Husholdnings-giganter til kamp mod kemi

Peter Engholm
25@mail.dk

Både Unilever og Reckitt Benckiser går parfume- og kemifrit til værks med nye tiltag – og dansk bureaubistand.

Reckitt Benckiser skruer betragteligt ned for kemien, og Unilever opfordrer til national mærkedag ledsaget af parfumefri zoner. På den måde har to af verdens største firmaer inden for husholdnings-produkter på samme tid kastet sig ind i markedsføring af mere miljørigtige produkter.

”Flere og flere forbrugere vil have både-og: Danskerne efterspørger miljø- og allergihensyn i højere grad end før, samtidig med, at analyser viser, at forventningerne til effektivitet er lige så høje, som de plejer,” siger Linda Gibson, Nordic Marketing Manager Neophos.

På dén baggrund er det næppe så overraskende, at Neophos lancerer Power and Pure, der er uden fosfater, parfume og kunstige farvestoffer – suppleret med emballage og transport, der kan leve op til kravene fra Svanemærket.

I de seneste måneder er energien brugt på at planlægge markedsføringen i Danmark, Sverige og Finland. Ud over virksomhedens faste mediabureau ZenithOptimedia og reklamebureauet Havas er kommunikationsbureauet Essencius rådgivere på opgaven, og i disse uger udrulles en større PR-indsats. Her er første trin er rullende interaktiv udstilling, der via en tre meter høj sutteflaske, en tallerken og børneske i samme målestoksforhold, inviterer til dialog og giver viden om allergi og miljø.

Den nye serie er deklareret i samarbejde med bl.a. Astma-Allergi Danmark, og selvsamme patientforening er også gået sammen med Unilever-brandet Neutral om at oplyse danskerne om sund hud og forebyggelse af allergi.

Neutral-kampagnen, som kommunikationsbureauet Revolt står bag, afvikles via sociale medier, PR og oplevelsesbaserede events i hele landet.

Lørdag var ifølge arrangørerne Parfumefri Dag – det betyder bl.a., at beboere i Odense og Aarhus kan tage vasketøjet under armen og lægge vejen forbi det lokale vaskeri, der for en stund blev forvandlet til en parfumefri zone. I København, på Nytorv, vil man kunne teste sit daglige forbrug af parfume samt prøve alternativer til det traditionelle, parfumerede valg.

Facebook kan danskerne oprette deres egen parfumefri zone og derved være med til at støtte Parfumefri Dag. For hver zone, der oprettes, donerer Neutral 5 kr. til Astma-Allergi Danmark.

”Kampagnen er baseret på dialog med forbrugerne. Vi inkluderer dem i markedsføringen på Facebook og giver dem produktet i hånden på gadeplan. På den måde bliver de medskabere af denne nye mærkedag, der er første skridt i en langsigtet strategi”, siger Franziska Weiland, der er Brand Manager for Neutral.

Neutral har – i lighed med flere andre Unilever-brands som Ben & Jerry’s, Frisko, Knorr og Hellmann’s – valgt at satse på earned media, bistået af Revolt.

Det lille reklamebureau, In-Mind, udarbejder below the line-aktiviteter for Neutral, Bio-tex, Zendium, pepsonent og Bamseline.