Hvad skal bureauerne tage med fra Las Vegas?

Per Fanefjord Laursen,
journalist

Consumer Electronics Show er løbet af stablen i Las Vegas. En konference, der rækker langt ud over sjove gadgets og giver praj om, hvordan man skal henvende sig til kunderne i fremtiden. Vi har samlet de væsentligste pointer, som bureauerne bør skrive sig bag øret.

Den svimlende teknologiudvikling har i ti år haft enorm indflydelse på alle aspekter af forbrugernes dagligdag. Nu spreder den påvirkning sig for alvor, så den dominerer alle forbrugernes kontaktpunkter med medier og brands.

Det var én af nøglekonklusionerne efter CES 2020-konferencen i Las Vegas i uge 2, skriver Adweek.

Consumer Electronics Show, CES, der hver januar afholdes i Las Vegas, er mødestedet for amerikanske, asiatiske og europæiske virksomheder. De præsenterer de nyeste teknologier og produkter og udstikker retningen for, hvordan forbrugernes arbejds-, daglig- og fritidsliv vil forme sig de kommende år. Det tiltrak i år 170.000 gadgetglade gæster til spillebyen på den amerikanske vestkyst.

AI er som altid et hit på messen. Fx. kunne man tage en snak med præsidenten. Foto: Getty Images.

Nok er kærligheden til ny forbrugerelektronik drivkraften bag CES, men det er ikke svært at forstå, hvorfor bureaufolk også valfarter mod Nevada i januar. Det gælder om at holde sig opdateret på alle de tech-mekanismer, der nu udgør forbrugeres kontaktpunkter med brands og medier – så bureauerne har nogle svar, når deres kunder spørger.

Hvad tog bureaufolkene med sig hjem fra Las Vegas i år?
Målt i forhold til alle de generelle omvæltninger af infrastrukturer og medieplatforme var der næppe banebrydende, nye teknologier på spil under CES, hvilke reklamebranchen skal være opmærksomme på. Det vurderer medie-/tech-ekspert, ph.d., forfatter og journalist Morten Bay, der var i Las Vegas og selv er bosiddende i Los Angeles.

”Men der var udvalgte ting at spore i Las Vegas inden for reklamebranchens interessefelt, hvilke på sigt kan vokse sig store. Det handler primært om forøgelse af den digitale annoncepladsmængde eller i det mindste nye måder at annoncere på,” siger han til Bureaubiz.

Streaming i næste fase
Streaming af tv forener Hollywood, tv og tech og er umuligt at komme udenom som mediefænomen. Også på CES 2020 konstaterer Adweek. 

Lanceringen af Apple+ og Disney+ signalerer, at streamingkrigen eskalerer og går ind i sin næste fase, lød det bl.a. fra Las Vegas. Midt under CES kom det frem, at Disney+ allerede har 41 mio. abonnenter, ifølge analyseselskabet Sensor Tower. Holder det tal, har Disney+ allerede 25 % af det antal brugere, som Netflix har.

Markedet har et godt øje til den nye short-form videotjeneste Quibi, der vakte opmærksomhed på CES med en mobile native content-strategi. Quibi har nemlig allerede ret beundringsværdigt udsolgt sin reklameplads de første 12 måneder.

Quibi vakte opmærksomhed med deres short content-platform, der allerede nu har solgt 12 måneders reklameplads. Foto: Getty Images.

Nu afventer markedet, om tjenesten kan leve op til forventningerne om, at brugerne vil betale 5-8 dollars pr. måned for short-form content, der længe har været opfattet som gratis indhold på YouTube og senest TikTok.

Bemærkelsesværdigt for store brands er det også, at streamingkrigen nu spreder sig længere end den traditionelle medieverden. Det blev f.eks. annonceret, at Amazons Fire TV OS integreres i bagsædeskærme på BMW- og Fiat Chrysler-køretøjer.

Delta bebudede, at de opgraderer deres in-flight entertainment system med mulighed for at streame Deltas eget content, herunder spillefilm, der endnu ikke ligger på andre tjenester, allerede når flyrejsen er booket. Deltas brandstyrke er såmænd udmærket, men eksklusivt streamet indhold skal bygge ny opmærksomhed og tilstedeværelse blandt de flyvske forbrugere.

Klog elektronik i hjemmet
Set fra reklamebranchens synsvinkel er den fortsatte fremmarch for hjemmets digitale assistenter værd at notere sig, påpeger Morten Bay.

Hjemmets devices, der også agerer indkøbsassistenter, bliver klogere og klogere, og snart vil de kunne håndtere visse opgaver uden at få en konkret besked.

Det er døbt “Ambient Computing” (computere og elektronik omkring os kan mærke og reagere på vores behov), som forener computerkraft med predictive analytics drevet af AI for at forudse brugernes behov og reagere på det.

Panasonic og Haier viste smarthome-koncepter, der anvender “presence detection”-teknologi for at afgøre, hvem der er i rummet, hvad de foretager sig, og hvilken lyssætning og temperatur de har behov for, skriver Adweek.

Og så præsenterede Google Assistant og Amazon Alexa en ny stime af flere intelligente højttalere, smarture, høretelefoner og ikke mindst tv-skærme.

”Det betyder noget, fordi f.eks. Google på et eller andet tidspunkt vil gøre assistenten til en formidler af annoncer og sponseret indhold eller tilrettede tilbud i en eller anden form. Det er trods alt Googles primære indtægtskilde. Og når Google på den måde får sin assistent ind i alt fra køkkenmaskiner til bilradioer, er virksomheden samtidig i gang med at opbygge en infrastruktur til at sende brugerne personliggjorte lyd-reklamer a la dem, vi kender fra radioen – eller komme med “anbefalinger”, der i virkeligheden er betalt indhold. Denne infrastruktur voksede betydeligt ved CES i år,” vurderer Morten Bay.

Forbrugerbeskyttelse og data
Det siger vist sig selv, at data privacy og forbrugerbeskyttelse igen spillede en stor rolle på CES.

I år noterede man sig blandt andet, hvorledes fabrikanter af de populære tyverikameraer ikke alene var med på CES for at vise de nye produkter, men meget sigende også mødte op for at tale om deres nye privacy dashboard feature.

Selv Apple, der før har holdt afstand til CES, sendte en såkaldt privatlivschef til en debatsession for at understrege selskabets opbakning til brugernes privatliv. I 2020 er privacy ikke længere en talepind ved festlige lejligheder, men en grundforudsætning for alle virksomheder, lød det på gangene bagefter.

Budskabet, der synes at strømme fra CES, er således, at marketing er blevet digitalt og datadrevet. Det er fakta, og det nytter ikke at skælde ud over det. Vejen frem er at sikre og udvikle en datahåndtering og praksis, så det tilfører forbrugerne værdi, men ikke udnytter og manipulerer dem, forlød det.

Digitale billboards
Morten Bay noterede sig en rivende udvikling inden for digitale billboards: MicroLED-teknologien bliver billigere. Det er en skærm, hvor hvert enkelt punkt i det digitale billede er repræsenteret ved sin egen lysdiode, ligesom på OLED-skærmene, der lige nu fylder Elgiganten- og Power-butikkerne.

Lækre skærme fyldte en del på CES. Det betyder også nye muligheder for billboards. Foto: Getty Images.

”Fordelen er høj lysstyrke og kontrast. På microLED er dioderne meget, meget små, hvilket giver mulighed for højere opløsning på store skærme, uden at du mister lysstyrke eller tydelighed, selvom du står et stykke væk og kigger. Mange ser teknologien som en løsning til digitale billboards og skærmvægge, fordi microLED-panelerne er ret nemme at sætte sammen til én meget stor skærm. Det betyder samtidig, at reklamebureauernes kreative folk kommer på arbejde, for microLED-paneler er meget fleksible og bøjelige – og dermed kan det firkantede rammeformat, vi er vant til at se digitale billboards i, nemt blive udfordret. Ordet reklamesøjle kan få en helt ny betydning,” siger han.

Andre CES-trends
CES bød på mange andre trends og fænomener, som marketers med fordel kan skrive bag øret, siger Adweek

Forbrugerne har længe chattet, klikket på og sms’et med brands, og den trend vokser. Samtidig er videosamtaler mellem personer i vækst. 

De kommende ”foldable phones” med bøjelig skærm opmuntrer forbrugerne til videodialog med virksomheders kundeservice – især ved dyrere indkøb, som møbler eller ombygning af huset. Eller til eksempel mere komplicerede samtaler, som forsikringssager og konsultationer med lægen. Særligt splitscreen-oplevelsen på foldable smartphones er interessant. Den gør det eksempelvis muligt, at kundeservicemedarbejderen ses i en side af skærmen, mens selve produktet, der tales om, ses på den anden.

De foldbare telefoner byder også på nye marketingmuligheder. Foto: Getty Images.

Sidste år var 5G populært sagt en fascinerende fremtidsvision. I 2020 er marketers tvunget til at følge med udbredelsen af 5G-smartphones.  CMOs bør nok bl.a. tjekke, om de har forstået implikationerne, når 5G er udbredt. Det er klogt ikke at halte efter konkurrenterne.

En anden effekt af 5G er, at alle, der markedsfører devices og tech-produkter, skal tage højde for den nye entré på markedet. I USA tror man, at julehandlen i år kan blive påvirket.

5G er landet. Implikationerne heraf var stadig et varmt emne på CES2020. Foto: Getty Images.

Kommandoer til husstandens devices er som nævnt en trend i vækst. En ny lille funktion meldte sig i år: Muligheden for at fortryde, hvad man har sagt til sin digitale assistent. Google har indført en fortrydelse, hvor man kan slette sin dialog med assistenten. Ganske enkelt, fordi automation er nødt til at blive mere tilpasset det virkelig liv ude hos forbrugerne.

Den samlede konklusion på CES 2020 for marketingfolket synes at være, at al den innovative teknologi, der strømmer til os, kun er brugbar, når den reelt betjener vores kunder og optimerer kundens oplevelse med vores brands. Det handler kort sagt om at få teknologien til at arbejde for brandet – og ikke omvendt.