Hvad skal en annoncør på Mars?

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Fire personer til Mars uden returbillet. Skal dét på marketingbudgettet? Medstifteren af Mars One præsenterede projektet på NextM, og Mediacoms direktør vurderer annoncørperspektivet.

MarTech-konferencen NextM, arrangeret af GroupM, sluttede førstedagens dagsprogram – før NextM By Night satte ind –  mildt sagt højtflyvende og umiddelbart mindre marketing og mere teknologi:

Den hollandske entreprenør, Bas Lansdorp, er medstifter og CEO i Mars One, der arbejder målrettet med missionen om en permanent bosættelse på Mars i 2032 – og dermed altså uden umiddelbar udsigt til en returbillet.

”Hvad er vores Why? Fordi vi fortjener endnu en planet? Nej, for at vise, at alt er muligt – og for at bringe os mennesker tættere sammen om vores enestående Jorden,” sagde Bas Lansdorp på konferencen.

Herefter det oplagte How: At benytte eksisterende teknologi, for det er allerede i dag muligt at sende mennesker og grej til den røde planet.

Man skal blot gøre sig klart, at rejsen den modsatte vej ikke ligger ligefor. Og Bas Landorp tog sig tiden til at berøre dette eksistentielle aspekt.

To NextM-deltagere meldte sig
Udsigten til aldrig nogensinde at vende tilbage til Jorden afskrækkede imidlertid ikke 200.000 personer i at melde sig, da Mars søgte astronaut-aspiranter. 2 kvinder og 2 mænd skal efter planen afsted på første tur, og yderligere 2+2 godt et par år senere.

”Hvor mange her i salen vil melde sig til en permanent bosættelse på Mars?,” spurgte Bas Lansdorp NextM-deltagerne i TAP1.

Han kunne umiddelbart se to personer, der markerede.

Så hvad skal en marsmand på en MarTech-konference? Det spørgsmål stillede Bureaubiz til Morten Kristensen, der er adm. direktør i Mediacom – og medarrrangør af NextM:

“En landing på Mars og en kolonisering vil være den største mediebegivenhed nogensinde. Og det har Mars One naturligvis tænkt ind – med håndtering af bl.a. tv-rettigheder, video-content og merchandise,” sagde Morten Kristensen.

Tre års salg af Star Wars-merchandise
Bas Lindorp dvælede ikke længe ved business-casen, men nævnte bl.a., at Mars One-budgettet på 6 mia. dollar svarer til tre års indtægter af Star Wars-merchandise – eller blot en tredjedel mere end, hvad OL i London havde i sponsorindtægter og rettighedssalg.

Og Morten Kristensen ser også mulighederne:

“Vi har set flere brands i rummet – for nylig Tesla Roadster’en, og tidligere Red Bull Stratos. Tal lige om en brand-platform, da Felix Baumgartner hoppede ud. Og allerede nu har Honda brugt en af de 100 udvalgte aspiranter fra Mars One i sin markedsføring.”

Formålet med NextM er at inspirere de virksomheder og personer, der bruger teknologi som en driver i deres forretning. Inspirationen for konferencens næsten 1500 deltagere kan være i øjenhøjde eller på et højt abstraktionsniveau.

Og selv om Mars på adskillige plan er langt væk, så er tiltaget særdeles annoncør-relevant, mener Morten Kristensen:

“Det konkrete Mars-projekt rummer kommercielle aspekter, men Mars One kan også tjene som inspiration til at gå nye veje og være kreativ. Vi kan med stor fordel tænke på alt nyt som potentielle mediekanaler – og det behøver ikke at være overjordisk.”