Hvem løber med priserne til AEA?

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent hos Bureaubiz

Nu er det lige om lidt. På torsdag bliver 20 shortlistede kampagner til 10 vindere af årets Advertising Effectiveness Awards. Men hvorfor fortjener lige præcise de at vinde? Vi har spurgt nogle af folkene bag kampagnerne.

AEA er lige om hjørnet. Allerede på torsdag skal de 22 shortlistede kampagner vurderes og udvælges, når vinderne kåres.

Feltet er bredt. Bureauerne er mange. Og emnerne er flere. Det skal handle om miljøet, og hvordan vi redder det i et snuptag, fars dag, VM i ishockey og nederen forældre.

På Bureaubiz kan vi ikke vente – og vi har derfor spurgt en række af dem, der er shortlistet, hvorfor de tror, at de vinder. Hvad synes de er unikt ved deres kampagne, og hvordan adskiller de sig fra andre shortlistede kampagner?

Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag?


Yellow Advertising, IUM, CommunityContent og Staerbo Communication for Carlsberg Danmark. Se kampagnen her

‘Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag’ er en kampagne fra Carlsberg. En øl – men nu uden plastik!

Der reklameres for Carlsbergs klimavenlige Snap-pack, hvor dåserne er klistret sammen – og derfor er helt uden plastik.

Kampagnen illustrerer, hvad Carlsberg har nået med deres klimavenlige Snap-pack. Blandt andet 76 % mindre plastik, 7,6 millioner mennesker og 12,5 % stigning i værdi kontra sidste år for en Carlsberg Pilsner.

Bureaubiz har talt med Peter Dalgas fra Yellow Advertising og Lars Stærbo for Staerbo Communication. De har her forklaret, hvordan deres kampagne kan vinde.


Peter Dalgas fra Yellow Advertising til venstre, og Lars Stærbo for Staerbo Communication til højre.

Hvorfor tror I, at I kan vinde prisen?

Peter Dalgas, Yellow Advertising: “Vi tror og håber på, at vi er kandidater til at vinde en AEA-pris, fordi vi har sammenstykket en kommunikationsindsats for Carlsberg, der udover at skabe flotte salgsresultater er en balanceakt ud i tværfaglighed med andre bureauer, der alle har arbejdet fokuseret med samme agenda.”

Peter Dalgas vægter tværfagligheden mellem bureauerne og hylder det som en faktor, der har fungeret. Yellow Adversting var leadbureau for Carlsberg Danmark, og de har derfor udviklet kampagnen både kreativt og strategisk, så Carlsbergs DNA skinnede gennem alle touchpoints – uanset om det var film, events, digitalitet eller SoMe.

I Staerbo Communication har de sammen med CommunityContent haft fokus på kampagnens PR-side Deres ansvar har derfor været mediernes omtale og kommentarer på Snap-pack-innovationen. Det uddyber Lars Stærbo her: 

Lars Stærbo, Staerbo Communication: ”Alene på PR-siden fik vi genereret mere end 200 omtaler i danske medier. Sammen med partnerne i IUM, Yelllow og Carlsberg lykkedes det at løfte salget af et allerede meget kendt produkt på et udfordret pilsnermarked. Det er et ret markant resultat samtidig med, at vi fik sat gang i en god debat om al den unødvendige plastik, vi omgiver os med.”


Skærmbillede fra ‘Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag’.

Hvad synes I, er unikt ved jeres kampagner?

Peter Dalgas, Yellow Advertising: “Vores kampagne er unik, fordi den er 100 % tro mod Carlsbergs ånd om at gøre det lidt bedre. Der er ikke ”bare” tale om kommunikation, men om et stykke bæredygtigt produktinnovation, der er med til at skabe adfærdsændring.”

Han fortsætter: “Kampagnen kommunikerer højt som bredt og giver danskerne indblik i, hvor let det kan være at gøre en forskel ved blot at vælge en anden slags sixpack. Vi har fokuseret på at orkestrere budskaberne afhængig af kontekst, så graden af involvering hele tiden justeres. Og det har båret frugt.”


Skærmbillede fra ‘Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag’.

Lars Stærbo, Staerbo Communication: ”Det unikke ved kampagnen er, at den konsekvent tager udgangspunkt i Carlsbergs formål om at stræbe efter at gøre verden lidt bedre. Vores første opgave var at integrere det purpose i et narrativ med bæredygtighed som gennemgående tema. Herefter var der grønt lys hele vejen, og narrativet blev et fast holdepunkt gennem de ti måneder, vi og CommunityContent arbejdede med PR-indsatserne.”

Han pointerer også, at kampagnen efter den indledende PR-kampagne viste en måling af, at opfattelsen af Carlsberg som en virksomhed, der er fokuseret på bæredygtighed, steg med flere procentpoint på alle parametre.

Deres kampagne adskiller sig på kommunikationsemnet, idet de har et rent bæredygtigt budskab.

Hvordan adskiller jeres kampagne sig fra de andre, der også er shortlistet?

Lars Stærbo, Staerbo Communication: ”Det er ikke så tit, at en kunde går hele vejen og laver en ægte 360-graders kampagne, der som Snap-pack-indsatsen så konsekvent involverer alle discipliner på kommunikationshylden. Det orkestrerede Carlsberg med sikker hånd anført af marketingchef Jeppe Boel.”

Og han fortsætter: “Carlsberg fik os alle til at arbejde sammen omkring et bæredygtigt budskab bygget på brygger Jacobsens mantra om, at man har pligt til at give noget tilbage til samfundet – også når det handler om at spare plastik med en sixpack.”


Skærmbillede fra ‘Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag’.

Peter Dalgas, Yellow Advertising, er enig. Han pointerer, at feltet er enormt stærkt, og det ville være forkert at udtale sig om medkandidaterne. Dog fortæller han, at deres kampagne adskiller sig på kommunikationsemnet, idet de har et rent bæredygtigt budskab.

Offline Gamers 


Robert Boisen & Like-minded for Stofa. Du kan se kampagnen her.

‘Offline Gamers’ er en kampagne, der handler om dårligt wi-fi. Mere præcist: Når dårligt wi-fi er forskellen mellem liv og død (bogstavelig talt).

Den viser en række gamere, der godt og grundigt ter sig, når internettet lagger. Det er komisk – men er også et problem, der skal løses.

En løsning er blandt andet appen ‘WifiScanneren’, der ifølge Stofa har reddet virtuelle liv og skabt fred i husholdningen.

Søren Christensen fra Robert Boisen & Like-minded har blandt andet været ansvarlig for Offline Gamers. Han har her fortalt Bureaubiz, hvorfor han tror, at de kan løbe med sejren.


Søren Christensen fra Robert Boisen & Like-minded. 

Hvorfor tror I, at I kan vinde prisen? 

“Nu har jeg set hele shortlisten, og det er et meget stærkt felt, så det bliver svært. Men det er en stærk kampagne, der bl.a. blev set mere end 3 millioner gange på de sociale medier, førte til +125.000 downloads af WifiScanneren-appen og en høj ROMI på 6,02.”

Hvad synes I, er unikt ved jeres kampagne?  

Søren Christensen fortæller, at det unikke ved kampagnen blandt andet var, “at Stofa rent faktisk prøvede at løse et problem, de fleste danskere kunne nikke genkendende til: nemlig dårligt wi-fi.”

De viser en række gamers, der mildest talt bliver meget vrede, når internettet er dårligt. Noget, de fleste familier med drengebørn kan nikke genkendende til.


Skærmbillede fra ‘Offline Gamers’.

Søren Christensen fortæller, at Stofas forsøg på at løse et genkendeligt problem ikke var uden resultater: “De gjorde det ikke med tom snak, men ved at udvikle en app, som ikke bare var for egne kunder, men for alle danskere. Casen er et stærkt eksempel på storydoing, som kunne aflæses direkte i salgskanalerne.”

Hvordan adskiller jeres kampagner fra de andre, der også er shortlistet? 

“Det er 20 cases i meget forskellige kategorier, så det er svært sammenligneligt. Det må ikke være let at være jury,” slutter Søren Christensen. 

Linie Live Proof


Nørgård Mikkelsen for Arcus / Linie Aquavit. Du kan se kampagnen her

Linie er kendt for sin unikke smag, der modnes på havet, hvor hver eneste dråbe sejles Jorden rundt i sherryfade. 

Dog blev deres kunder mistroiske – og troede ikke længere på fortællingen. Derfor blev en kampagne iværksat, hvor Linie tog sine kunder med på livestream – og beviste én gang for alle, at deres fortælling var sand: Linie sejler Jorden rundt for at modne og få sin særlige bløde smag.

Bureaubiz har talt med Camilla Nordqvist, direktør & partner for Nørgård Mikkelsen. Hun fortæller her, hvordan kampagnen blev udført – og hvilke resultater de har opnået med den.


Camilla Nordqvist, direktør & partner for Nørgård Mikkelsen.

Hvorfor tror I, at I kan vinde prisen? 

“Tid og opmærksomhed er en af de mest knappe ressourcer i menneskers liv. Derfor er det fantastisk, at vi har skabt så stor involvering og opmærksomhed omkring et produkt, som ikke er hjulpet af nogen form for produktinnovation – tværtimod. Det er præcis det samme produkt med den samme fortælling i over 200 år”.

“Kampagnen har skabt et fantastisk og vedholdende engagement og en stor nysgerrighed omkring Linie Aquavit – døgnet rundt i over fire måneder. Vi tror på, at jo mere tid målgruppen bruger med brandet, jo stærkere relation opstår der. Og det har kampagnen bevist.” 

“Linie Proof-kampagne er anderledes end traditionelle kampagner, da den med sin ekstremt lange livestreaming har en overraskende og autentisk form.”

Camilla Nordqvist uddyber, at præference og salg gik frem i den strategiske målgruppe af unge under 30 år. Det totale salg steg 12 % i perioden.

Hvad synes I, er unikt ved jeres kampagner?     

“Linie Proof-kampagne er anderledes end traditionelle kampagner, da den med bl.a. sin ekstremt lange livestreaming har en overraskende og autentisk form.”

På deres livestream fik de aktiveret en masse kunder – og fik dem faktisk til at bruge langt mere tid, end de havde håbet på. Camilla Nordqvist forklarer: “Nogle så ligefrem med nærmest nonstop på rejsen. På denne måde har Linie Aqvavit fået mindst 400 % forøget effekt af deres marketinginvestering i kampagnen i forhold til, hvis vi havde lavet en mere konventionel kampagne.”

“Skibets besætning blev også revet med, så kaptajnen og hans crew bidrog på helt eget initiativ med rollespil og jokes foran kameraet. Vores live-optagelser blev også brugt undervejs i en forsikringssag, da skibet havde en ”nær” kollision med et andet fragtskib. Og sådan var historien med til at fortælle sig selv.”


Skærmbillede fra ‘Linie Live Proof’.

På livestreamen krydsede de 11 lande, 22 havne og 17 forskellige tidszoner. At det var en udfordring, ligger Camila Nordqvist ikke skjul på.

“En konstant satellitforbindelse på åbent hav krævede masser af udfordringer, som opfyldelse af lovkrav om færdsel på skibe og i fremmede havne, installationer af kameraer, kabelføring, brandsikring, skiftende tidszoner og pludselige ruteændringer på grund af vejr eller ekstra havneanløb.” 

Og hun konkluderer: “Reelt set havde vi ingen garantier for, at det ville lykkes. Men vi har en særdeles modig kunde, som troede på ideen og viste os ubetinget tillid.”

“Der var ikke en nyhed eller en innovation at læne sig opad – vi måtte skabe historiefortællingen selv.”

Projektet var en chance at tage for både Arcus og Nørgård Mikkelsen. Ligesom Linie Aquavit var Nørgaard Mikkelsen påvirket af hav, vind og vejr.

Hvordan adskiller jeres kampagne sig fra de andre, der også er shortlistet? 

“Der var ikke en nyhed eller en innovation at læne sig opad – vi måtte skabe historiefortællingen selv. Livestreamen i kombination med en konstant udviklende og real-time kampagneeksekvering skabte denne helt særlig autenticitet og storytelling i kampagnen.”


Skærmbillede fra ‘Linie Live Proof’.

“Med denne kampagne er det endelig lykkedes at få folk til at tro på Linie Aquavits helt særlige USP og historie om, at hver eneste flaske Linie Aquavit sejler Jorden rundt. En fortælling, som trods adskillige tiltag og mange marketingkroner altid har været for spektakulær til, at folk har troet på den. Det gør de nu!”