Af Redaktionen
Foto: Bilkatogo.dk

Sponseret af Facebook: Markedsføring af dagligvarer har sit mønster og sine traditioner. Pengene bruges typisk på tv-reklamer og tilbudsaviser. Sådan har det været i mange år, og sådan er det stadig. Da Bilka lancerede det nye convenience-produkt BilkaToGo, valgte de at gå flere veje rent annoncemæssigt. Valget faldt blandt andet på Facebook-annoncer, og det var et godt valg.

Ideen med BilkaToGo er, at varerne leveres i dit bagagerum på parkeringspladsen ved Bilka. Bestillingen sker online og gennem en app. Facebook blev det oplagte medie til at få fat i den såkaldte mobile-first-generation. En generation, som har netop SoMe som medie og redskab til e-handel.

En generation, som ser mindre flow-tv og tit er alt for optaget af den digitale verden til at få tid til de traditionelle tilbudsaviser. En generation, hvor mobilen er nøglen til alle hverdagens gøremål. De forventer og ønsker kort sagt, at alting kan gøres med deres mobil lige nu og her. Ikke mindst når de køber ind.

Kernemålgruppen er de travle småbørnsfamilier
I BilkaToGos kernemålgruppe finder vi de travle småbørnsfamilier, som sætter pris på nemhed i en travl hverdag. Her er designet en service, hvor en travl forælder kan blive i sin bil med de trætte børn på vej hjem fra institution. At stoppe ved Bilka på vej hjem fra arbejde, skole og børnehave er derfor både let og naturligt.

En løsning med convenience i centrum
I Bilka oplevede de, at nogle kunder syntes, butikken kunne virke meget stor i en travl hverdag. Der var et behov for en let løsning.

Ofte skulle disse kunder jo købe hverdagsting, og i Bilka-supermarkederne var der mange muligheder for at få netop disse ting. For at løse den udfordring fandt Bilka på en ny løsning for de travle. Hvad med at kunne bestille online og afhente direkte pakket og færdig helt ude på parkeringspladsen? Ja tak, sagde kunderne, og ‘God idé’ tænkte Bilka. Konceptet BilkaToGo var født.

BilkaToGo-servicen er blevet en kæmpe succes og har fået sin niche som et hybridprodukt mellem det traditionelle Bilka-besøg og levering til døren. Kundernes reaktioner på BilkaToGo har været meget positive. Læs blot her.

Salling Groups head of social media, Anja Tønning, udtaler om BilkaToGo:

“Med BilkaToGo har vi en løsning, hvor convenience er i centrum. Fra søgning til salg og selve distributionen. En del af målgruppen er de yngre generationer, hvor mobilen er deres primære kanal. Facebook spiller en stor rolle i disse menneskers hverdag. Det var derfor et oplagt medie for BilkaToGo-lanceringen og den løbende markedsføring. Her var et medie, hvor annoncer og købsmulighed var et og samme sted.“


Anja Tønning, head of social media hos Salling Group. 

Formålet med lanceringen var tredelt: at skabe et stærkt kendskab til BilkaToGo, at få folk til at købe gennem BilkaToGo og sidst, men ikke mindst, var målet at bevise værdien af SoMe-marketing til online salg. Her ville Bilka gerne gå først og afsøge nye veje i annoncering.

Kampagnen var datadrevet og dynamisk
Annonceringen på Facebook var ikke blot et nyt medie til den nye mobil-first-generation, men også en ny mere datadrevet tilgang til annoncering. Facebooks annonce-modul gav nemlig muligheder for i real time at justere, hvor og hvordan man annoncerede i løbet af kampagneperioden.

Det gav nye indsigter og muligheder for optimering på både annonceformater, kreative koncepter og Facebooks kanaler. For eksempel var news feedet på mobilen en kæmpe driver for trafik og konverteringer. 

In-house kreativitet kombineret med Facebook-annoncer var opskriften på succes
Kampagnen var drevet af Salling Groups in-house kreative bureau, som arbejder med de sociale mediers muligheder og feedback-mekanismer. Resultatet var en dynamisk tilpasset kreativitet, hvor alle løbende kunne se effekten og justere derudfra.

Dermed fik Bilka de bedst konverterende kreative koncepter de rigtige steder på de rigtige tidspunkter. BilkaToGo blev derfor også et bevis for, hvor langt man effektivt kan nå ved at kombinere sociale medier, brugen af datamulighederne og et stærkt agilt in-house kreativt bureau.

Altså: Hvem ka’? BilkaToGo ka’ –med god hjælp fra Facebooks annonceplatform og egen in-house kreative afdeling.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer