I næsten 20 år har der ikke været pillet ved retningslinjerne for kønsdiskriminerende reklame. Det sker imidlertid nu, hvor Forbrugerombudsmanden udsteder nye retningslinjer – et arbejde, som DRRB og Dansk Erhverv har været med i.
Og hvad er der så sket siden 1993? Ja, vi kalder det noget andet i dag. Retningslinjerne skifter navn fra kønsdiskriminerende til kønsrelateret. I begrebet ligger, at det omhandler reklame, “hvor kønnet har en betydelig rolle, eller hvor nøgenhed eller erotik indgår som væsentlige virkemidler.”
Dette skyldes ønsket om at kunne sætte ind over for tilfælde, der ligger uden for almindelig anstændighed.
Generelt er der ikke pillet meget, hvad der glæder DRRB og Dansk Erhverv: Retningslinjerne er blevet opdateret, så de fremstår mere tidssvarende og præcise – altså til at forholde sig til i praksis.
Og en praksis om “tilladt brug af humor” er nu indarbejdet, og det glæder Maria Bjerrehuus, juridisk konsulent hos DRRB og Dansk Erhverv, at de nye retningslinjer ikke betyder et farvel til humor.
“Det er med de nye regler heldigvis stadig muligt at spille på vores køns forskelligheder, vel at mærke, hvis det gøres med et glimt i øjet og uden det bliver nedsættende for det portrætterede køn,” siger Maria Bjerrehuus.
Forbrugerombudsmanden har forhandlet med en lang række organisationer med meget forskellige interesser. Derfor glæder det også DRRB og Dansk Erhverv, at det er lykkedes at nå frem til et resultat, der er meget bred enighed om.
“Det er vigtigt at understrege, at praksis kommer til at være den samme for rådgivningen af vores medlemmer. Generelt er det ret begrænset, hvad vi har af sager omkring kønsrelateret reklame for ingen af vores medlemmer har interesse i at skabe reklame, der kan virke anstødelig,” siger Maria Bjerrehuus.
De nye retningslinjer træder i kraft 1. april 2012. Retningslinjerne om kønsdiskriminering fra 1993 ophæves ved samme lejlighed. De nye retningslinjer for kønsrelateret reklame kan ses her.