lige noget i skabet, før man går på landsdækkende tv – Michelle Obama er i sjælden grad bevidst om sit tøj.

“Allerede under valgkampen var hun med til at drive nye designere frem – unge designere med anden etnisk herkomst end amerikansk, bl.a. Alexander Wang og Thakoon. Samtidig er hun kendt for dels at blande dyrt design med billige bøjlevarer, dels at gøre en dyd ud af bære midprice tøj. De tidligere førstedamer, inkl. en moderne én som Hillary Clinton, har været mere elitære, med skræddersyet amerikansk design. Men Obama-familien formår at ligne den mest almindelige familie i det hvide hus,” siger Kristine Høeg, kommende direktør i Think PR og tidligere konsulent hos Mannov og redaktionshef for Cosmopolitan og Alt for Damerne.

“H&M jubler”, som det bl.a. hedder i de svenske medier, men det er ikke ethvert mærke, der oplever den store forandring ved, at en kändis bærer dets tøj.

“Nogle mærker oplever den slags hver eneste dag, uden at det i sig selv flytter markedsandele. Men sker det i en uventet sammenhæng, så kan det rykke voldsomt – som da Madonna ved en MTV-award i ’95 bar et veloursæt fra Gucci. Mærket havde været hensygnende og gammel dame-agtigt, da Tom Ford kom til – og forenet med en rebel som Madonna og et ungt show som MTV gav det mærket et boost,” siger Kristine Høeg.

Hun peger på to aspekter, der er vigtige for H&M i disse dage:

“Sørg for at kjolen hænger i butikken. Og længere end det sædvanligvis er tilfældet. Det burde kunne lade sig gøre, for H&M har et produktionsapparat, der er vant til at rykke hurtigt. Dernæst: Lad historien gå sin egen gang og vær glad. Men vrid ikke karkluden – styrken ved denne historie er, at det er Michelle Obama – eller en assistent – der har købt kjolen, og medierne, der har omtalt det,” siger Kristine Høeg.