Halbye Kaag laver hadekampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Og det i bogstaveligste forstand. Kendis uden sangtalent synger, og der bliver skruet ned for kampagnen, når den virker.

Mulighederne for at slippe for Frederik Fetterlein er generelt beskedne. Fra i dag kan danskerne høre den tidligere tennisspiller i radioen, på Spotify, YouTube og Facebook – og på egen krop konstatere, at manden ikke kan synge.

Det manglende talent udstilles ikke kun, det udnyttes også kreativt. For når Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – med Halbye Kaag JWT som bureau – lancerer den irriterende sang ”3 gange S”, så sker det som led i kampagnen:  Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein.

Bag ”3 gange S” står produceren Cutfather, og den ledsages af en gennemført glat musikvideo fra badestranden i Tisvilde. Og bag tre S’er gemmer sig solrådene, Skygge, Solhat og Solcreme, der skal guide danskerne til en sund adfærd i solen.

Når 50.000 brugere har været inde på Facebook-siden for at klikke på ”Sluk for Fetterlein”-knappen, kvitterer Solkampagnen med at slukke for sangen på Facebook. Det er Solkampagnens håb, at brugerinvolveringen vil udmønte sig i, at flere tager solrådene til sig, og at man på længere sigt kan knække kurven for Danmarks hyppigste kræftform – og reelle landeplage – kræft i huden.

”Solkampagnen lancerer – med et glimt i øjet – en sommersang, der er så irriterende, at man får lyst til at skrue ned for den. Det er et billede på, at danskerne skal skrue ned for solen,” siger Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Han suppleres af Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden:

”Vi har valgt at bruge utraditionelle midler i sommerens kampagne, for vi er nødt til at blive ved med at minde om solrådene. Vi tror, sommerhittet kan gøre solrådene til folkeeje”.

Solkampagnens undersøgelser viser, at danskerne med årene har opnået et højt kendskab til solrådene, men at kendskabet ikke i tilsvarende grad fører til sund soladfærd. Samtidig viser tallene, at et flertal af danskerne ikke ved, at rådene er prioriterede – med skygge og solhat som de højst prioriterede solråd. Alt for mange tror, at de kan nøjes med at smøre sig ind i solcreme, når solen står højt mellem kl. 12 og 15.