Hvem er Danske Banks monster?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Børsen griber i dag fat i en enkelt af annoncerne i Danske Banks kampagne.

Selvom der ser ud til at falde mere ro omkring Danske Banks kampagne, så er kritikken ikke helt død endnu.

Børsen tager i dag fat i en enkelt annonce, der har undret mange. Det drejer sig om annoncen med et barn, der sidder med en tablet hvor overskriften lyder:

“Vi har skabt et monster”

Det er Poul Mikkelsen fra Brandhouse, der lægger navn til kritikken.

“Er det det lille barn, der er et monster? Er det bankens filialnet? Er det bankens nye digitale approach? Eller er det det digitale samfund? Jeg ser ingen mulig fortolkning, der bare antyder en relevant eller positiv betydning,” siger Poul Mikkelsen til Børsen.

Teksten i annoncen lyder:

“Der er ingen tvivl om, at de næste generationer bliver digitale. Og allerede i dag bruger mange kunder vores digitale og mobile løsninger i stedet for de traditionelle filialer. Flere og flere transaktioner håndteres online eller via en app. Derfor skal vi sige farvel til den gammeldags bankfilial. Og goddag til nye standarder for, hvor og hvordan du vil møde Danske Bank i fremtiden. Den korte version er, at vi flytter fra gadehjørnet til din baglomme. Den lidt længere version kan du finde på newstandards.dk.”

Avisen kan endvidere fortælle, at også Det Økologske Råd har været ude med kritik  af banken for “greenwashing”.

I sidste uge bøjede banken sig for kritik af anvendelsen af Occupy-billederne og trak dem ud af kampagnen.

I weekenden har man set en ny annonce, hvor  man med et billede af nogle pensionister i badedragter fortæller om “den nye it-generation”. Banken vil nu til at gennemføre it-skoler for ældre.