80% af virksomhedernes HR-folk mener, at fremtiden vil kræve, at de kan håndtere medie- og kampagne-planlægning. Men kun 20 pct. af dem evner det i dag – når de selv skal vurdere det.
Det fremgår af en analyse fra kommunikations- og eventvirksomheden, Artventure.
Artventure har gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 266 HR-medarbejdere fra virksomheder i hele landet. Det er altså branchens egne folk der her tager pulsen på tendenser inden for employer branding.
• 62,1% af de adspurgte siger at kommunikationsindsatsen skal intensiveres eller intensiveres meget for at kunne tiltrække medarbejdere fremover
• Mens kun 34,3% mener at de har et højt eller meget højt udbytte af deres nuværende HR-kommunikation.
“Sidestiller man tallene, tegner der sig et klart billede af, at man ønsker at blive bedre i sin kommunikation og ikke mindst skarpere til at tiltrække kvalificerede folk. Og det afspejler jo et klart behov, selv når man tager den nuværende markedssituation i betragtning. For selvom der mange steder bliver holdt igen eller nedlagt stillinger, så er der stadig rift om de dygtigste medarbejdere – og dem vil virksomhederne gerne prioritere ressourcer på at få fat i. Spørgsmålet er så, om man tager det lange seje skridt og opbygger kommunikationskompetencerne internt, eller om man lægger det i hænderne på en ekstern samarbejdspartner”, siger adm. dir. Marie Høpfner-Dahl, Artventure.
Undersøgelsen vurderer også forskellen på kommunikationstiltag, når virksomhederne skal i dialog med unge under uddannelse, og her er forventninger til indsatsen trukket endnu skarpere op, og man kan også tydeligt aflæse at de metoder/medier man forventer anvendt, er markant forskellige fra i dag. Først og fremmest reduceres betydningen af printannoncering.