Af Finn Graversen, journalist

De digitale bureauer indtager uændret en klar førsteplads, når annoncører skal svare på, hvilken type, der er bedst til at løse de største marketing-udfordringer. Men et voksende antal annoncører er i tvivl, når de skal svare.

Når man spørger annoncørerne om, hvilken bureautype, der er bedst til at løse deres største marketingudfordringer, så er tendensen over de sidste 3 år ganske klar.

Det er de digitale bureauer, og den position har de uændret i år. Alligevel er der en bevægelse, der trækker opmærksomhed, og som gør svaret lidt mindre entydigt.

Det fremgår af årets BureauTrends, som udgives af Bureaubiz og MyResearch, og som blandt en af tre analyser rummer den årlige CMO trendanalyse, hvor annoncørerne blandt mange ting også svarer på spørgsmålet om, hvem der er bedst til at løse de største udfordringer.

Ca. hver tredje angiver de digitale bureauer som dem, der er bedst til at løse de største marketingudfordringer. Det niveau er stabilt.

Til gengæld oplever både reklame- og media-bureauer en faldende tiltro fra annoncørernes side. Hver femte angiver reklamebureauet som dem, der bedst kan løse de største udfordringer, mens hver tiende angiver mediabureauet.

Bureautyper som dialog, PR og design spiller kun en marginal rolle i dette spørgsmål.

Det er på den lidt løse svarkategori ‘Ved ikke’, man ser den største vækst sammen med svaret ‘Anden bureautype’. På tre år er ‘Ved ikke’ vokset fra 13 til 20 pct., mens ‘Anden bureautype’ er vokse fra 5 til 10 pct.

D.v.s. at næsten hver tredje annoncør lige nu tilsyneladende enten kigger andre veje end de gængse bureautyper, eller er i tvivl, når de søger svar på deres største udfordringer.

Mogens Østergaard, adm. dir. for MyResearch, er ikke i tvivl om konklusionen.

“De digitale bureauer har en uændret styrkeposition, mens både reklame- og media-bureauer går tilbage. Annoncørerne samarbejder i snit med knap 6 bureauer, og når de i dette spørgsmål bliver bedt om at pege på, hvem der er bedst til at hjælpe med deres største udfordringer, så ser jeg det sådan, at de tiltagende er i tvivl i forhold til reklame- og mediabureauerne. Derfor ser jeg dette spørgsmål som udtryk for, at de digitale bureauers position er blevet styrket,” siger Mogens Østergaard.

Bureautyper til diskussion
OMGs nordiske chef, Peter Gottfredsen, peger på et andet aspekt omkring den voksende tvivl. Han fremhæver brancheglidningen, som påvirker den velkendte opdeling af bureauerne i forskellige typer.

“Mange bureauer har udvidet med mange nye kompetencer, så de reelt spænder meget bredere end deres oprindelige udgangspunkt for at imødekomme annoncørernes behov for en partner, der kan hjælpe på tværs af hele kunderejsen. Hvilken slags bureau er Hjaltelin Stahl f.eks.? Eller AKQA? Det gælder også os selv. Hvis vores virksomhed skulle bygge på de kompetencer, der oprindeligt var vores grundlag, så ville vi være en ganske lille forretning. Vi har i dag bredt os ud over hele marketing-værdikæden, og laver f.eks. også CRM rådgivning og reklamekampagner i dag. Den samme udvikling ser man hos mange andre,” siger Peter Gottfredsen og fortsætter:

“Hvis man spørger en annoncør om, hvilket bureau, der er hans primære og som hjælper med at løse de største udfordringer, så tror jeg, at han let kan sætte navn på. Men hvis du bagefter spørger om, hvilken type bureau, det er, så tror jeg at han vil være i tvivl, og mit gæt er, at det er det, som kommer til udtryk i det voksende antal ‘Ved ikke’ svar.”

Peter Gottfredsen tror således ikke på, at det er helt andre typer konsulent-forretninger, der er den primære årsag. Brancheglidningen omfatter selvfølgelig også, at bureaubranchen får konkurrence fra andre typer konsulenter, men så meget fylder de heller ikke.

“Jeg tror, typebetegnelsen stadig giver mening i den forstand, at annoncører måske vælger at søge efter en bestemt bureautype. Men når de så har indledt et samarbejde, så møder de et bureau, der har orienteret sig meget bredere og reelt har mange andre produkter på hylderne, og så giver typebetegnelsen ikke mere mening. Det er en transformation, vi er midt i, og derfor giver kategoriseringen fortsat mening. Men spørgsmålet er, hvordan man vil kategorisere bureaubranchen om nogle år,” siger Peter Gottfredsen.

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et kinderæg af viden i form af Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektør trendanalysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer ultimo august, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Isobar, Orchestra, Hjaltelin Stahl og Omnicom Media Group.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club