Af Peter Engholm 25@mail.dk

Steen Jespersen, tidl. adm. dir. i Stryhns, konstitureres som direktør for at sikre bedre balance i økonomien.

Lige godt halvandet år fik Christian Bjerring som adm. direktør og chefredaktør i Huset Markedsføring. Han er nu fratrådt efter aftale med bestyrelsen, og Steen Jespersen – bestyrelsesmedlem af Huset Markedsføring og tidl. adm. direktør i Stryhns – overtager med øjeblikkelig virkning posten som adm. direktør, indtil en ny er fundet.

Bestyrelsesformand Peter Gottfredsen fremhæver over for Markedsføring de forandringer, Christian Bjerring skabte: Nyt navn og design, nyindrettede lokaler, relancering af bladet Markedsføring og et styrket kursusprogram. Men – tilføjer han – desværre er økonomien i forlaget bag Markedsføring forværret, og derfor er der brug for en mere driftsorienteret leder.

2008-resultatet for Huset Markedsføring ser foreløbig ud til at lande på minus 1,5 mio. kr. – og det er forlaget, der trækker tungt ned her. Peter Gottfredsen siger til Bureaubiz:

“Vi fokuserer ikke kun på nedskæringer. Steen Jespersen skal sikre en god balance med omkostninger og indtægter.”

Det er forlaget, der bløder regnskabsrødt – vil man i den situation fastholde den hidtidige dobbeltfunktion som adm. direktør og chefredaktør?

“Ikke umiddelbart. Den konstituerede direktør er ikke kvalificeret til at være chefredaktør, og jeg tvivler på, at den direktørprofil, vi nu leder efter, har den journalistiske baggrund og begavelse, der skal til for også at være chefredaktør,” siger Peter Gottfredsen.

Hvor langt ned i detaljen har bestyrelsen diskuteret forlagets fremtidige udseende?

“Ikke langt. Det bliver nemlig i første omgang Steen Jespersen og Husets Markedsførings ledergruppe, der skal diskutere muligheder og lægge planer”, siger Peter Gottfredsen.

Er det ikke kutyme, at en kommende – og fast – direktør også får lidt råderum …

“Jo, naturligvis – vedkommende står over for både strategiske og taktiske udfordringer, som han eller hun skal træffe beslutninger om. Men i den nuværende situation kan vi ikke vente på, at direktørstillingen er endeligt besat – dén proces kan jo tage nogle måneder”, siger Peter Gottfredsen.

Kommentarer

  1. Jeg håber det hjælper…

    Jeg har været medlem af Huset Markedsføring i over 30 år, medlem af hovedbestyrelsen og aktiv i klubbestyrelsen i 20 år – og det har jeg været stolt af – indtil for et par år siden. Der er meget der er godt gjort – og fint med fornyelse og nye koste. Men Huset har været omdannet til et “rejsebureau” hvor værdifuld erfaring og gode relationer er feset ud af døren og det gode samarbejde med lokale klubber og foreninger lader meget tilbage at ønske.

    Jeg håber ikke Huset Markedsføring kun skal være kursusfabrik og halse bagefter de andre dygtige medier der er kommet på markedet.

    Kom ind i kampen igen – og skab en forening, kursusvirksomhed og et medie som vi er stolte af og ikke kan leve uden.

    K(ær)lig hilsen
    en gammel fan 😉

  2. Står i og sparker til manden, som allerede ligger ned?

    Virkelig god stil, Bureaubiz. Flot gået.

    Det er lige præcis derfor at Bureaubiz ikke holder i længden.

  3. Kære James Potter. Den kommentar forstår jeg ikke. Er det sådan at vi ikke må omtale hans afgang?

  4. Kære Finn Graversen.

    Alle i branchen ved jo at I er ellervilde med at Bjerring blev fyret fra Markedsføring. Jeg husker at den aller første artikel i Bureaubiz var et angrib på Christian Bjerring.

    Nu sparker I til manden, der ligger ned. Virkelig god stil, Herr Graversen.

    Jeg har ikke mere at sige i den sag. Alle kan jo se hvor I er på vej hen. Jeres glimrende fremførsel taler jo for sig selv.

    VH,
    James

  5. Rolig nu ;-)Bureaubiz citerer egentlig bare den pressemedelelse Huset Markedsføring har sendt ud og som også kan læses i nyhedsbrevene fra Børsen og Markedsføring. Jeg kommenterer de omtalte planer, lidt bekymring og udtrykker mine ønsker for fremtiden. Og så er virksomheden jo ikke noget onemanband.

  6. Det gør mig oprigtig ondt at høre, at Christian er blevet fyret. Det er svære tider for foreninger og interesseorganisationer og de trange tider for bladverdenen, har nu også ramt Markedsføring, hvilket måske ikke er så overraskende. Det ser ikke umiddelbart ud til, at det bliver en enkel opgave at rette op på den skrantende økonomi, så der bliver noget at se til for Steen jespersen og jeg ønsker ham held og lykke.

    Bedste hilsener
    Otto
    Dansk Annoncørforening

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club