Af Peter Engholm 25@mail.dk

Louis Nielsen har fået Forbrugerombudsmanden til at kigge på Synoptiks 1-kr. kampagne, nu stævner Synoptik så Louis Nielsen for ulovlige reklamer.

Du går til en optiker for at se klart og tydeligt – men hvad hjælper det, hvis priserne på briller er slørede?

Forbrugerombudsmanden ser nu på Synoptiks kampagne for 1-krones stel – en kampagne, som konkurrenten Louis Nielsen finder vildledende, fordi den ikke oplyser, at stellet kun kan købes sammen med glas.

Og det er ikke gjort med dét, for mens Forbrugerombudsmanden gransker, har Louis Nielsen sat en modkampagne i gang om den samlede pris på briller. Her sammenlignes priser fra hhv. Louis Nielsen og Synoptik.

Nu svarer Synoptik igen med en pressemeddelelse, hvori der står: “Reklamen er imidlertid så misvisende, at Synoptik har varslet en stævning mod Louis Nielsen til Sø- og Handelsretten i København for at handle i strid med både markedsførings- og varemærkeloven.”

“Vores priser tåler bestemt en sammenligning, men Louis Nielsen anvender en metode, der vildleder mere, end den vejleder. De sammenligner pærer med bananer og kårer derefter sig selv som vinder. Det kan vi naturligvis ikke lade stå uimodsagt,” siger Mette Dyhr, marketingdirektør hos Synoptik.

Hun finder annoncerne misvisende, da de sammenligner forskellige stel – design kontra discount – og forskellige brilleglas – “kvalitetsglas fra Rodenstock over for glas af ringere kvalitet”.

Louis Nielsen nævner heller ikke, at den synsprøve, som skal finde styrken til et par nye briller, koster 110 kr. hos Louis Nielsen, mens den er gratis hos Synoptik – hedder det i pressemeddelsen.

Og hvorfor gør I ikke det?

“Fordi det ikke er fair at have den regnet ind i prisen, fordi en synsprøve hos Louis Nielsen ikke er en forudsætning for hvert nyt brillekøb. Du kan have fået foretaget en synsprøve hos en øjenlæge eller hos en anden optiker, eller du kan komme med et par briller, som du ser godt med, og så måler vi brillernes styrke,” siger Mads Nygaard, adm. direktør hos Louis Nielsen.

Hverken han eller kædens advokat har set noget til stævningen, men den bliver imødeset med spænding.

“Uanset udfaldet af sagen så glæder vi os til at få belyst brillepriserne én gang for alle. Vi ser stævningen som en fin anledning til at få en debat om pris-gennemsigtigheden i branchen – eller mangel på samme,” siger Mads Nygaard.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club