Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opdateret: Den famøse virale film har fået mærkbare konsekvenser. Den adm. direktør har sagt op, men ifølge Bureaubiz' oplysninger er der også sket fratrædelser længere nede i hierarkiet.

Rygterne begyndte først på ugen. Sagen om Visitdenmarks virale film (Karen 26) med en enlig mor, der søgte faren til sit barn havde udløst fyringer.

Ikke i toppen men længere nede i hierarkiet, hvilket fremkaldte både en undren og en forargelse.

For adm. direktør Dorte Kiilerich havde i den grad forsvaret filmen, før den blev stoppet, og dermed kunne et ansvar kun placeres et sted.

Det ser det så nu ud til, at det trods alt også er blevet. Her til middag er det blevet meddelt, at Dorte Kiilerich har opsagt sin stilling.

Flemming Bruun og Lars Erik Jønsson er pr. dags dato konstitueret som direktion i organisationen, men pressemeddelelsen omtaler ikke Karen 26 med et ord.

Meget tyder på, at der er sket yderligere fyringer. Eller i hvert fald fratrædelser. Men hvem, hvor mange og hvilken sammenhæng der er til sagen med Karen 26 samt Dorte Kiilerich’s af gang har det ikke før her fredag eftermiddag været muligt at få en kommentar til fra bestyrelsesformand, Georg Sørensen.

Omkring Bureaubiz’ oplysninger om flere fyringer siger han:

“Jeg er blevet orienteret om, at der er to medarbejdere, der er fratrådt, men det både tilhører den løbende drift og er personalesager, så jeg hverken kan eller vil kommentere nærmere på dem”, siger Georg Sørensen og understreger, at der på ingen måde er et særligt opgør i gang i kølvandet på Karen 26. Han mener således, det er forkert at tale om, at “hovederne ruller”

“Dorte Kiilerich har selv ønsket at stoppe. Det er en stor beslutning, som jeg naturligvis respekterer og tager ad notam”, siger Georg Sørensen.

Kommentarer

  1. Hvor der bare langt ude – hvad fanden sker der i dette her land.
    Tænk at man bliver fyret pga. af den film…… der er jo ikke sket nogen skade. Man kan sige hvad man vil om filmen – personligt syntes jeg at den var mystisk og manglede en kobling til det den var skabt til.

    Anyway – føj for den lede!!!!

  2. Det er den slags Thomas Bergsøe kaldte bukseskideri. Fy for s…., Man kan mene mange ting om Visit Denmark filmen, men at belønne overmod med en fyring, er udtryk for en politisk korrekthed der går ud over kvalmetærsklen. Flot af Dorthe Kiilerich at gå.

  3. Har man andre muligheder end at “sige op”, når man bliver direkte imodsagt af sin egen bestyrelsesfmd i div. nyhedsudsendelser?

  4. Uanset kampagnens kvalitet er der tale om overreaktion fra Visit Danmarks øverste ledelse. Men så har man da sikret sig imod at mearbejderne afprøver nye virkemidler og løsninger i sit arbejde med markedsføringen af Dansk turisme. Tillykke med det!

  5. Sjovt nok, at der i en sag om Rigets Renommé skal rulle flere hoveder end i en sag om Rigets Sikkerhed!

  6. Var det i virkeligheden en naturlig og forventelig begivenhed vi var vidner til? Man kunne fristes til at sige at det bare måtte komme…et ‘nyt’ medie der i sin natur afprøver grænser i kommunikationens hellige navn vil måske før eller siden støde panden mod en morals mur!? Det som så vil ske næste gang grænser afprøves er muligvis at grænsen er flyttet til et nyt ukendt sted i korrekthedens landskab. Spændende case og jeg vil sige forventeligt og naturligt. Jeg vil sige at VisitDK lykkedes 110% i deres mission om medieomtale. Personligt mener jeg at det er modigt og ok – bare uheldigt at de traditionelle medier tog det så ilde op. Brandstate.dk

  7. @Kristian: Det der skaber succes er ikke mængden af omtale, men derimod mængden af relevant omtale. I denne sag fik millioner af mennesker en opfattelse af Danmark, der nok ikke lige var det man havde tænkt sig. Det havde man nok kunne tænke bedre igennem inden man lancerede. Men klart nok … derfra og så til at fyre folk er der et stykke vej.

  8. Hvis man vil påberåbe sig, at reklame har ‘ret’ til at overdrive og lege med sandheden, er det så ikke et rimeligt krav, at man identificere sig som afsender og dermed rubricerer kommunikationen som reklame? Ellers bliver det jo – ja, en løgnehistorie. Og hvis det er en ny form for anstændighed, så åbner det unægtelig nogle interessante muligheder for virksomheder, politikere og interesse organisationer. At begå en fejl er vel menneskeligt, men som de siger i Guds eget land: When you are already in the hole, stop digging.

  9. Præmissen for et stort antal YouTube videoer er vel den, at de fleste brugere ved, at de ofte bliver udsat for alt andet end sandheden. Flere af de mest populære videoer viser sig jo ofte at være “spoofs” eller “løgnehistorier”, som Bjarke så kærligt omtaler dem. Det er faktisk en del af spillet. Desværre synes den præmis at være gået hen over hovedet på de fleste – især nyhedsmedierne og i særdeleshed Ekstra Bladet, som blev fortørnede over, at de rapporterede om en historie, der viste sig at være netop det. Herfra ruller lavinen, og pludselig kender forargelsen ingen grænser hele vejen op til Christiansborg. Ingen forholder sig til, hvad det var kampagnen egentlig skulle og kunne ud fra de sikkert begrænsede midler, der var afsat. Og journalisterne vælger helt bevidst at mistolke den kreative udformning og budskabet, fordi det sælger flere aviser. Det er fand’me uhyggeligt, du!

  10. Den præmis er vist også gået hen over hovedet på de fleste brugere af Youtube, Kim. Det er en myte, opstået hos os, der ser Youtube som et reklamemedie, og som fokuserer på reklamer og tilhørende spoofs. Langt de fleste brugere ser faktisk Youtube som medie til information, inspiration og underholdning, ganske som andre medier. Når de føler sig snydt, så føler de sig snydt lige så meget på Youtube som alle andre steder. Og husk: Forbrugerne har ret til at tage pis på brands. Det betyder ikke, at brands har ret til tage pis på forbrugerne. Det er ikke et ligeværdigt spil på den måde.

  11. @Henry: good point! Og en vi absolut skal tage til os, eftersom comScore kunne rapportere i Januar 2009, at 25% af alle Google-ejede søgninger nu kommer fra YouTube, hvilket gør det til den 2. største søgemaskine foran Yahoo!
    I maj d.å. skriver YouTube så på deres egen blog: “In mid-2007, six hours of video were uploaded to YouTube every minute. Then it grew to eight hours per minute, then 10, then 13. In January of this year, it became 15 hours of video uploaded every minute, the equivalent of Hollywood releasing over 86,000 new full-length movies into theaters each week.”
    Så er min pointe, at der nok skal en hel del mere til end traditionel Morten Korch markedsføring, hvis Visit Denmark skal trænge igennem på det medie – og er man ikke i stand til at spille med på præmissen, så bør man måske i stedet overveje noget andet?

  12. At Dorte Kiilerich blev fyret, eller selv gik, er ikke særligt overraskende, sjældent har jeg set et så indædt forsvar for en kampagne – f.eks. i DR2 – som på intet tidspunkt pegede i retning af at blive en succes. (Målt på den indledende respons i både udland og Danmark).

    En overvældende majoritet af den primære målgruppe – udenlandske brugere – på youtube og andre sociale medier forstod slet ikke videon, hvilket klart kom til udtryk gennem negative kommentarer og holdninger. Alligevel er der en minoritet af akademikere, reklamefolk og 2.0 mennesker, der tror, at kampagnen fejlede på grund af nypuritanisme og bonerte danskere, og fuldstændig ignorerer, at den primære målgruppe, nemlig udlændinge, ikke forstod den. Det handler ikke om løgnen overhovedet, men om at udtryk og indhold gav helt forkerte associationer hos den primære målgruppe. Vi kommer næppe til at se en lækket version af fortsættelsen til kampagnen, fordi det ikke er i Greys eller VisitDenmarks interesse. Hellere en masse spekulationer om at de kunne have reddet den hjem, hvilket nok ikke er tilfældet, når selve udgangspunktet for kampagnen blev fuldstændig fejllæst.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club